Předmět Pravěké umění Evropy (AEB_53)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AEB_53 - Pravěké umění Evropy, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Přednáška je zaměřena na moderní studium výtvarných projevů pravěkých populací od jejich nejstarších dokladů v paleolitu po závěr pravěku, tj. do počátku protohistorické epochy.Důraz je kladen na- osvojení metodologie práce s výtvarnými prameny (materiály, techniky, výtvarné parametry)- kritické posuzování pramenů- interpretace postavené na analýze, nikoli na dojmech a převzatých tvrzeních- přehled o současných centrech výzkumu, významných týmech a projektech- znalost základních charakteristik výtvarného projevu v jednotlivých etapách pravěku
Osnova
1. Definice pravěkého umění, geografické a chronologické členění. Třídění podle techniky (nástěnné a mobilní, rytina, malba, skulptura - plastika, kombinovaná technika), prostředky (pigmenty, nástroje, způsoby aplikace), míra využití přírodních aspektů, typy materiálu a povrchu. Tématika, scény, signa a symboly. Možnosti datace absolutní a relativní. Ochrana, smysl evidence.2. Paleolitické umění I: chronologie, nejstarší památky, historie bádání, geografické rozdíly a specifika umění západní, střední a východní Evropy v paleolitu, význam střední Evropy a zvláště Moravy.3. Paleolitické umění II: západoevropský neboli frankokantabrijský okruh, chronologie a systém Leroi-Gourhana, charakteristiky, techniky malby i rytiny. Tématika západoevropského okruhu,hlavní památky, demonstrace ukázek a rozbor.4. Paleolitické umění III: východoevropský okruh mobilního umění, nálezové okolnosti a souvislosti, demonstrace ukázek, okrajové regiony evropského paleolitického umění - Balkán, Itálie.5. Paleolitické umění IV: středoevropský okruh, způsoby a techniky realizace, nejstarší doklady z období aurignacienu, vrchol v pavlovienu a magdalenienu, tématika, techniky, demonstrace ukázek a rozbor.6. Paleolitické umění V: analýza, interpretace (Leroi-Gourhan, Laming-Emperaire, Breuil, Dawson, aj.).7. Holocénní umění I: chronologie, teorie o zániku tzv. velkého umění paleolitu, umění epipaleolitu (azilien, romanillien, arte lineal geométrico) a mezolitu (Skandinávie, Lepenski Vir), úvod k tzv. levantinskému umění.8. Holocénní umění II: tzv. levantinské umění, poloha, stav uchování, historie bádání a interpretací, techniky, význam analogie a definitivní chronologické začlenění do neolitu, teorie stylistické (Baldellou, Beltrán, ...), pozice schematizovaného umění.9. Holocénní umění III: umělecké projevy (+ aplikované umění) neolitu v ostatní Evropě - idoly, modely předmětů, aplikace a rytiny na keramice, kulturní vztahy a původ, symbolika, interpretace.10. Holocénní umění IV: chronologická a stylistická pozice schematizovaného, megalitického a petroglyfického umění, jejich vzájemné vymezení, geografie, hlavní ohniska, postneolitické umění v Evropě, problémy datování mimo archeologický kontext. Rozbor výtvarných projevů schematizovaného a megalitického okruhu.11. Holocénní umění V: Rozbor výtvarných projevů na stélách a v petroglyfech v Evropě.12. Holocénní umění VI: mobilní a aplikované umění jednotlivých postneolitických epoch ve střední Evropě (eneolit, d. bronzová, starší d. železná a zrod laténského stylu).
Literatura
studijní zdroje přímo v kurzu/furher reading directly in course
Požadavky
- základní orientace v pravěké chronologii a metodologii práce s prameny- zájem o problematiku- zájem o virtuální formy vzdělávání- schopnost rozlišit objektivní a neobjektivní interpretace
Garant
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D.