Předmět Jazyk v reklamě (AJ22073)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AJ22073 - Jazyk v reklamě, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
The course is aimed at investigating advertising as a specific discourse type. The objective is to analyze advertising from different perspectives, for instance pragmatics, humour, gender, narrativity, fihurative language etc. Students will work with all types of mass media advertisements (print, broadcast, Internet), and at the end of the course, they will be able to explain the persuasive startegies advertisers use in order to disguise the conative function with which every advertisement operates. Moreover, students will be able to interpret advertising as a controversial style the specification of which lies in its ability to mingle features of other functional styles.
Osnova
During the course, we will discuss and analyze the following topics:advertising as a specific form of communication (definition of principal terms)verbal and non-verbal communicative codes, pictorial-textual/textual-pictorial contextualizationhybridization, spokenness vs. writtennessfigurative languagehumourpragmatic principlesspeech acts, directness/indirectnesspolitenessgender specificationnarratives in advertising
Literatura
SRPOVÁ, Hana. Knížka o reklamě. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. 196 s. ISBN 978-80-7368-533-1. infoGODDARD, Angela. The language of advertising : written texts. 2nd ed. London: Routledge, 2002. x, 131 s. ISBN 0-415-27802-3. infoČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000. 258 s. ISBN 80-85927-75-6. infoHERMERÉN, Lars. English for sale :a study of the language of advertising. Lund: Lund University Press, 1999. 201 s. ISBN 91-7966-576-4. infoMYERS, Greg. Words in ads. London: Edward Arnold, 1994. infoCOOK, Guy. The discourse of advertising. 1st ed. London: Routledge, 1992. 250 s. ISBN 0-415-04170-8. infoSCHRODER, Kim a Torben VESTERGAARD. The language of advertising. Oxford: Blackwell, 1992. x, 182 s. ISBN 0-631-10741-X. info
Požadavky
Knowledge of pragmatics and sociolinguistics, application of theoretical knowledge in discourse analysis of the given genre
Garant
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Vyučující
Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.