Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do funkční syntaxe (AJ42012)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AJ42012 - Úvod do funkční syntaxe, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět je vyučován v angličtině. Představuje funkční syntax v kontextu ostatních lingvistických směrů. Zkoumá funkci jazykových jednotek v aktu sdělení. Seznamuje studenty s teorií funkční větné perspektivy (FSP) a nastiňuje jiné přístupy k analýze informační struktury jazyka. Velkou pozornost věnuje aplikaci teorie funkční větné perspektivy v procesu překladu. Semináře se opírají o analýzu textů.Hlavní cíle kurzu:1. Pochopení rozdílu mezi statickým a dynamickým přístupem k syntaxi a sémantice2. Ovládnutí základů teorie informační struktury jazyka,zejména "Brněnské teorie funkční větné perspecktivy".3. Získání schopnosti funkční analýzy diskurzu.4. Pochopení dynamiky jazyka jako komunikačního systému.5. Ovládnutí překladatelských metod zohledňujících typologické rozdíly mezi jazyky zejména na rovině syntaktické.

Osnova

Předmět je vyučován v angličtiněTýden 1Různé přístupy k syntaxi.Postavení funkční syntaxe v lingvistické teorii.Syntaktická analýza věty. Typy vět. Základní větné členy.Analýza textu.Týden 2Teorie funkční větné perspektivy (FSP).FSP and překlad. Rozložení komunikativního dynamismu.Analýza textu.Týden 3Faktory funkční větné perspektivy.Lineární modifikace.Kontextový faktor.Analýza textu.Týden 4Kontextový faktor: "bezprostředně relevantní kontext"Sémantický faktor.Analýza textu.Týden 5Východisko a jádro sdělení.Funkce komunikativních jednotek v FSP.Analýza textu.Instrukce k závěrečné práci.

Literatura

doporučená literaturaFIRBAS, Jan. Functional sentence perspective in written and spoken communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. xv, 239 s. ISBN 0-521-37308-5. infoBIBER, Douglas, Susan CONRAD a Geoffrey LEECH. Longman student grammar of spoken and written English. Harlow: Pearson Education Limited, 2002. vii, 487 p. ISBN 0-582-23726-2. infoDRÁPELA, Martin . Sbírka textů k předmětu Úvod do syntaxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 220 s. ISBN 978-80-210-7104-9. Digitální knihovna FF MU infoneurčenoBIBER, Douglas. Longman grammar of spoken and written English. Edited by Randolph Quirk. 1. ed. Harlow: Longman, 1999. xxviii, 12. ISBN 0-582-23725-4. infoHUDDLESTON, Rodney a Geofrey K. PULLUM. A student's introduction to English grammar. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. viii, 312. ISBN 0-521-61288-8. infoHUDDLESTON, Rodney a Geoffrey K. PULLUM. The Cambridge grammar of the English language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. xvii, 1842. ISBN 0-521-43146-8. infoQUIRK, Randolph. A comprehensive grammar of the English language. Edited by David Crystal. London: Longman, 1985. x, 1779 s. ISBN 0-582-51734-6. infoDUŠKOVÁ, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny [Academia, 1988]. 1. vyd. Praha: Academia, 1988. 673 s. infoGREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 2003. 799 s. ISBN 80-7106-134-4. infoSGALL, Petr, Eva HAJIČOVÁ a Jarmila PANEVOVÁ. The meaning of the sentence in its semantic and pragmatic aspects. 1. vyd. Prague: Academia, 1986. ix, 353 s. infoCHAFE, Wallace L. Discourse, consciousness, and time :the flow and displacement of conscious experience in speaking and writing. Chicago: University of Chicago Press, 1994. xiii, 327. ISBN 0-226-10054-5. info

Požadavky

( AJ40999 Postupová zkouška || AJ41002 Anglický jazyk II ) && 42001Předmět je vyučován v angličtině. Je určen pro studenty, kteří jsou schopni plynule komunikovat v angličtině o odborných tématech. Předpokladem je znalost základů syntaxe (normativní syntaxe) a sémantiky a dobré analytické schopnosti.

Garant

Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.

Vyučující

Mgr. Martin Drápela, Ph.D.