Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika češtiny II (CJBE02)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CJBE02 - Didaktika češtiny II, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Disciplína je koncipována jako jednosemestrová. Cílem a meritorní náplní je osvojení určujících principů aktivního vyučování českému jazyku a slohu demonstrovaných v řízené diskusi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků.Pozornost je věnována také obecnějším otázkám školské praxe (tvorba školních vzdělávacích programů, reforma maturity apod.).Na konci tohoto kurzu bude student schopen:rozumět základním principům aktivního vyučování českému jazyku;vysvětlit základní principy aktivního vyučování českému jazyku; vytvořit vlastní hodinu aktivního modelového vyučování,použít základní principy aktivního vyučování českému jazyku ve vlastní praxi.

Osnova

Jazyk a sloh (seminář Mgr. L. Rychnovské)1. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice I a učiva o funkčních stylech a kompozičních postupech; základní cíle při vyučování jazyku.2. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice II a učivo o prostě sdělovacím stylu; základní cíle při vyučování slohu.3. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii I a učivo o vypravování I; aplikace základních didaktických principů při vyučování jazyku (včetně využití algoritmu).4. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii II a učivo o vypravování II; aplikace základních didaktických principů při vyučování slohu.5. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi I a učivo o popisu; obsah učiva a jeho proměny v základních středoškolských jazykových učebnicích (zejména syntax, pojetí publicistického stylu a vztah verbální a neverbální komunikace).6. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi II a učivo o referátu; aktivní využití komplexních jazykových rozborů (prameny a způsob práce).7. Specifika probírání středoškolského učiva o lexikologii a učivo o korespondenci; srovnání alternativních didaktických textů s tzv. produkcí oficiální (Kostečka, Hausenblas; Čechová, Styblík; zejména učebnicová produkce naklad. Trizonia).8. Specifika probírání středoškolského učiva o historických disciplínách a učivo o životopisu; využití populárně-vědných textů o češtině pro aktivní vyučování (Eisner, Jílek, Queneau - Ouředník, Šlosar aj.).9. Specifika probírání středoškolského učiva o frazeologii a učivo o publicistickém stylu I; rozvíjení invence ve slohovém vyučování.10. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách I a učivo o výkladu a úvaze; rozvíjení kompozice ve slohovém vyučování.11. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách II a o neverbální komunikaci; rozvíjení stylizace při nácviku psaní ve slohovém vyučování.12. Motivace učivem o rodných jménech I a realizací řečnických cvičení I; hodnocení slohových prací a klasifikace ve vyučování češtině vůbec.13. Motivace učivem o rodných jménech II a realizací řečnických cvičení II; trend k integritě tří složek předmětu (jazyk-sloh-literatura v tzv. užším a širším pojetí).14. Motivace učivem o zeměpisných jménech a realizací tzv. řízené diskuse; mimoškolní formy vyučování češtině.15.Reforma maturitní zkoušky16. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů17.Praktický nácvik diagnostiky školních písemností.

Literatura

HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? :úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997. 51 s. ISBN 80-86039-39-0. infoSVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977. 307 s. infoČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996. 263 s. ISBN 80-85937-27-1. infoSTYBLÍK, Vlastimil a Marie ČECHOVÁ. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 251 s. ISBN 80-04-22439-3. infoKOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak :didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993. 229 s. ISBN 80-85787-24-5. infoMartinková, Věra. Český jazyk I, II, III, IV. Tripolia, Praha 2001, 2002, 2002, 2004.ISBN 80-86448-16-9, 80-86448-21-5, 80-86448-24-X, 80-86448-27-4.Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 199 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN 80-7235-135-4.Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 243 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBNKostečka, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 285 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBNKostečka, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 279 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN

Požadavky

CJBE01 Didaktika češtiny I || NOW ( CJBE01 Didaktika češtiny I )Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky českého jazyka a literatury je získání zápočtu z předmětu CJBE01 (Didaktika češtiny I) a zápočtu z předmětu CJBE02 (Didaktika češtiny II).

Garant

doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.

Vyučující

Mgr. Lucie Rychnovská, Ph.D.