Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná a alternativní didaktika (DPS003)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DPS003 - Obecná a alternativní didaktika, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe.Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.

Osnova

1. Didaktika: vymezení, předmět, struktura, obecná a školní, předmětové, různá pojetí2. Teorie vzdělávání3. Didaktické cíle: klasifikace, formulace, práce s cíli ve výuce4. Kurikulum: vymezení, druhy kurikula, kurikulární reforma5. Učivo: struktura, analýza učiva, učební úlohy6. Didaktické principy/zásady7. Fáze výuky, vyučovací hodina8. Příprava na výuku9. Didaktické prostředky: tradiční a moderní10. Metody a formy výuky: základní klasifikace, charakteristiky jednotlivých metod11. Učitel a žák jako činitelé výuky12. Hodnocení, klasifikace a zkoušení žáků13. Poruchy učení

Literatura

povinná literaturaKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. 178 s. ISBN 80-7067-920-4. infoModerní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 80-7178-070-7. infoObecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7. infoneurčenoBERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. infoCANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. 289 s. ISBN 80-7178-014-6. infoKYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s. ISBN 80-7178-965-8. infoPASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. infoŠEĎOVÁ, Klára , Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ . Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. infoRODRIGUEZOVÁ, Veronika , Radek MARUŠÁK a Olga KRÁLOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. URL info

Požadavky

DPS002 Základy pedagogiky || UZB002 Základy pedagogiky

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D.Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.