Předmět William Shakespeare: spravedlnost, odpuštění a zázraky (ESA055)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ESA055 - William Shakespeare: spravedlnost, odpuštění a zázraky, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Posluchač získává schopnost interpretovat Shakespearovy hry ve světle zásad literárně umělecké dramaturgie: identifikovat témata, znát jejich způsoby vyjádření vzhledem k rozvoji dramatických charakterů a obsahu jejich promluv.
Osnova
Motiv odpuštění je u Shakespeara tak častý, že jej můžeme právem považovat za základní znak jeho dramaturgie. Třebaže i v antické dramatice nacházíme obdobu motivu odpuštění v oblasti sakrálního "usmíření"(Aischylos) a třebaže i autoři evropského novověku dramaticky rozvíjejí odpuštění v intencích novozákonních přikázání (Corneille, Schiller, Goethe) v dramatickém napětí mezi trestající spravelností a odpouštějící milostí, Shakespearovo dílo, zvláště jeho pozdní dramata (Lear, Zimní pohádka, Cymbelín, Bouře, Pericles), je hluboce prostoupeno vírou v sílu odpuštění (forgiveness, pardon, mercy, indulgence, grace).Zázraky (miracles, the supernatural) nejsou u Sh. jen dědictvím dramatické techniky středověkých "miracle plays", jejichž inspirace nacházíme v pozdních Shakespearových "romancích"; jsou snad i hlubším výrazem Shakespearovy náboženské zkušenosti, jak je patrné například z řeči starého Lafeua (All's Well That Ends Well, II 3): "Vykládá se,že už se nedějí zázraky, a mezi našimi filosofy existují i takoví,co z toho, co je nadpřirozené a mimořádné, dělají něco normálního a všedního. To je pak příčinou toho, že si s příčinami hrůz zahráváme a uchylujeme se k zdánlivým poznatkům tam, kde bychom se mělipoddat nepoznané bázni."1. Motiv odpuštění a jeho filozofické kořeny.K psychologii viny, msty, odpykání a odpuštění.2. Odpuštění v Shakespearových Historiích (R2 - I,1, IV,1; H4 - IV,3; V,5; H5- II,2, H6 part II. III,3; part 3 II,6, R3- III,7; V,5)3. Odpuštění v Komediích: (Two Gentlemen V,4; As You Like It V,4; All's Well V,3; Measure II,2; II,4; III,1, III,2)4. Odpuštění v Tragédiích: (Hamlet III,3; Lear IV,6; V,3; Julius Caesar III,1; Othello II,3; IV,2; V,2; Macbeth V,1; Antony IV,10; Coriolanus V,3; V,6.5. Odpuštění v "Romancích": (Cymbeline V,5; Winter's Tale; Tempest V,1).6. Analýza zázraků 1) uzdravení: Macbeth, All's Well;2) zmrtvýchvstání: Winter's Tale; Tempest; Cymbeline, Henry VIII.7. Implikace motivu zázraku pro techniku dramatu a pro výkladShakespearovy osoby a díla.
Literatura
DRÁBEK, Pavel. České pokusy o Shakespeara :habilitační spis podaný na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Brno: soukromý tisk v nakladatelství Tribun, 2010. 333 s. ISBN 9783706906029. infoCHUDOBA, František. Kniha o Shakespearovi. D. 2, Dílo. V Praze: Jan Laichter, 1943. 854 s. : i. infoCHUDOBA, František. Kniha o Shakespearovi. D. 1, Prostředí a život. V Praze: Jan Laichter, 1941. 815 s. : i. info
Požadavky
Kurs předává znalosti a metody nutné k analýze Shakespearových her a cvičí interpretační schopnosti. Hry jsou čteny v překladu J. V. Sládka s přihlédnutím k originálu. Počítá se se základní humanistickou angličtinou, nikoli s mimořádnou znalostí jazyka originálu.
Garant
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.