Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Estetika a současná teorie fotografie (ESB067)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ESB067 - Estetika a současná teorie fotografie, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

S ukončením kurzu jsou studenti schopni lépe porozumět filosofickému pozadí estetiky fotografie. Jsou rovněž schopni užívat základní pojmy a uvědomovat si souvstažné relace mezi uměním, reprezentací, expresí a technickým zobrazením.

Osnova

1| Vynález fotografie a jeho kulturně-historický kontext2| Aura, originalita, umělecké dílo3| Analytický přístup: transparentní obrazy, reprezentace a intence4| Estetická a umělecká hodnota fotografie5| Fotografie a současná umělecká kritika

Literatura

doporučená literaturaCarroll, Nöel. Theorizing the Moving Image. Cambridge : Cambridge University Press, 1996Carroll, Nöel. A Philosophy of Mass Art. Oxford : Claredon Press, 1998.Císař, Karel (ed): Co je to fotografie. Praha: Herrmann & synové, 2004.Friday, Jonathan. Aesthetics and Photography. London: Ashgate, 2002.Hopkins, Robert. Picture, Image and Experience: A Philosophical Inquiry. Cambridge : Cambridge University Press, 1998.Kelsey, Robin; Stimson, Blake (eds.). The Meaning of Photography. Williamstown : Sterling and Francine Clark Art Institute, 2008.Kieran, Matthew (ed.). Contemporary Debates in Aesthetics and the Philosophy of Art. Oxford : Blackwell, 2005.Lopes, Dominic McIver. Sight and Sensibility. Evaluating Images. Oxford : Oxford University Press, 2008.Lopes, Dominic McIver. Understanding Pictures. Oxford : Oxford University Press, 1996.Maynard, Patrick. The Engine of Visualization: Thinking through Photography. New York: Cornell University Press, 1997.Scharff, Aaron. Art and Photography. Baltimore, 1968 (1974).SCRUTON, Roger. Estetické porozumění :eseje o filozofii, umění a kultuře. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2005. 177 s. ISBN 80-85947-92-7. infoWalden, Scott. Photography and Philosophy. Essays on the Pencil of Nature. Oxford : Blackwell Publishing Ltd., 2010.Walton, Kendall. Mimesis as Make-Believe: On the Foundations of the Representational Arts. Cambridge : Harvard University Press, 1990.Marvelous imageson values and the arts. Edited by Kendall L. Walton. New York: Oxford University Press, 2008. viii, 254. ISBN 0195177959. info

Požadavky

Fotografie je typem obrazu, který je kauzálně podmíněn existencí referentu. Jako taková produkuje reakci, která intenzivně reflektuje všechny tři roviny zobrazení – reálnou situaci, objekt i subjekt obrazu. Jakým způsobem tato skutečnost ovlivňuje její interpretaci a do jaké míry se podílí na jejím estetickém hodnocení? Cílem semináře je prozkoumat možné strukturální i procesní důvody postupného etablování technického obrazu v rámci pojmu umění a pokusit se nalézt odpověď na otázku, proč je fotografie často chápána jako principiální obraz dnešní doby.

Garant

prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Barbora Kundračíková