Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metody dokumentárního filmu (FAV172)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAV172 - Metody dokumentárního filmu, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Interaktivní přednáška s hosty představí různé metody a autorské postupy vzniku dokumentárního filmu v současnosti.Jednu z nejpřehlednějších taxonomií dokumentárního filmu vytvořil Bill Nichols ve své knize Úvod do dokumentárního filmu, a to definováním šesti modů dokumentárního filmu. Poetický, výkladový, observační, participační, reflexivní a performativní modus – každý z nich klade důraz na jiné stylistické prostředky, zapojení autora, vztah k postavám, použití určitých postupů. A každý otevírá nejen odlišné estetické, ale taky například etické otázky. Jiným řezem dokumentárním filmem mohou být žánry (etnografický film, historický film, film – deník, dokudrama, filmový esej, báseň) anebo metody (časosběrný, angažovaný, found footage, situační film...).V rámci této přednášky vhlédneme do dokumentárního filmu z hlediska použitých metod, žánrových konvencí, a postupů charakteristických pro jednotlivé mody z jakéhosi pomyslného rubu – podrobnou analýzou postupů autora při formulaci tématu, konstrukci scénáře, natáčení, interakci s postavami, volby výrazových prostředků, střihové skladby či postprodukčních postupů. Zevrubný rozhovor s autorem také otevře další otázky stylu, etických problémů a výrazových možností dokumentárního filmu. Úvod zařadí uváděné postupy a žánry do kontextu historického i současné světové a české tvorby.Cíl: Na konci kurzu by měl student nabýt základní orientace a schopnosti porozumění v různých metodách současného dokumentárního filmu.

Osnova

Termíny blokové výuky: 20.2., 27.2., 6.3., 13.3. a 20.3.Každá přednáška bude rozdělena do tří přibližně stejně dlouhých částí: úvod do dané metody, projekce filmu nebo jeho delší ukázky, moderovaná rozprava s hostem.1. střihový film2. časosběrný film3. filmový esej4. etnografický film a vizuální antropologie5. situační dokument6. angažovaný dokumentHOSTÉ:Jan Šikl (20. 2.), Martin Ryšavý (27. 2.), Helena Třeštíková (6. 3.), Martin Mareček (13. 3.)

Literatura

povinná literaturaNichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU - Jihlava: JSAF, 2010.GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6. infoDO. Sborníky textů o dokumentu. Jihlava: JSAF, 2003–dosud.doporučená literaturaPALOTAI, János: „Archeologie“ soukromého Maďarska. Rozhovor s Péterem Forgácsem. Iluminace, 16, č. 3 (2004), s. 177-198.SCHNEIDEROVÁ, Alexandra: Performance v rodinném filmu. Iluminace, 16, č. 3 (2004), s. 69-84.LEACOCK, Richard: Obrana flahertyovských tradícií. Kino Ikon, 5, č. 1 (2001), s. 136-143.GAUDREAULT, A., MARION, Ph.: Boh je autor dokumentárnych filmov... Kino Ikon, 6, č. 2 (2002), s. 95-106GAINES, Jane M.: Documentary Radicality. Canadian Journal of Film Studies, 16, č. 1 (jaro 2007), s. 5-24.WEES, William: Doména montáže: kompilácia, koláž, prispôsobenie. Kino Ikon, 9, č. 1 (2005), s. 159-170.PLANTINGA, Carl R. Rhetoric and representation in nonfiction film. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. x, 255 s. ISBN 0-521-57326-2. infoTheorizing documentary. Edited by Michael Renov. New York: Routledge, 1993. ix, 261 s. ISBN 0-415-90382-3. infoNICHOLS, Bill. Representing reality :issues and concepts in documentary. Bloomington: Indiana University Press, 1991. xx, 313 s. ISBN 0-253-20681-2. info

Garant

prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.Mgr. Luděk Havel