Předmět Kapitoly z dějin světového dokumentárního filmu (FAV222)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAV222 - Kapitoly z dějin světového dokumentárního filmu, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Přehledová přednáška je průvodcem ranou, meziválečnou, válečnou a poválečnou dokumentární krajinou ve dvanácti lekcích, tematicky sestavených podle stylistických a režijních přístupů ve světovém dokumentárním filmu.Přednáška bude zkoumat kořeny přístupů, které konstituovaly druh filmu nazývaný od 30. let dokumentárním, jejich vývoj a usazování žánrů, hranice dokumentárního filmu, jeho hybridní formy a různé podoby zacházení s realitou.Kromě přehledu tendencí a osobností dokumentární tvorby, s geografickým a časovým ukotvením, se přednáška zaměří i na stylistické prostředky, jako je role komentáře a titulků, práce s hudbou, možnosti kamery a střihu, mluvit budeme o žánrových příznacích či o technice natáčení vybraných filmů a také o institucionálním zázemí, zdrojích financování a účelech, k nimž byl dokumentární film používán.Přednáška bude mj. reflektovat témata jako je idylizace v etnografickém či cestopisném filmu, sociální angažovanost, role inscenace, reklama, propaganda, věda a film, pochybování o pravdivosti, střihový a found footage film, osobní deník, filmová báseň, režírovaná skutečnost.Přednášku budou provázet ukázky z filmů.Přednáška je určena nejen studentům filmové vědy, ale i dalším se zájmem o audiovizuální kulturu.Cíl kurzu: na konci kurzu má mít student základní orientaci v širokém poli světového dokumentárního filmu 20. století a v jeho hlavních vývojových liniích.
Osnova
I. + II.člověk a krajina v centru pozornostietnografický a poetický dokument / záznamy expedic / svědectví vs. idylizace / zapojení natáčených do procesu vzniku filmufilm a věda: populárně-vědecký dokument / věda a experimenty s filmovou vizualitou / vědecký film / antropologická zkoumání / evropské filmy o Africe a nařčení z kolonialismuRobert Flaherty, Merian C Cooper a Ernest B. Schoedsack, Jacque-Yves Cousteau, Jean Painlevé, Vladimir Kobrin, Georges Rouquier, Hans Hass, Bert Haanstra, Jean Rouch, Nicolas Echevarría, Henri Storck, Jørgen LethIII. + IV.od zpravodajství k avantgardě, manipulace s materiálemideologická východiska dokumentu / Kino-pravda, Kino-nedělja, manifest Kinooků / vztah filmu a pravdy / role montáže / velkoměstské symfonie / zdroje materiálů a archivacepráce s cizím materiálem: střihový film / práce v archivu / found footage okraj dokumentu / politické found footage filmy v severní Americe / kanadský experimentální dokumentDziga Vertov, Esfir Šubová, Lev Kulešov, Viktor Turin, Joris Ivens, René Clair, Walter Ruttmann, Artavazd Pelešjan, Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi, Bruce Conner, Arthur Lipsett, Mathias Müller, Mike Hoolboom, Peter ForgácsV. + VI.dokument a společnost – vzájemná odpovědnost a využitísociální dokument / Britská dokumentární škola / role zvuku a hudby v dokumentu / National Film Board of Canada / koloniální filmy / angažovaný dokument – jeho témata a žánry / Frontier Film / sociální, politická a ekologická témataJohn Grierson, Alberto Cavalcanti, Basil Wright, Harry Watt, Robert Flaherty, Paul Strand, Pare Lorentz, Herz Frank, Jurij Podnieks, Alexandr Sokurov, Fernando Solanas, Santiago Álvarez, Želimir ŽilnikVII. + VIII.nové technické možnosti a vztah k svědectví a pravděCinéma vérité / návaznost na Vertova / pochybování o pravdivosti / National Film Board v Kanadě / natáčení s kontaktním zvukem / dokumentární film a instituce / kameru do rukou těm, o nichž film je / pořad Candid Eye (1958) / sociologický film v Anglii / Free Cinema / Cinema direct v AmericeMichel Brault, Pierre Perrault, Richard Leacock, Robert Drew, D. A. Pennebaker, Albert a David Mayslesovi, Frederick Wiseman, Lionel Rogosin, Jean Rouch, Chris Marker, Karel Reisz, Lindsay Anderson, Tony RichardsonIX. + X.přesvědčení a přesvědčování a dokumentární film ve vztahu ke druhé světové válcepřesvědčovací strategie / dokumentární materiál v reklamách / filmy na zakázku / vizuální vynalézavost, experimentální přístup k zakázkovému filmu / propagandistický dokument, agitka / dokumentární film a druhá světová válka – jeho různé podoby a roleHerbert Kline, Alexander Hackenschmied, Miro Bernat, Bert Haanstra, Humphrey Jennings, Frank Capra, Leni RiefenstahlováXI. + XII.osobní a deníkový dokument, esej, dokument a fikceintimní a nenarativní dokument: deník / spontánní film / deník s politickým obsahem / filmové básně / lyrický dokument / různé stupně narace, nenarativní dokument / režírovaná skutečnost, míra inscenace / esej a fikce: režírovaná skutečnost vs. hraný dokument / na pomezí dokumentu a fikce / docufiction a docudrama / filmový esejChris Marker, Jean-Luc Godard, Agnes Varda, Harun Farocki, Werner Herzog, Leslie Woodhead, Paul Greengrass, Peter Watkins, Jonas Mekas, Walerian Borowczyk, Zoltán Huszárik, Sergej Loznica, Naomi Kawase, Chantal Akerman
Literatura
povinná literaturaNichols, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Nakladatelství AMU a JSAF, 2010. 316 s. ISBN 978-80-7331-181-0GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6. infodoporučená literaturaPlantinga, Carl: Hlas a autorita. Kino-Ikon, 2007, č. 2 (slovensky).Wees, William: Doména montáže: kompilácia, koláž, prispôsobenie. Kino Ikon, 9, č. 1 (2005), s. 159-170.Youdelman, Jeffrey: Narration, Invention and History: a documentary dilemma. Cineaste, 12, č. 2 (1982), s. 8-15.Schneiderová, Alexandra: Performance v rodinném filmu. Iluminace, 16, č. 3 (2004), s. 69-84.Theorizing documentary. Edited by Michael Renov. New York: Routledge, 1993. ix, 261 s. ISBN 0-415-90382-3.Leacock, Richard: Obrana flahertyovských tradícií. Kino Ikon, 5, č. 1 (2001), s. 136-143.DO I. – VI. sborník textů o dokumentu (vybrané texty doporučené na jednotlivých přednáškách). Jihlava: JSAF, 2003 – 2008.PLANTINGA, Carl R. Rhetoric and representation in nonfiction film. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. x, 255 s. ISBN 0-521-57326-2. infoNICHOLS, Bill. Representing reality :issues and concepts in documentary. Bloomington: Indiana University Press, 1991. xx, 313 s. ISBN 0-253-20681-2. info
Garant
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Vyučující
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.Mgr. Luděk Havel