Předmět Producent v českém filmu a televizi (FAV280)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAV280 - Producent v českém filmu a televizi, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Přednáška vychází z předpokladu, že filmovému a televiznímu průmyslu lze nejlépe porozumět prostřednictvím postavy producenta. Kdo je to vlastně producent, v čem spočívá jádro jeho práce a specifického talentu? Do jaké míry je producent spolutvůrcem a do jaké spíše manažerem či obchodníkem? Jaké typy producentů a metody producentské práce můžeme rozlišit? Jaká je role producenta v současném českém filmu a televizi? Jak producent ovlivňuje podobu filmového díla, kariéru filmového tvůrce a spolupráci tvůrčího týmu? V čem se liší producentská práce na malém českém trhu, stále ovlivňovaném důsledky rozpadu státně řízené kinematografie, kterému dominuje Česká televize a který je závislý na veřejné podpoře, od činnosti nezávislého producenta ve větších evropských zemích a v USA? Které producentské osobnosti a firmy mají v českém prostředí svůj jedinečný styl? Proč se českému filmu nedaří dosáhnout mezinárodních úspěchů a proč v něm chybí výrazné autorské značky? Jak uvažuje nejmladší producentská generace, čím chce prorazit do evropských kin a na festivalech?Na tyto a další otázky se pokusí odpovědět kurz, který využije poznatky z rozsáhlého výzkumu současného filmového průmyslu, jenž v současné době dokončuje tým filmologů a sociologů MU na zakázku Státního fondu kinematografie. Jedná se o první analýzu tohoto druhu v ČR, která vychází z více než 60 detailních rozhovorů s producenty, režiséry, scenáristy a dramaturgy všech typů hraných filmů. Tento „industry report“ se zaměřuje primárně na tzv. vývoj neboli development, tj. na přípravu scénáře a celého projektu k realizaci. Development je právem považován za klíčovou etapu tvůrčího procesu, která rozhoduje o kvalitě výsledného filmu. Nejzřetelněji se v něm uplatňuje strategické myšlení producenta a jeho nedostatky umožňují pochopit nízkou kvalitu a slabé mezinárodní úspěchy české filmové a televizní produkce po roce 1989.
Osnova
Přednáška se bude skládat z obecného úvodu, který představí zahraniční teoretické a historické výzkumy producentství, jichž je ovšem celkově velmi málo. Následně nabídne přehled o struktuře a hlavních osobnostech české filmové a televizní produkce. Nakonec na několika konkrétních příkladech filmů, seriálů a producentských osobností vysvětlí, jak producentský přístup formuje scénář, celkovou koncepci, styl skupinové práce tvůrčího týmu a marketing výsledného produktu; jak buduje značku produkční společnosti a směřuje kariéru dlouhodobě spolupracujících autorů. Nebude chybět hypotetický výhled do budoucnosti: nejzajímavější producentské osobnosti mladší generace s ambicemi prorazit do Evropy se v oboru teprve etablují a jejich rukopis lze často rozpoznat spíše na projektech, jež se stále připravují, než na hotových filmech.
Literatura
Beyond the bottom line :the producer in film and television studies. Edited by Andrew Spicer - A. T. McKenna - Christopher Meir. 1st pub. New York: Bloomsbury, 2014. xiii, 289. ISBN 9781441125125. info
Garant
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.