Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Česká filmová hudba šedesátých let (FAV285)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAV285 - Česká filmová hudba šedesátých let, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je seznámit studenty s hlavními osobnostmi, díly a tendencemi české filmové hudby šedesátých let 20. století a zároveň jim poskytnout základní teoretické nástroje pro analytické uchopování fenoménu filmové hudby.

Osnova

(1) Teoretické a analytické přístupy k filmové hudbě jakožto součásti filmového stylu; základní termíny; filmometrická analýza jako nástroj výzkumu v oblasti historické poetiky filmu.(2) Proměny české filmové hudby šedesátých let.(3) Pozdní tvorba Jiřího Srnky – doznívání klasického symfonického stylu a proměny jeho funkcí (Zlaté kapradí, Romance pro křídlovku, Kladivo na čarodějnice).(4) Julius Kalaš – Dalibor C. Vačkář – Jiří Sternwald – Štěpán Lucký – Jiří Šust (Fantom Morrisvillu, Nejlepší ženská mého života, Transport z ráje, …a pátý jezdec je Strach, Sedm havranů, Ostře sledované vlaky, Rozmarné léto, Skřivánci na niti, Zabitá neděle).(5) Zdeněk Liška a možnosti výzkumu jeho díla.(6) Spolupráce Františka Vláčila a Zdeňka Lišky.(7) Svatopluk Havelka, zejména jeho spolupráce s Vojtěchem Jasným (Až přijde kocour, Kdo chce zabít Jessii?, Všichni dobří rodáci).(8) Jan F. Fischer – Miloš Vacek (Spanilá jízda, Král Šumavy, Atentát).(9) Jan Novák – Luboš Fišer (Závrať, Naděje, Bláznova kronika, Ať žije republika, Kočár do Vídně, Noc nevěsty, Případ pro začínajícího kata, Valerie a týden divů, Hlídač).(10) Hudba ve filmech nové vlny. Rozmanitost přístupů; režisérské, „auteurské“ poetiky; dříve nepojednané významné snímky (Démanty noci, Žert aj.).(11) Hudba ve filmech „Formanovy školy“. „Veristická“ a quasi-dokumentaristická poetika. Zvýznamnění diegetické a „nízké“ hudby.(12) Hudební filmy.

Literatura

povinná literaturaMATZNER, Antonín a Jiří PILKA. Česká filmová hudba. Praha: Dauphin, 2002. 453 s. ISBN 80-7272-013-9. infoLEXMANN, Juraj. Teória filmovej hudby. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, 2006. 182 s. ISBN 80-89135-06-4. infodoporučená literaturaDějiny filmové hudby. ISBN 9788087292143. infoUmění filmu :úvod do studia formy a stylu. ISBN 9788073312176. infoBROWN, Royal S. Overtones and undertones :reading film music. Berkeley: University of California Press, 1994. x, 396 s. ISBN 0-520-08544-2. infoLISSA, Zofia. Estetyka muzyki filmowej. Kraków: PWM, 1964.BENEŠOVÁ, Marie. Vývoj filmového vyjadřování. Praha: Československý filmový ústav, 1972. infoPŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ a Jiří CIESLAR. Démanty všednosti :český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2002. 387 s. ISBN 80-86102-17-3. infoZAPLETAL, Miloš . Zdeněk Pololáník a Žert : Několik marginálií k filmové hudbě. Film a doba : čtvrtletník pro filmovou a televizní kulturu, Praha: Sdruž. přátel odborného filmového tisku, 2011, roč. 57, č. 2-3, s. 71-73. ISSN 0015-1068. infoZAPLETAL, Miloš . Disparita funkcí hudby ve "veristickém" filmu : Hoří má panenko. In Batistová, Anna. Hoří, má panenko : Barevná komedie, v níž se tancuje, krade a hasí. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2012. s. 108-129, 22 s. ISBN 978-80-7004-150-5. infoZAPLETAL, Miloš . Ďáblova past : několik poznámek k úloze hudby v "barokním" filmu. Opus musicum : hudební revue, Brno: Opus musicum, 2012, roč. 44, č. 4, s. 17-27. ISSN 0862-8505. infoČERNÍČEK, Jan: Od dechovky k symfonické fresce. Rodáci jako polyžánrové dílo Svatopluka Havelky. In: Čechová, Briana (ed.): Všichni dobří rodáci. Praha: Národní filmový archiv, 2013, s. 114–139.ČERNÍČEK, Jan: Hudba k filmu Marketa Lazarová. In: Gajdošík, Petr (ed.): Marketa Lazarová. Studie a dokumenty. Praha: Casablanca, 2009, s. 107–149.SMEJKAL, Zdeněk – FUKAČ, Jiří: Filmová hudba. In: Fukač, Jiří – Macek, Petr – Vysloužil, Jiří (edd.): Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997, s. 219–221.MATZNER, Antonín: Hudební film. In: Fukač, Jiří – Macek, Petr – Vysloužil, Jiří (edd.): Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997, s. 303–305.ZAPLETAL, Miloš: Filmová hudba jako součinitel realizace menzelovské poetiky v Ostře sledovaných vlacích. In: Skupa, Lukáš (ed.): Ostře sledované vlaky. Praha: Národní filmový archiv, 2014, s. 112–135.neurčenoCODE, David J.: Don Juan in Nadsad: Kubrick's Music for A Clockwork Orange. Journal of the Royal Musical Association, 2014, roč. 139, č. 2, s. 339–386.

Garant

prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Bc. Miloš ZapletalPhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D.