Předmět Česká filmová hudba šedesátých let (FAV285)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAV285 - Česká filmová hudba šedesátých let, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je seznámit studenty s hlavními osobnostmi, díly a tendencemi české filmové hudby šedesátých let 20. století a zároveň jim poskytnout základní teoretické nástroje pro analytické uchopování fenoménu filmové hudby.
Osnova
(1) Teoretické a analytické přístupy k filmové hudbě jakožto součásti filmového stylu; základní termíny; filmometrická analýza jako nástroj výzkumu v oblasti historické poetiky filmu.(2) Proměny české filmové hudby šedesátých let.(3) Pozdní tvorba Jiřího Srnky – doznívání klasického symfonického stylu a proměny jeho funkcí (Zlaté kapradí, Romance pro křídlovku, Kladivo na čarodějnice).(4) Julius Kalaš – Dalibor C. Vačkář – Jiří Sternwald – Štěpán Lucký – Jiří Šust (Fantom Morrisvillu, Nejlepší ženská mého života, Transport z ráje, …a pátý jezdec je Strach, Sedm havranů, Ostře sledované vlaky, Rozmarné léto, Skřivánci na niti, Zabitá neděle).(5) Zdeněk Liška a možnosti výzkumu jeho díla.(6) Spolupráce Františka Vláčila a Zdeňka Lišky.(7) Svatopluk Havelka, zejména jeho spolupráce s Vojtěchem Jasným (Až přijde kocour, Kdo chce zabít Jessii?, Všichni dobří rodáci).(8) Jan F. Fischer – Miloš Vacek (Spanilá jízda, Král Šumavy, Atentát).(9) Jan Novák – Luboš Fišer (Závrať, Naděje, Bláznova kronika, Ať žije republika, Kočár do Vídně, Noc nevěsty, Případ pro začínajícího kata, Valerie a týden divů, Hlídač).(10) Hudba ve filmech nové vlny. Rozmanitost přístupů; režisérské, „auteurské“ poetiky; dříve nepojednané významné snímky (Démanty noci, Žert aj.).(11) Hudba ve filmech „Formanovy školy“. „Veristická“ a quasi-dokumentaristická poetika. Zvýznamnění diegetické a „nízké“ hudby.(12) Hudební filmy.
Literatura
povinná literaturaMATZNER, Antonín a Jiří PILKA. Česká filmová hudba. Praha: Dauphin, 2002. 453 s. ISBN 80-7272-013-9. infoLEXMANN, Juraj. Teória filmovej hudby. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, 2006. 182 s. ISBN 80-89135-06-4. infodoporučená literaturaDějiny filmové hudby. ISBN 9788087292143. infoUmění filmu :úvod do studia formy a stylu. ISBN 9788073312176. infoBROWN, Royal S. Overtones and undertones :reading film music. Berkeley: University of California Press, 1994. x, 396 s. ISBN 0-520-08544-2. infoLISSA, Zofia. Estetyka muzyki filmowej. Kraków: PWM, 1964.BENEŠOVÁ, Marie. Vývoj filmového vyjadřování. Praha: Československý filmový ústav, 1972. infoPŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ a Jiří CIESLAR. Démanty všednosti :český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2002. 387 s. ISBN 80-86102-17-3. infoZAPLETAL, Miloš . Zdeněk Pololáník a Žert : Několik marginálií k filmové hudbě. Film a doba : čtvrtletník pro filmovou a televizní kulturu, Praha: Sdruž. přátel odborného filmového tisku, 2011, roč. 57, č. 2-3, s. 71-73. ISSN 0015-1068. infoZAPLETAL, Miloš . Disparita funkcí hudby ve "veristickém" filmu : Hoří má panenko. In Batistová, Anna. Hoří, má panenko : Barevná komedie, v níž se tancuje, krade a hasí. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2012. s. 108-129, 22 s. ISBN 978-80-7004-150-5. infoZAPLETAL, Miloš . Ďáblova past : několik poznámek k úloze hudby v "barokním" filmu. Opus musicum : hudební revue, Brno: Opus musicum, 2012, roč. 44, č. 4, s. 17-27. ISSN 0862-8505. infoČERNÍČEK, Jan: Od dechovky k symfonické fresce. Rodáci jako polyžánrové dílo Svatopluka Havelky. In: Čechová, Briana (ed.): Všichni dobří rodáci. Praha: Národní filmový archiv, 2013, s. 114–139.ČERNÍČEK, Jan: Hudba k filmu Marketa Lazarová. In: Gajdošík, Petr (ed.): Marketa Lazarová. Studie a dokumenty. Praha: Casablanca, 2009, s. 107–149.SMEJKAL, Zdeněk – FUKAČ, Jiří: Filmová hudba. In: Fukač, Jiří – Macek, Petr – Vysloužil, Jiří (edd.): Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997, s. 219–221.MATZNER, Antonín: Hudební film. In: Fukač, Jiří – Macek, Petr – Vysloužil, Jiří (edd.): Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997, s. 303–305.ZAPLETAL, Miloš: Filmová hudba jako součinitel realizace menzelovské poetiky v Ostře sledovaných vlacích. In: Skupa, Lukáš (ed.): Ostře sledované vlaky. Praha: Národní filmový archiv, 2014, s. 112–135.neurčenoCODE, David J.: Don Juan in Nadsad: Kubrick's Music for A Clockwork Orange. Journal of the Royal Musical Association, 2014, roč. 139, č. 2, s. 339–386.
Garant
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Bc. Miloš ZapletalPhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D.