Předmět Experimentální film: seminář (FAV302)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAV302 - Experimentální film: seminář, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Experimentální filmy stojí často na okraji kinematografie, nejsou součástí klasických distribučních modelů, jen ojediněle se dostávají do kin či televizí – přece jsou ale země, kde je jejich prezentace, přijetí publikem i odborná reflexe na vysoké úrovni (Francie, Nizozemí, Rakousko, USA, Kanada, Japonsko) a jejichž produkční a distribuční modely jsou dlouhodobě inspirativní a v našem kontextu cennými příklady k podrobnějšímu prozkoumání.Seminář je založen na intenzivním a bezprostředním zkoumání experimentálního filmu formou projekcí, besed a konferencí s tvůrci a distributory na MFDF Jihlava.Studentům poskytne jedinečný vhled do tvůrčích postupů autorů a zároveň umožní hlubší poznání prezentačních a distribučních možností této části filmové tvorby.Na seminář bude v jarním semestru tematicky navazovat přednáška z dějin experimentálního filmu.
Osnova
část I.: konference (v angličtině bez překladu)Hlavními tématy jsou možnosti distribuce a archivace experimentálních filmů a různé cesty jejich zpřístupňování kurátorům a publiku.Hlavními řečníky budou zástupci nejvýznamnějších světových distribučních společností avantgardních filmů: Lightcone, Collectif Jeune du Cinéma (Francie), Filmmakers coop a Electronic Arts Intermix (USA), CFMDC a V-Tape (Kanada), Filmbank (Nizozemsko), Sixpackfilm (Rakousko), Av–Arkki (Finsko), LUX (Velká Británie).Témata panelů a pracovních setkání:• Porovnání různých institucionálně-ekonomických modelů distribučních společností, z nichž většina vznikla jako tzv. cooperativy v 70. letech 20. století, poukázání na výhody a nevýhody tohoto fungování (historicky i v současnosti).• Kurátorský aspekt – jak distributoři budují své kolekce a jak probíhá proces přihlašování a posuzování nových děl či autorů; sdílení zkušeností a příklady dobré praxe distribučních a prezentačních možností experimentálních filmů.• Prolínání oblasti filmu a výtvarného umění: prezentační možnosti v galeriích, proměna distribučního prostoru experimentálních filmů ve vztahu k jiným kanálům šíření, než jsou kina: galerie a internet.část II.: projekce a debaty s tvůrciFascinace je programová sekce MFDF Jihlava, která již devět let prezentuje české i zahraniční filmy zkoumající možnosti filmového vyjadřování, pracující s referencemi k realitě, ale experimentující s tvůrčími postupy, (inter)mediálními vrstvami a filmovým výrazem. Experimentální film je laboratoří přístupů a metod, jež po odzkoušení často nachází své uplatnění i v dominantních částech kinematografie. Mnohé projekce v rámci sekce Fascinace jsou doprovázeny debatami s autory, v nichž těžiště otázek leží především v rozkrytí postupů, technické realizace a konceptů ve vztahu k výrazovým prostředkům.
Literatura
povinná literaturaDO. Revue pro dokumentární film 3. Jihlava: JSAF, 2005, s. 143-174, 341-344.Čihák, Martin: Ponorná řeka kinematografie. Praha: NAMU, 2014.doporučená literaturaMacDonald, Scott: Avant-Doc: Intersections of Documentary and Avant-Garde Cinema. Oxford University Press, 2014.Leyda, Jay: Filmy plodia filmy: Most. Kino Ikon, 9, 2005, č. 1, s. 145–158.Wees, William C.: Recycled Images. Art and Politics of Found Footage Films. Anthology Film Archives. New York 1993.Wees, William: Doména montáže: kompilácia, koláž, prisposobenie. Kino Ikon, 9, 2005, č. 1, s. 159–170.
Garant
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Vyučující
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.Mgr. Luděk Havel