Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Proseminář A (k přednášce Úvod do studia filmu) (FAVBKa10)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAVBKa10 - Proseminář A (k přednášce Úvod do studia filmu), Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Po ukončení předmětu by student měl:- znát nejdůležitější koncepty systémové analýzy filmu- být schopen kriticky číst odborný analytický text- být schopen rozebrat filmové vyprávění a styl- být schopen písemně vyjádřit výsledky této analýzy v podobě původní a přehledně strukturované analytické stati, v níž každá teze je doložena konkrétními příklady

Osnova

Většina kurzu bude probíhat elektronickou formou, semináře ve škole budou plnit zejména funkci diskuzní a konzultační. PRŮBĚH SEMESTRU: Semestr je rozdělen na dva bloky: (A) četba a rozbor analytických textů, (B) analytická práce. (A) V prvním bloku budou studenti pravidelně odevzdávat tzv. čtecí karty odpovídající na specifické otázky po struktuře rozebíraných textů. (B) Ve druhém bloku budou samostatně po jednotlivých krocích analyticky pracovat, a to pomocí dvou filmů. Nejdříve napíší důslednou segmentaci a provedou cinemetrické měření obou filmů, čímž se s nimi s oběma důvěrně seznámí. Poté budou rozděleni na dvě skupiny, kdy každá dostane přidělen jeden z oněch dvou filmů, s nímž bude každý její člen samostatně analyticky pracovat - a navzájem si budou výsledky své práce (na tzv. rozborných kartách) kriticky oponovat.DETAILNÍ PRŮBĚH SEMESTRU01ČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 15-69. (V knize.)• Thompson, Kristin (1988): „No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 49-86. (Studijní materiály.)ČTECÍ KARTA Č. 1(1) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze analýzy Tenkrát na Západě. (Rozbor filmu.)(2) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze analýzy Strachu v nočním vlaku. („No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“)(3) Vysvětlete na textu na stranách 53 (od druhého odstavce) až 56 (do prvního odstavce), jak Thompsonová pracuje s odstavci a tvrzeními – a čeho tím chcete dosáhnout při vedení výkladu. („No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“)(4) Co pro Thompsonovou znamenají pojmy volný motiv, vázaný motiv a stupňovitá konstrukce? Vysvětlete je stručně tak, aby odpovídaly významovému užití v textu. („No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“)TERMÍN ODEVZDÁNÍ ČTECÍ KARTY Č. 19. října, 23.59.02ČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 70-91. (V knize.)• Buckland, Warren (2006): „Duel with a Shark“: Jaws. In: Directed by Steven Spielberg. London – New York: Continuum, s. 86-110. (Studijní materiály.)ČTECÍ KARTA Č. 2(1) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze Bucklandovy analýzy Čelistí.(2) Formulujte strukturovaný anotovaný název Bucklandovy analýzy Čelistí. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 77-78.)(3) Sestavte detailní osnovu Bucklandovy analýzy Čelistí s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)(4) Vysvětlete základní výkladové postupy osnovy k Bucklandově analýze Čelistí. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 89, první dva odstavce.)TERMÍN ODEVZDÁNÍ ČTECÍ KARTY Č. 216. října, 23.59.03ČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 70-91. (V knize.)• Ghislotti, Stefano (2009): Narrative Comprehension Made Difficult: Film Form and Mnemonic Devices in Memento. In: Warren Buckland (ed.): Puzzle Films. Oxford: Wiley-Blackwell, s. 87-106. (Studijní materiály.)ČTECÍ KARTA Č. 3(1) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze Ghislottiho analýzy Mementa.(2) Formulujte strukturovaný anotovaný název Ghislottiho analýzy Mementa. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 77-78.)(3) Sestavte detailní osnovu Ghislottiho analýzy Mementa s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)(4) Vysvětlete základní výkladové postupy osnovy ke Ghislottiho analýze Mementa. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 89, první dva odstavce.)TERMÍN ODEVZDÁNÍ ČTECÍ KARTY Č. 330. října, 23.59.04ČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 92-99. (V knize.)• Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU,s. 397-417. (V knize.)ZADANÉ FILMY• Život je krásný (It’s a Wonderful Life, r. Frank Capra, USA, 1946)• Mlčení jehňátek (The Silence of the Lambs, r. Jonathan Demme, USA, 1991)ROZBORNÁ KARTA Č. 1(1) U každého z filmů proveďte cinemetrickou analýzu pomocí programu Cinemetrics. Pod analýzu se svým jménem podepíšete a do komentáře anglicky napíšete, že je to studentský pokus pro školní projekt.(2) Sestavte k oběma filmům segmentaci. V segmentaci syžetu se zaměříte na posloupnost událostí. Ve druhé segmentaci se zaměříte na nějaký jiný prvek: práce s prostorem, s časem, určitým stylistickým prostředkem. Nechávám na výběr, ke kterému filmu uděláte kterou z těchto segmentací, ale musíte udělat obě.(3) Vyhledejte a formulujte u každého z filmů nějaký stylistický nebo narativní vzorec, který by mohl být vodítkem k jeho další analýze.TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 113. listopadu, 23.59.05ČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 125-188. (V knize.)ZADANÉ FILMY• Život je krásný (It’s a Wonderful Life, r. Frank Capra, USA, 1946)• Mlčení jehňátek (The Silence of the Lambs, r. Jonathan Demme, USA, 1991)• Na základě výběru losem budete po zbytek semestru jeden z filmů postupně analyzovat a postupné analýzy druhého z filmů kriticky oponovat.ROZBORNÁ KARTA Č. 2(1) Formulujte u svého filmu téma, problém, otázky, dostředivé teze, a to na (a) analytickou stať (designovanou na deset stran) a (b) analytickou esej (designovanou na pětadvacet stran).(2) Sestavte strukturovaný anotovaný název analytické stati.TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 220. listopadu, 23.59.TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 122. listopadu, 23.59.06ČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 125-188. (V knize.)ROZBORNÁ KARTA Č. 3Sestavte u svého filmu detailní osnovu své analytické stati s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 325. listopadu, 23.59.TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 227. listopadu, 23.59.07ČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 103-111. (V knize.)ROZBORNÁ KARTA Č. 4Sestavte u svého filmu úvod své analytické stati, ve které přehledně vysvětlíte řešený problém, načrtnete analytické otázky, prokazované dostředivé teze a rozvržení dalšího textu. Úvod bude mít tři normostrany, bude mít jednoznačnou argumentační strukturu a bude složen z úvodního odstavce, argumentačního odstavce a shrnujícího odstavce. U každého odstavce se – stejně jako u celého úvodu – očekává, že bude mít svou premisu, argumenty i závěr. Krom věcné bude hodnocena rovněž stylistická kvalita textu.TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 42. prosince, 23.59.TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 34. prosince, 23.59.

Literatura

povinná literaturaBreaking the glass armor :neoformalist film analysis. ISBN 0691067244. infoKOKEŠ, Radomír . Rozbor filmu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 264 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta, sv. 430. ISBN 978-80-210-7756-0. Internetové knihkupectví Munipress info

Garant

prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D.