Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Proseminář A (k přednášce Úvod do studia filmu) (FAVBPa10)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAVBPa10 - Proseminář A (k přednášce Úvod do studia filmu), Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Po ukončení předmětu by student měl:- znát nejdůležitější koncepty systémové analýzy filmu- být schopen kriticky číst odborný analytický text- být schopen rozebrat filmové vyprávění a styl- být schopen písemně vyjádřit výsledky této analýzy v podobě původní a přehledně strukturované analytické stati, v níž každá teze je doložena konkrétními příklady

Osnova

PRŮBĚH SEMESTRU: Semestr je rozdělen na dva bloky: (A) četba a rozbor analytických textů, (B) analytická práce. (A) V prvním bloku budou studenti pravidelně odevzdávat tzv. čtecí karty odpovídající na specifické otázky po struktuře rozebíraných textů. (B) Ve druhém bloku budou samostatně po jednotlivých krocích analyticky pracovat, a to pomocí dvou filmů. Nejdříve napíší důslednou segmentaci a provedou cinemetrické měření obou filmů, čímž se s nimi s oběma důvěrně seznámí. Poté budou rozděleni na dvě skupiny, kdy každá dostane přidělen jeden z oněch dvou filmů, s nímž bude každý její člen samostatně analyticky pracovat - a navzájem si budou výsledky své práce (na tzv. rozborných kartách) kriticky oponovat.Podmínky: (1) Studenti vkládají k určeným datům své výstupy do tzv. odevzdávárny. Pozdní odevzdání se bez výjimky považují za neodevzdání, toleruje se pouze jedno pozdní odevzdání s týdenním odkladem, a to pouze v rámci prvního bloku odevzdávání čtecích karet, nikoli v případě karet rozborných. K úspěšnému připuštění k závěrečné práci je nutné mít odevzdané vše bez výjimky. (2) Studenti jsou povinni chodit na všechny semináře, účast musí být stoprocentní a výjimky se neudělují. Nepřipravenost na semináři se v prvním a druhém případě sankcionuje výpisky z rozsáhlého doplňující testu v angličtině, ve třetím případě je klasifikována jako neúčast a znamená nepřipuštění k závěrečné práci. (3) Jakýkoli pokus o podvod znamená automatické vyloučení z kurzu a předání k disciplinárnímu řízení.ZÁVĚREČNÁ PRÁCE: Rozbor jednoho z pěti zadaných filmů, který bude mít dvě části. Zaprvé vysvětlí postup následující argumentace, jaký je řešený problém, jaké jsou výzkumné otázky, jaká je teze a proč postupuje právě tak, jak postupuje (5 normostran.) Zadruhé napíše práci, ve které výše uvedené uskuteční v souvislé analytické stati (10 normostran).PROJEKCE: Úterní odpolední projekce jsou povinné pro všechny, bude kontrolována docházka. (Projekce se vážou k Prosemináři A i k přednášce Úvod do studia filmu.)SEMINÁRNÍ SKUPINY: Studenti se rozepíší do seminárních skupin po omezeném počtu lidí, kdy každá seminární skupina bude mít každý týden seminář na 45 minut. (Zápis před začátkem semestru je spíše orientační, definitivní rozdělení proběhne v dohodě se studenty během prvního semináře, aby byly skupiny počtově rovnoměrně rozložené.)DETAILNÍ PRŮBĚH SEMESTRUSEMINÁŘ – 1. ŘÍJNAČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 57-69. (V knize.)ÚKOL NA HODINU• Být připraven na diskuzi o pojednávaných problémech, otázkách a pojmech.• Znát film Mission: Impossible (1996) a být připraven aplikovat na něj řešené pojmy.---SEMINÁŘ – 8. ŘÍJNAČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Bournův mýtus aneb film pohybu. (Studijní materiály.)• Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU,s. 96-107. (V knize.)• Thompsonová, Kristin (1998): Neoformalistická filmová analýza, Iluminace, č. 1, s. 14-18. (Studijní materiály.)ČTECÍ KARTA Č. 1(1) Formulovat řešené téma, problém, výzkumné otázky a teze analýzy Bournova mýtu.(2) Aplikovat na film Bournův mýtus principy filmové formy: (a) funkce (včetně typů motivací), (b) podobnosti a opakování, (c) odlišnosti a variace, (d) vývojové vzorce, (e) soudržnost nesoudržnost.TERMÍN ODEVZDÁNÍ ČTECÍ KARTY Č. 15. října, 23.59.---SEMINÁŘ – 15. ŘÍJNAČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 15-55. (V knize.)• Thompson, Kristin (1988): „No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 49-86. (Studijní materiály.)ČTECÍ KARTA Č. 2(1) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze analýzy Tenkrát na Západě. (Rozbor filmu.)(2) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze analýzy Strachu v nočním vlaku. („No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“)(3) Vysvětlete na textu na stranách 53 (od druhého odstavce) až 56 (do prvního odstavce), jak Thompsonová pracuje s odstavci a tvrzeními – a čeho tím chcete dosáhnout při vedení výkladu. („No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“)(4) Co pro Thompsonovou znamenají pojmy volný motiv, vázaný motiv a stupňovitá konstrukce? Vysvětlete je stručně tak, aby odpovídaly významovému užití v textu. („No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“)TERMÍN ODEVZDÁNÍ ČTECÍ KARTY Č. 212. října, 23.59.---SEMINÁŘ – 5. LISTOPADUČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 70-91. (V knize.)• Thompson, Kristin (1977): The Duplicitous Text: An Analysis of Stage Fright. In: Film Reader, 2, January, s. 52-64. (Studijní materiály.)ČTECÍ KARTA Č. 3(1) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze Thompsonové analýzy Stage Fright.(2) Formulujte strukturovaný anotovaný název Thompsonové analýzy Stage Fright. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 77-78.)(3) Sestavte detailní osnovu Thompsonové analýzy Stage Fright s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)(4) Vysvětlete základní výkladové postupy osnovy k Thompsonové analýze Stage Fright. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 89, první dva odstavce.)TERMÍN ODEVZDÁNÍ ČTECÍ KARTY Č. 325. října, 23.59.---SEMINÁŘ – 12. LISTOPADUČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 70-91. (V knize.)• Ghislotti, Stefano (2009): Narrative Comprehension Made Difficult: Film Form and Mnemonic Devices in Memento. In: Warren Buckland (ed.): Puzzle Films. Oxford: Wiley-Blackwell, s. 87-106. (Studijní materiály.)ČTECÍ KARTA Č. 4(1) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze Ghislottiho analýzy Mementa.(2) Formulujte strukturovaný anotovaný název Ghislottiho analýzy Mementa. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 77-78.)(3) Sestavte detailní osnovu Ghislottiho analýzy Mementa s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)(4) Vysvětlete základní výkladové postupy osnovy ke Ghislottiho analýze Mementa. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 89, první dva odstavce.)TERMÍN ODEVZDÁNÍ ČTECÍ KARTY Č. 34. listopadu, 23.59.---SEMINÁŘ – 19. LISTOPADUČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 70-91. (V knize.)• Buckland, Warren (2006): „Duel with a Shark“: Jaws. In: Directed by Steven Spielberg. London – New York: Continuum, s. 86-110. (Studijní materiály.)ČTECÍ KARTA Č. 5(1) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze Bucklandovy analýzy Čelistí.(2) Formulujte strukturovaný anotovaný název Bucklandovy analýzy Čelistí. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 77-78.)(3) Sestavte detailní osnovu Bucklandovy analýzy Čelistí s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)(4) Vysvětlete základní výkladové postupy osnovy k Bucklandově analýze Čelistí. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 89, první dva odstavce.)TERMÍN ODEVZDÁNÍ ČTECÍ KARTY Č. 515. listopadu, 23.59.---SEMINÁŘ – 26. LISTOPADUČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 92-99. (V knize.)• Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU,s. 397-417. (V knize.)ZADANÉ FILMY• Velká země (The Big Country, r. William Wyler, USA, 1950)• Skleněné peklo (The Towering Inferno, r. John Guillermin, Irwin Allen, USA, 1974)ROZBORNÁ KARTA Č. 1(1) U každého z filmů proveďte cinemetrickou analýzu pomocí programu Cinemetrics. Pod analýzu se svým jménem podepíšete a do komentáře anglicky napíšete, že je to studentský pokus pro školní projekt.(2) Sestavte k oběma filmům segmentaci. V segmentaci syžetu se zaměříte na posloupnost událostí. Ve druhé segmentaci se zaměříte na nějaký jiný prvek: práce s prostorem, s časem, určitým stylistickým prostředkem. Nechávám na výběr, ke kterému filmu uděláte kterou z těchto segmentací, ale musíte udělat obě.(3) Vyhledejte a formulujte u každého z filmů nějaký stylistický nebo narativní vzorec, který by mohl být vodítkem k jeho další analýze.TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 123. listopadu, 23.59.---SEMINÁŘ – 3. PROSINCEČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 125-188. (V knize.)ZADANÉ FILMY• Velká země (The Big Country, r. William Wyler, USA, 1950)• Skleněné peklo (The Towering Inferno, r. John Guillermin, Irwin Allen, USA, 1974)• Na základě výběru losem budete po zbytek semestru jeden z filmů postupně analyzovat a postupné analýzy druhého z filmů kriticky oponovat.ROZBORNÁ KARTA Č. 2(1) Formulujte u svého filmu téma, problém, otázky, dostředivé teze, a to na (a) analytickou stať (designovanou na deset stran) a (b) analytickou esej (designovanou na pětadvacet stran).(2) Sestavte strukturovaný anotovaný název analytické stati.TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 229. listopadu, 23.59.TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 11. prosince, 23.59.---SEMINÁŘ – 10. PROSINCEČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 125-188. (V knize.)ROZBORNÁ KARTA Č. 3(1) Sestavte u svého filmu detailní osnovu své analytické stati s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 36. prosince, 23.59.TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 28. prosince, 23.59.---SEMINÁŘ – 17. PROSINCEČETBA• Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 103-111. (V knize.)ROZBORNÁ KARTA Č. 4(1) Sestavte u svého filmu úvod své analytické stati, ve které přehledně vysvětlíte řešený problém, načrtnete analytické otázky, prokazované dostředivé teze a rozvržení dalšího textu. Úvod bude mít tři normostrany, bude mít jednoznačnou argumentační strukturu a bude složen z úvodního odstavce, argumentačního odstavce a shrnujícího odstavce. U každého odstavce se – stejně jako u celého úvodu – očekává, že bude mít svou premisu, argumenty i závěr. Krom věcné bude hodnocena rovněž stylistická kvalita textu.TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 413. prosince, 23.59.TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 315. prosince, 23.59.

Literatura

povinná literaturaBreaking the glass armor :neoformalist film analysis. ISBN 0691067244. infoKOKEŠ, Radomír . Rozbor filmu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 264 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta, sv. 430. ISBN 978-80-210-7756-0. Internetové knihkupectví Munipress infodoporučená literaturaPuzzle films :complex storytelling in contemporary cinema. Edited by Warren Buckland. Malden, Mass.: Wiley-Blackwell, 2009. ix, 241 s. ISBN 978-1-4051-6862-5. infoBUCKLAND, Warren. Directed by Steven Spielberg :poetics of the contemporary Hollywood blockbuster. New York: Continuum, 2006. xiii, 242. ISBN 0-8264-1692-6. infoTOMAŠEVSKIJ, Boris. Teorie literatury [Tomaševskij, 1970]. 1. vyd. Praha: Lidové nakladatelství, 1970. 157 s. info

Garant

prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D.