Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Interaktivní technologie (IM051)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM051 - Interaktivní technologie, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Anotace:Přehledy profesionálních softwarových řešení pro multimediální prezentace, tvorba specifických prostředí, VR a práce s prostorem, interaktivní instalace, problematika tvorby autorského rozhraní (interface), multimediální performance, lineární a nelineární dějové linie v reálném čase – tvorba a používání hyperstrukturálních kompozic s intermediáním přesahem.Zimní semestr: Základní úvody do problematiky, historické souvislosti, časově dělená struktura přednášek dle jednotlivých okruhů problematiky, obrazové a zvukové ukázky.Letní semestr: Pokročilejší řešení problematiky, praktické ukázky, samostatné referáty studentů, praktické experimenty.Cíle:Studenti se seznámí s principy tzv.grafických programovacích prostředí, s možnostmi využití profesionálních softwarových řešení pro multimediální prezentace, jak projektovat a realizovat interaktivní audiovizuální instalaci, multimediální performance. Dále s problematikou tvorby autorského rozhraní (fyzický či virtuální interface) s možností využít lineární nebo nelineární dějovou linii vytvářenou v reálném čase – tvorba a používání hyper-strukturálních kompozic s intermediálním přesahem.Získané znalosti a dovednosti:Orientace v možnostech široké škály nástrojů pro tvorbu interaktivních multimediálních děl, instalací, práci s obrazem a zvukem v reálném čase, multimediálních performancí, interaktivních scénických prvků. Osvojení základního používání technologií MIDI, OSC, DMX. Osvojení modulárních a hyperstrukturálních principů práce s médii.Obsahové zaměření:Předmět je zaměřen na teoretické i praktické aspekty problematiky multimediálních technologií. Přehled profesionálních softwarových a hardwarových řešení, které se momentálně běžně používají pro multimediální prezentace, tvorbu specifických prostředí, VR a práci s prostorem, interaktivní instalace a živé akce. S tím souvisí také problematika tvorby autorského rozhraní (interface), multimediální performance a používání hyperstrukturálních kompozic s intermediálním přesahem. K tomu je zaměřena praktická část kurzu, která představuje úvod do práce se softwary typu Max/MSP/Jitter a PureData (v zahraničí dnes nejvyužívanější nástroje pro realizaci profesionálních multimediálních prezentací a instalací, nebo pro práci s obrazem a zvukem v reálném čase). Také budou samozřejmě prezentovány jejich alternativy typu EyesWeb, Processing, Adobe, Flash.Část výuky bude věnována problematice propojení fyzických nástrojů (i hudebních), přístrojů a rozmanitých zařízení s virtuálním světem počítačů. Seznámení s možnostmi sběru a digitalizace různých mechanických a fyzikálních hodnot do kódu MIDI, který je využíván zejména k propojení elektronických hudebních nástrojů. Také ukázky převodů do jiných řídících kódů jako například protokoly OSC, nebo DMX. Lze vyzkoušet různá k tomu určená zařízení, např.: iCube X, Arduino, MidiTron, Enntec USB DMX Pro atd.Veškerá výše uvedená problematika a technologie bude prezentována i s ohledem na možnosti scénického (propojení osvětlovacích technologií s videoprojekcí, detekce pohybu herce na scéně atd.) a hudebního využití (mapování různých vizuálních prvků na zvukové či hudební parametry a obráceně).Výuka bude směrována k možnostem využívat obou nejrozšířenějších platforem osobních počítačů – Apple Mac OSX a Microsoft Win XP. Při výuce bude hojně využíváno obrazových a zvukových záznamů již realizovaných multimediálních děl u nás či v zahraničí (David Rokeby, Eric Singer, Art+Com, Palindrome, Drawn, Paul De Marinis atd.).

Osnova

Osnova výuky:1. Teoretický úvod do problematiky, objasnění historických souvislostí, vysvětlení pojmů „interaktivita“, či „intermedialita“ atd.2. Představení široké škály nástrojů, přístrojů a technologií pro realizaci interaktivních systémů, multimediálních instalací, audiovizuálních performancí atd.3. Ukázka nejpoužívanějších programů, nabídnutí možné alternativy, srovnání nástrojů, které ctí modulární principy multimédií. Podrobnější seznámení s možnostmi tzv.grafických programovacích prostředí a uvedení možností jejich následné aplikace do osobních interaktivních projektů.4. Ukázky možností aplikace technologií jako jsou MIDI, OSC, DMX, ukázkové připojení senzorického systému ICubeX, nebo jednoduchého MIDI controlleru, propojení osvětlovacího pultu s videoprojekcí.5. Pokročilejší řešení problematiky, samostatné referáty studentů, praktické experimenty.6. Realizace individuálních praktických řešení ve zvoleném prostředí – sestavení funkční systémové struktury, otevřená debata se studenty, individuální přístup při konzultacích jednotlivých projektů.

Literatura

Miller Puckette: Theory and Technique of Electronic Music. University of California San Diego 2003Herbert M. McLuhan: Člověk, média a elektronická kultura. Brno, Jota 2000120 Years of Electronic Music; http://www.obsolete.com/120_yearsRokeby, David: Very Nervous System. 1986 – 1990Szczepanik, Petr: Intermedialita. CINEPUR : rejstříky : č. 29/září 2003Lev Manovich: The language of New Media. MIT PressHerbert M. McLuhan: Jak rozumět médiím. Praha, Odeon 1991

Garant

doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Martin Flašar, Ph.D.