Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Umění režie a dramaturgie A (IM054)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM054 - Umění režie a dramaturgie A, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Anotace:Výuka předmětu se v jednotlivých přednáškách zaměří na problematiku tvorby divadelního díla, jeho strukturální zákonitosti i specifičnosti při jeho modelování. Konkrétně se potom bude zabývat základními principy dramatické a režijní tvorby, problematikou mimese, dramatické struktury a kompozice. Dále se zaměří na objasnění nejdůležitějších pojmů jako dramatická a divadelní situace, jednání, postava, konflikt, režijní fabulace příběhu, mise en jeu, mise en geste, mizanscéna, kompozice prostoru, styly a žánry, princip stylizace. Součástí bude i přiblížení některých metod a postupů práce režiséra s hercem. Předmět poskytne posluchačům teoretický úvod do problematiky tvůrčí divadelní práce.Cíle:uvedení do problematiky dramatu a divadlaseznámení se základními principy dramatické, dramaturgické a režijní tvorbyobjasnění nejdůležitějších pojmů a postupů divadelní práceseznámení se základní problematikou tvůrčí divadelní práce

Osnova

Obsah předmětu:drama a divadlo jako jednání, problematika mimésis, syntetická a analytická teorie dramatického uměníjednání a situace, situace dramatická a jevištní, divadlo jako sled situací a akcípříběh a děj, narativní povaha divadla, režie jako vyprávění příběhuotevřené a uzavřené pojetí dramatického textu, aristotelské a epické dramažánry dramatu a divadlapostavení a úloha dramaturgie v divadle, lessingovské pojetí dramaturgie, dramaturgie teoretická a praktickáúloha a postavení režiséra v systému divadlarežie jako „překlad“ dramatického textu do podoby divadladivadlo interpretační, problematika analýzy a interpretace dramatického textuautorské pojetí divadelní tvorby, problematika autorského subjektu a princip lyrické subjektivacekomponenty inscenační tvorby a jejich vzájemná provázanostkompozice dramatu, kompoziční principy a postupyproblematika montáže, montáž horizontální a vertikálníproblematika mizanscény a vizualizaceherní povaha divadlaúvod do systémů a metod herecké tvorbystyl a stylizacemetaforický princip v divadlerežijní knihazákladní etapy a postupy práce na inscenaci

Literatura

Aristotelés: PoetikaSrba, Bořivoj: Řečí světla, Brno 2004Vostrý, Jaroslav: Režie je umění, Praha 2001Hyvnar, Jan: Herec v~moderním divadle, Praha 1999Zich, Otakar: Estetika dramatických umění, Praha 1986Grossman Jan: Analýzy, Praha 1991Hořínek, Zdeněk: Drama, divadlo, divák, Brno 1991Brook, Peter: Prázdný prostor, Praha 1988Ejzenštejn, Sergej: O~stavbě uměleckého díla, Praha 1963Lukeš, Milan: Umění dramatu, Praha 1987Kovalčuk, Josef: Znaky autorského divadla, In: Divadelní studie 1,Ejzenštejn, Sergej: Umenie mizanscény, Bratislava 1998Brecht, Bertolt: Myšlenky, Praha 1958

Požadavky

Předpoklady: základní znalosti dramatických děl a současných divadelních inscenací

Garant

doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Martin Flašar, Ph.D.