Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy scénického pohybu A (IM058)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM058 - Základy scénického pohybu A, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět si klade za cíl seznámit studenty oborů, které se nějakým způsobem dotýkají dramatických umění, se základními principy pohybu – „pohybovou gramatikou“. Umožní jim rozšířit vlastní pohybovou zásobu, seznámí je s pravidly tvorby pohybu, kladení pohybových tvarů do prostoru, vlastní prací s prostorem ve vztahu k pohybu. Seznámí je s principy tvorby pohybu ve smyslu jeho počátku, centra, průběhu i výsledného tvaru, a to jak v souvislosti s tělem samotným, tak i ve vztahu těla k okolnímu prostředí, ve kterém se pohybuje, respektive ve vztahu k partnerovi.Dalším tématem by měly být zážitky rytmické a dynamické, ale i zákonitosti tvorby rytmů a práce s nimi ověřené prakticky na vlastním těle. Součásti těchto „kurzů“ bude i teoretický úvod do historie tance a seznámení se základními pojmy klasického, historického i moderního tance a také jejich praktická výuka.Cíle:Předmět si klade za cíl seznámit studenty oborů, které se nějakým způsobem dotýkají dramatických umění, se základními principy pohybu – „pohybovou gramatikou“. Umožní jim rozšířit vlastní pohybovou zásobu, seznámí je s pravidly tvorby pohybu, kladení pohybových tvarů do prostoru, vlastní prací s prostorem ve vztahu k pohybu. Seznámit posluchače s principy tvorby pohybu ve smyslu jeho počátku, centra, průběhu i výsledného tvaru, a to jak v souvislosti s tělem samotným, tak i ve vztahu těla k okolnímu prostředí, ve kterém se pohybuje, respektive ve vztahu k partnerovi.

Osnova

Obsah předmětu:smysl a význam pohybové průpravy a znalosti principů pohybu lidského těla v uměleckých profesíchmetrum, metrická stránka pohybového projevu, cítění temparytmus, rytmus v užším slova smyslu, notové délky, tvoření rytmických motivůdynamika pohybu, dynamické stupněrytmické řetězce, polyritmierytmické rozhovory, komunikace pomocí rytmurytmicko-dynamické vlastnosti pohybových tvarůsměry pohybutvary pohybuprostorové dráhyvizualizovaný rytmus, rytmická variace, prostorová variacezáklady pohybové gramatiky, energetická pole jejich zcitlivování, důležitost cítění pohybu z nich vycházejícíhotechnika pohybu jednotlivých periferií tělapohybové řetězce, navazování pohybů do skupinových řetězů s ohledem na provedení a průběh pohybucesta k evropskému baletutechnika skoku, technika obratů a otáček, technika švihu, práce s tělem pro vypracování těla na základě pohybových principů klasického tancetanec ve středověku, průřez historickým tancem, vznik klasického tance, romantický tanec, krize klasického tance,cesta k modernímu tanci – contemporary dance – Dalcroze, Runcán, Laban, Wigman, Schawn, Graham, principy moderního tance (Graham, Limon)současný tanec – Tarp, Barsch, Ek, Kiliánrelaxační technika a uvolnění těla podle Alexandrovy metody a metody Therese Berteratové

Literatura

Burian, K. V.: Hvězdy baletu, Praha 1971Petišková, L., Vangeli, N.: Čítanka světové choreografie, Praha 2005Barba, E., Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie, Praha 2005Kroschlová, J: Výrazový tanec, Praha 1964

Požadavky

Předpoklady:§ schopnost orientovat se v problematice, zdravotní sta nezabraňující pohybu, zájem o problematiku

Garant

doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Martin Flašar, Ph.D.