Předmět Základy scénického pohybu B (IM059)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM059 - Základy scénického pohybu B, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět si klade za cíl seznámit studenty oborů, které se nějakým způsobem dotýkají dramatických umění, se základními principy pohybu – „pohybovou gramatikou“. Umožní jim rozšířit vlastní pohybovou zásobu, seznámí je s pravidly tvorby pohybu, kladení pohybových tvarů do prostoru, vlastní prací s prostorem ve vztahu k pohybu. Seznámí je s principy tvorby pohybu ve smyslu jeho počátku, centra, průběhu i výsledného tvaru, a to jak v souvislosti s tělem samotným, tak i ve vztahu těla k okolnímu prostředí, ve kterém se pohybuje, respektive ve vztahu k partnerovi.Dalším tématem by měly být zážitky rytmické a dynamické, ale i zákonitosti tvorby rytmů a práce s nimi ověřené prakticky na vlastním těle. Součásti těchto „kurzů“ bude i teoretický úvod do historie tance a seznámení se základními pojmy klasického, historického i moderního tance a také jejich praktická výuka.Cíle:Předmět si klade za cíl seznámit studenty oborů, které se nějakým způsobem dotýkají dramatických umění, se základními principy pohybu – „pohybovou gramatikou“. Umožní jim rozšířit vlastní pohybovou zásobu, seznámí je s pravidly tvorby pohybu, kladení pohybových tvarů do prostoru, vlastní prací s prostorem ve vztahu k pohybu. Seznámit posluchače s principy tvorby pohybu ve smyslu jeho počátku, centra, průběhu i výsledného tvaru, a to jak v souvislosti s tělem samotným, tak i ve vztahu těla k okolnímu prostředí, ve kterém se pohybuje, respektive ve vztahu k partnerovi.
Osnova
Obsah předmětu:smysl a význam pohybové průpravy a znalosti principů pohybu lidského těla v uměleckých profesíchmetrum, metrická stránka pohybového projevu, cítění temparytmus, rytmus v užším slova smyslu, notové délky, tvoření rytmických motivůdynamika pohybu, dynamické stupněrytmické řetězce, polyritmierytmické rozhovory, komunikace pomocí rytmurytmicko-dynamické vlastnosti pohybových tvarůsměry pohybutvary pohybuprostorové dráhyvizualizovaný rytmus, rytmická variace, prostorová variacezáklady pohybové gramatiky, energetická pole jejich zcitlivování, důležitost cítění pohybu z nich vycházejícíhotechnika pohybu jednotlivých periferií tělapohybové řetězce, navazování pohybů do skupinových řetězů s ohledem na provedení a průběh pohybucesta k evropskému baletutechnika skoku, technika obratů a otáček, technika švihu, práce s tělem pro vypracování těla na základě pohybových principů klasického tancetanec ve středověku, průřez historickým tancem, vznik klasického tance, romantický tanec, krize klasického tance,cesta k modernímu tanci – contemporary dance – Dalcroze, Runcán, Laban, Wigman, Schawn, Graham, principy moderního tance (Graham, Limon)současný tanec – Tarp, Barsch, Ek, Kiliánrelaxační technika a uvolnění těla podle Alexandrovy metody a metody Therese Berteratové
Literatura
Barba, E., Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie, Praha 2005Petišková, L., Vangeli, N.: Čítanka světové choreografie, Praha 2005Kroschlová, J: Výrazový tanec, Praha 1964Burian, K. V.: Hvězdy baletu, Praha 1971
Požadavky
IM058 Základy scénického pohybu A Předpoklady:§ schopnost orientovat se v problematice, zdravotní sta nezabraňující pohybu, zájem o problematiku
Garant
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Martin Flašar, Ph.D.