Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy hudební kompozice I B (IM063)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM063 - Základy hudební kompozice I B, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Anotace:Cílem předmětu je vstup do hudební kompozice. Předmět má dvě roviny – teoretickou a praktickou. V teoretické části budou představeny možné přístupy k soudobé kompozici i některé kompoziční metody. Doporučuje se kombinovat tento předmět s předměty Základy teorie kompozice I. a II., které studentovi poskytnou teoretické zázemí a rozhled.Tvorba autonomních skladeb pro akustické nástroje v souladu s kapitolami teoretických předmětů. Akustické sólové skladbičky. Základy praktické kompozice pro akustické nástroje.Předmět je rozdělen do dvou částí – část přednášková je určena těm, kteří neovládají základy hudební teorie. Cílem v zimním semestru je dosáhnout znalosti not, intervalů, stupnic, akordů, a to jak teoreticky, tak i prakticky (sluchová analýza) včetně základů instrumentace pro sólové nástroje. Přednášky nejsou povinné pro studenty, kteří již tyto znalosti mají a úspěšně vypracují vstupní test. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je v individuálních hodinách kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 kompozic pro sólový hlas (melodické nástroje, bicí, klavír, zpěv).Cílem přednáškové části v letním semestru jsou základy instrumentace pro komorní obsazení a pokračování ve výuce hudební teorie z předchozího semestru. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 – 3 jednoduchých komorních kompozic.

Osnova

Obsah předmětu:Vhled do specifických oblastí hudební kompozice (hlavní a vedlejší hudební parametry, kompoziční proces, transference a transcendence a další přístupy při tvorbě díla, některé současné kompoziční metody a přístupy) i možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti.Osnova přednášek:Zimní semestr (ZS):1. – 3. Hudební nápad a jeho podoba – motiv, téma, struktura. Notový záznam. Tóny a vztahy mezi nimi.4. – 6. Práce s hudebním nápadem – variační principy, tvarování, formování, rozšiřování, krácení. Intervaly a souzvuky. Vstup do instrumentace.7. – 9. Forma a její výstavba ve vývoji hudby I. Tónové terény. Vybrané dechové nástroje – základní poznatky.10. – 12. Forma a její výstavba ve vývoji hudby II. Vybrané smyčcové nástroje – základní poznatky.13. Zápočet.Letní semestr (LS):1. – 3. Tektonika díla. Vstup do harmonie I. Vybrané bicí nástroje I. – základní poznatky.4. – 7. Vstup do kontrapunktu. Kontrapunktické formy. Vstup do harmonie II. Vybrané bicí nástroje II.8. – 10. Současný pohled na formu. Nástroje klávesové.11. – 12. Aplikace některých kompozičních metod 2. pol. 20. stol.13. Zápočet.Vzhledem k individuální výuce ve cvičení, jejíž povaha je ryze tvůrčí a časově nedefinovatelná, osnova cvičení se neuvádí.

Literatura

RYCHLÍK, J. a kol.: Moderní instrumentace, PANTON, 1968KAPR, J: Konstanty. Nástin metody osobního výběru zvláštních znaků skladby. Panton, Praha 1967ZENKL, L.: ABC hudebních forem. Supraphon, Praha 1984IŠTVAN, M.: Metoda montáže a koláže izolovaných prvků v~hudbě, PANTON, Praha 1973KOUBA, J.: ABC hudebních slohů, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1988MODR, A.: Hudební nástroje, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1982IŠTVAN, M.:. Jednohlas v~soudobé hudbě. JAMU, Brno 1989KOFROŇ, J: Učebnice intonace a rytmu, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1967JANEČEK, K.: Základy moderní harmonie, NČAV, Praha 1965POŠ, V.: Nauka o~hudebních formách. Státní hudební vydavatelství, Praha 1961KOFROŇ, J.: Učebnice harmonie, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1978VAČKÁŘ, V.: Instrumentace, SNKLHU, Praha 1954NAVRÁTIL, M.: Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Montanex, Ostrava 1993EMMERT, F.: Poznámky k~instrumentaci I a II, JAMU, Brno 2001KOHOUTEK, C.: Novodobé skladebné směry v~hudbě, SHV, Praha 1965PÍCHA, F.: Všeobecná hudební nauka. SHV, Praha 1964

Požadavky

IM062 Základy hudební kompozice I A Předpoklady:Zájem o vhled do oblasti akustické komponované hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.

Garant

doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Martin Flašar, Ph.D.