Předmět Základy hudební kompozice II B (IM065)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM065 - Základy hudební kompozice II B, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Anotace:Tento předmět je zaměřen na elektroakustickou část soudobé hudební kompozice. Akcentovány jsou dvě roviny – teoretická a praktická. V teoretické rovině jsou probírány různé metody kompozice elektroakustické hudby za použití technologií od počátku 20. století po dnešek. Probírané metody jsou přímo konfrontovány s kompozicemi světově uznávaných skladatelů, které využívají principy probírané látky.Praktická část je pak zaměřena na seznámení studentů s vlastní tvorbou elektroakustické hudby. Zde budou dosažené vědomosti prakticky procvičovány tím, že budou studenti tvořit vlastní elektroakustické skladby. Pro účast v předmětu jsou podmínkou základní uživatelské znalosti práce s počítačem. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.Cíle:Cílem je v zimním semestru v teoretické části předmětu seznámit posluchače se základními proudy elektronické hudby od počátku století až do současnosti. Metodika výuky předpokládá seznámení s teorií probíraného období a poté s praktickými ukázkami vzniklých děl, či demonstrací zvukových kvalit tohoto období. V letním semestru je cílem v teoretické části předmětu seznámit posluchače s moderním trendem počítačové tvorby elektroakustické hudby a prakticky demonstrovat tvorbu elektroakustických hudebních děl. Během druhého kurzu je posluchač povinen vytvořit vlastní dílo, které je podmínkou k udělení zkoušky. V praktické části budou posluchači vytvářet vlastní individuálně jednoduché elektronické studie.
Osnova
Osnova přednášek:Zimní semestr (ZS):1. – 3. Základní proudy elektronické hudby počátkem 20. století – Theremin (Těrmen Vox), Thaddeus Cahill (Teleharmonium), Ondes Martenot (Martenotovy vlny).4. – 6. 40. a 50. léta – vynález magnetofonového pásu, konkrétní hudba, Max Matthews a jeho Music 1, RCA Mark II Sound Synthetiser. Aplikace v dílech Pierra Schaffera, Pierra Henryho, Carlheinze Stockhausena, Pierra Bouleze, Edgara Varese a Iannise Xenakise.7. – 10. 60. a 70. léta – Analogová syntéza, frekvenční modulace, syntezátor Buchla v díle Mortona Subbotnicka, Robert Moog a jeho syntezátory, přesahy do jiných žánrů.11. – 12. 70. a 80. léta – Úsvit digitálních syntezátorů. Přesun role syntezátorů na pole komerční hudby. Aditivní a granulární syntéza ve vážné hudbě.13. Zápočet.Letní semestr (LS):1. – 3. Praktické objasnění pojmů sekvencer, syntezátor, sampler a jejich následné využití.4. – 5. Objasnění VST modelu.6. – 7. Estetika elektroakustického díla.8. – 9. Stříhání zvuku, tvorba samplů a smyček v programech Sound Forge, Wave Lab a Gold Wave.10. – 11. Kombinace samplů a syntezátorů v programu Cubase SX.12. Produkce elektroakustické skladby.13. Zápočet.
Literatura
HARRISON, CH., WOOD, P.: Art in Therory 1900–2000, Blackwell Publishing, 2002LI, Z.-L., DREW, M. S.: Fundamentals of Multimedia, Pearson/Prentice Hall, 2004MIDDLETON, CH.: The complete guide to Digital Audio, Muska Lipman Publishing, 2003
Požadavky
IM064 Základy hudební kompozice II A Předpoklady:Zájem o vhled do oblasti elektronické a počítačové hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.
Garant
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Martin Flašar, Ph.D.