Předmět Základy teorie kompozice I A (IM066)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM066 - Základy teorie kompozice I A, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je poskytnout studentům, kteří neprošli hudebním vzděláním, základní informace o vývoji hudební kompozice od konce 19.století do současnosti. V rámci dvou semestrů se setkají s hlavními směry, které utvářely tento vývoj i s jejich významnými představiteli – Ives, Varése, Webern, Stravinskij, druhá avantgarda – Boulez, Stockhausen, Nono, Berio, Kagel aj., tembrální hudba – Penderecki, Ligeti, americká minimal music – Reich, La Monte Young, Riley, Glass atd., outsideři hudby 2.pol. 20.stol., darmstadtská škola, redukcionistické tendence aj.V závislosti na stupni hudební vzdělanosti budou paralelně vyučovány i základy hudební nauky – teorie forem, harmonie a instrumentace včetně notace a záznamu díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučujeme kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice II:
Osnova
Zimní semestr:1.-3. Myšlenkové klima počátku 20.století – doznávání romantismu (R.Strauss, G. Mahler). Potřeba estetické změny (F. Busoni a jeho „Návrh nové hudební estetiky“). Evropa se otevírá novým vlivům – francouzský impresionismus (C. Debussy, M. Ravel), německý a ruský expresionismus (Schoenberg, Skrjabin araná tvorba I. Stravinského). Okrajoví otcové 20.století (E.Satie, Ch. Ives).4. Začít od nuly: futurismus, dada, konstruktivismus – hledání nového zvuku (první pokusy s elektro. Nástroji)5. Druhá vídeňská škola a myšlenky pokroku v hudbě: A. Schoenberg, A. Berg, A. Webern.6. Nová hudební vize: G. Antheil, E. Varese.7. Postaru, ale nově: I. Stravinskij, B. Bartók, S. Prokofjev, D. Šostakovič, P. Hindemith, L. Janáček.8. Most mezi dvěma epochami: O. Messiaen.9. Nová hudba z nového světa: H. Cowell, C. Chávez, J. Carillo, A. Roldán, H. Partch, C. Nancarrow, R. Crawford-Seeger(+ S. Wolpe).10.- 11. J. Cage a New York School (M. Feldman, E. Brown, Ch. Wolf).12. Evropská avantgarda: GRM a „konkrétní hudba“, Messiaenova třída hudební analýzy (K. Goeyvaerts, J. Barraque, P.Boulez, K.Stockhausen, I. Xenakis), Darmstadt – Mekka Nové hudby.13. ZkouškaLetní semestr:1.Utopie vzdálené budoucnosti: L. Nono2.Archietktura zvukových mas:I.Xenakis3.Netradiční tradice: G.Ligeti.4.Hudba jako pastorální akt:D.Schnebel.5.Od instrumentálního divadla k apokryfním kompozicím: M.Kagel.6.Na Východě svítá- „Polská škola“ (Lutoslawski,Penderecki, Górecki, Sikorski, Szalonek atd), E.Denisov, V.Silvestrov.7.Kolik tónů je potřeba?(minimalistické východisko):LaMonte Young, T.Riley, S.Reich, P.Glass, J.Tenney, A.Lucier, L.Andriessen, S.ten Holt.8.Nově znamená složitěji – New Complexity: B. Ferneyhough, J.Dillon, H.Lachemann.9.Nově znamená jednodušeji . New Simplicity and beyond:C.Cardew, H.Lachemann.10. Al gran sole – italské speciality: B.Maderna, L.Berio, S.Bussotti, G.Scelsi, S.Sciarrino.11.Budoucnost je v minulosti? Východní perspektiva:A.Pärt, G.Ustvolskaya, S.Gubajdulina, G.Kančeli, B.Kutavičius, R.Mažulis.12.Nová teritoria – soudobá hudba Afriky, Asie a Jižní Ameriky.13.Zkouška
Literatura
LUCIER, A.: Reflexions/Reflexionen, MusikTexte, Köln 1995ROGGENKAMP, P.: Schriftbild und Interpretation in neuer KlaviermusikWAGNER, A. (Hrsg): Luigi Nono. Dokumente. MaterialienFERNEYHOUGH, B.: Collected Writings, Harwood, Amsterdam 1998VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Reclam, Stuttgart 1972SCHMIDT, CH.: Komposition und Spiel. Zu Iannis XenakisPERLOFF, M. – JUNKERMAN, CH.: John Cage. Composed in AmericaSCHALLER, E.: Klang und ZahlFLAMMER, E.-H.: Schriften zur Musik, Heilbronn 1999MAHNKOPF, C.-S.: Kritik der neuen Musik, Bärenreiter, Kassel 1998MAHNKOPF, C.-S. (Hrsg): Mythos Cage. Wolke, Hofheim 1999WILSON, P. Niklas: ReduktionRAUSCH, U.: GrenzgängeMusik-Konzepte Sonderband: Musik der anderen Tradition. Mikroton. TonweltenANTHEIL, G.: Bad Boy of Music, Rotbuch, Hamburg 2000KOFROŇ, P. – SMOLKA, M.: Grafické partitury a koncepty, Votobia 1996MERTENS, W.: American Minimal Music. Kahn and Averill, London 1993WILSON, P.-N.: Hear and Now. Gedanken zur improvisierten MusikThe Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York 2005WOLFF, CH.: CuesRÜDIGER, W.: Der Musikalische AtemSPREE, H.: Fragmente-Stille. An DiotimaREINLE, J.P.: Your Own Voice. Ein Kaleidoskop von improvisierten MusikLAMBERT, P.: The Music of Charles Ives, Yale Univ. Press, New Haven 1997de LEUW, T.: Die Sprache der Musik im 20. JahrhundertKLÜPPELHOLZ, W.: Über Mauricio Kagel, PFAU, Saarbrücken 2003SWAFFORD, J.: Charles Ives. A Life with Music
Garant
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Martin Flašar, Ph.D.