Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy teorie kompozice I A (IM066)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM066 - Základy teorie kompozice I A, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je poskytnout studentům, kteří neprošli hudebním vzděláním, základní informace o vývoji hudební kompozice od konce 19.století do současnosti. V rámci dvou semestrů se setkají s hlavními směry, které utvářely tento vývoj i s jejich významnými představiteli – Ives, Varése, Webern, Stravinskij, druhá avantgarda – Boulez, Stockhausen, Nono, Berio, Kagel aj., tembrální hudba – Penderecki, Ligeti, americká minimal music – Reich, La Monte Young, Riley, Glass atd., outsideři hudby 2.pol. 20.stol., darmstadtská škola, redukcionistické tendence aj.V závislosti na stupni hudební vzdělanosti budou paralelně vyučovány i základy hudební nauky – teorie forem, harmonie a instrumentace včetně notace a záznamu díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučujeme kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice II:

Osnova

Zimní semestr:1.-3. Myšlenkové klima počátku 20.století – doznávání romantismu (R.Strauss, G. Mahler). Potřeba estetické změny (F. Busoni a jeho „Návrh nové hudební estetiky“). Evropa se otevírá novým vlivům – francouzský impresionismus (C. Debussy, M. Ravel), německý a ruský expresionismus (Schoenberg, Skrjabin araná tvorba I. Stravinského). Okrajoví otcové 20.století (E.Satie, Ch. Ives).4. Začít od nuly: futurismus, dada, konstruktivismus – hledání nového zvuku (první pokusy s elektro. Nástroji)5. Druhá vídeňská škola a myšlenky pokroku v hudbě: A. Schoenberg, A. Berg, A. Webern.6. Nová hudební vize: G. Antheil, E. Varese.7. Postaru, ale nově: I. Stravinskij, B. Bartók, S. Prokofjev, D. Šostakovič, P. Hindemith, L. Janáček.8. Most mezi dvěma epochami: O. Messiaen.9. Nová hudba z nového světa: H. Cowell, C. Chávez, J. Carillo, A. Roldán, H. Partch, C. Nancarrow, R. Crawford-Seeger(+ S. Wolpe).10.- 11. J. Cage a New York School (M. Feldman, E. Brown, Ch. Wolf).12. Evropská avantgarda: GRM a „konkrétní hudba“, Messiaenova třída hudební analýzy (K. Goeyvaerts, J. Barraque, P.Boulez, K.Stockhausen, I. Xenakis), Darmstadt – Mekka Nové hudby.13. ZkouškaLetní semestr:1.Utopie vzdálené budoucnosti: L. Nono2.Archietktura zvukových mas:I.Xenakis3.Netradiční tradice: G.Ligeti.4.Hudba jako pastorální akt:D.Schnebel.5.Od instrumentálního divadla k apokryfním kompozicím: M.Kagel.6.Na Východě svítá- „Polská škola“ (Lutoslawski,Penderecki, Górecki, Sikorski, Szalonek atd), E.Denisov, V.Silvestrov.7.Kolik tónů je potřeba?(minimalistické východisko):LaMonte Young, T.Riley, S.Reich, P.Glass, J.Tenney, A.Lucier, L.Andriessen, S.ten Holt.8.Nově znamená složitěji – New Complexity: B. Ferneyhough, J.Dillon, H.Lachemann.9.Nově znamená jednodušeji . New Simplicity and beyond:C.Cardew, H.Lachemann.10. Al gran sole – italské speciality: B.Maderna, L.Berio, S.Bussotti, G.Scelsi, S.Sciarrino.11.Budoucnost je v minulosti? Východní perspektiva:A.Pärt, G.Ustvolskaya, S.Gubajdulina, G.Kančeli, B.Kutavičius, R.Mažulis.12.Nová teritoria – soudobá hudba Afriky, Asie a Jižní Ameriky.13.Zkouška

Literatura

LUCIER, A.: Reflexions/Reflexionen, MusikTexte, Köln 1995ROGGENKAMP, P.: Schriftbild und Interpretation in neuer KlaviermusikWAGNER, A. (Hrsg): Luigi Nono. Dokumente. MaterialienFERNEYHOUGH, B.: Collected Writings, Harwood, Amsterdam 1998VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Reclam, Stuttgart 1972SCHMIDT, CH.: Komposition und Spiel. Zu Iannis XenakisPERLOFF, M. – JUNKERMAN, CH.: John Cage. Composed in AmericaSCHALLER, E.: Klang und ZahlFLAMMER, E.-H.: Schriften zur Musik, Heilbronn 1999MAHNKOPF, C.-S.: Kritik der neuen Musik, Bärenreiter, Kassel 1998MAHNKOPF, C.-S. (Hrsg): Mythos Cage. Wolke, Hofheim 1999WILSON, P. Niklas: ReduktionRAUSCH, U.: GrenzgängeMusik-Konzepte Sonderband: Musik der anderen Tradition. Mikroton. TonweltenANTHEIL, G.: Bad Boy of Music, Rotbuch, Hamburg 2000KOFROŇ, P. – SMOLKA, M.: Grafické partitury a koncepty, Votobia 1996MERTENS, W.: American Minimal Music. Kahn and Averill, London 1993WILSON, P.-N.: Hear and Now. Gedanken zur improvisierten MusikThe Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York 2005WOLFF, CH.: CuesRÜDIGER, W.: Der Musikalische AtemSPREE, H.: Fragmente-Stille. An DiotimaREINLE, J.P.: Your Own Voice. Ein Kaleidoskop von improvisierten MusikLAMBERT, P.: The Music of Charles Ives, Yale Univ. Press, New Haven 1997de LEUW, T.: Die Sprache der Musik im 20. JahrhundertKLÜPPELHOLZ, W.: Über Mauricio Kagel, PFAU, Saarbrücken 2003SWAFFORD, J.: Charles Ives. A Life with Music

Garant

doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Martin Flašar, Ph.D.