Předmět Základy teorie kompozice II A (IM068)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM068 - Základy teorie kompozice II A, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základními aspekty teorie hudební kompozice. Nepředpokládá se žádná dosavadní znalost v oboru hudební skladby. Předmět je zaměřen na hudební dílo a jeho výstavbu, ale studenti získají poznatky o obecných postupech aplikovatelných i při tvorbě děl odvíjejících se v čase v jiných uměleckých druzích (multimédia, divadlo, film, balet atd.).Anotace: V tomto předmětu je pozornost upřena především na samotné umělecké dílo (s akcentací díla hudebního), proces jeho vzniku od primárního nápadu přes jeho rozpracování, (vč. alternativy týmových projektů), strukturu, řád díla a obecné principy jeho výstavby (selekce, restrikce a hierarchizace výstavbových prvků díla, principy vztahu, koexistence, oscilace, multivariace, latence atd.), procesy – jejich stavbu, typologii a dramaturgii v soudobém díle. Jedná se o atributy, které jsou v mnohém společné pro všechna umělecká díla jdoucí v čase.To vše je doplněno vhledem do specifických oblastí hudební kompozice (hlavní a vedlejší hudební parametry, kompoziční proces, transference a transcendence a další přístupy při tvorbě díla, některé současné kompoziční metody a přístupy) i možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučuje se kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice I.
Osnova
Obsah předmětu:Tvorba díla, některé současné kompoziční metody a přístupy s možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla.Osnova přednášek:Zimní semestr (ZS):1. Umělecké dílo, jeho struktura, proces a prvky jeho výstavby. Možnosti parametrizace v různých uměleckých druzích. Formotvorné možnosti parametrů.2. Řád, princip, forma, prvek. Specifika strukturace hudebního díla. Hierarchie prvků a její pohyblivost. Faktor kvantity a kvality prvků.3. Obecné výstavbové principy díla a jejich hierarchie: Vymezení terénu a rolí, posloupností a klíčů. Obecné výstavbové principy: Principy selekce a restrikce prvků.4. Obecné výstavbové principy: Principy hierarchizace a vyvažování a princip vztahu.5. Obecné výstavbové principy: Princip koexistence a návaznosti a podoby jeho aplikace.6. Obecné výstavbové principy: Multivariační a zcelovací principy.7. – 8. Organizace a náhodnost. Obecné výstavbové principy: Principy náhodnosti, neurčitosti a alternativnosti.9. Obecné výstavbové principy: Principy neurčitosti, oscilace, kontrapozice a latence.10. Minimalizace a maximalizace. Aplikace obecných principů v praxi.11. Principy týmové kooperace. Kompozice multimediálních děl.12. Kompozice a improvizace.13. Zápočet.Letní semestr (LS):1. Uspořádání hudby v čase. Uspořádání zvukových barev (hierarchie, vyváženost, formotvornost, průběh hustot atd.) a prostoru.2. Tektonika. Výběr a dramaturgie vrstev a ploch, stanovení proporcí, vztahů a hierarchií. Mikro versus makrosvět díla.3. Statičnost, evolučnost, konstantnost a variabilnost prvků a celků.4. Elementární svébytný proces, struktura, vlastnosti, třídění.5. Procesy v jednotlivých parametrech díla a procesy ovlivňující jeho formu.6. Obecná typologie procesů a jejich dramaturgie.7. Aplikace procesuality v současných kompozičních směrech.8. Transference a transcendence.9. – 11. K některým současným přístupům ke kompozici12. Závěrečné shrnutí.13. Zkouška.
Literatura
MEDEK, I.: Úvod do procesuality jako komplexní kompoziční metody, JAMU, Brno 1996VIOLA, B.: Reasons for Knocking at an Empty House, in: Writings 1973–1984RUZICKA, P.: Erfundene und Gefundene MusikVOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Philipp Reclam jun., Stuttgart 1982PARSCH, A., PIŇOS, A., ŠŤASTNÝ, J.: Transference hudebních elementů v~kompozicích současných skladatelů, JAMU, Brno 2004MEDEK, I., PIŇOS., A.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby, JAMU, Brno 2004IŠTVAN, M.: Jednohlas v~soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd edition, London 2001The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York 2005SUTHERLAND, R.: New Perspectives in Music, sun tavern fields, London 1994
Požadavky
Předpoklady:Zájem o vhled do oblasti výstavby uměleckého díla odvíjejícího se v čase. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby (Základy hudební kompozice I. a II.) a předmětem (Základy teorie kompozice I.).
Garant
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Martin Flašar, Ph.D.