Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy teorie kompozice II A (IM068)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM068 - Základy teorie kompozice II A, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základními aspekty teorie hudební kompozice. Nepředpokládá se žádná dosavadní znalost v oboru hudební skladby. Předmět je zaměřen na hudební dílo a jeho výstavbu, ale studenti získají poznatky o obecných postupech aplikovatelných i při tvorbě děl odvíjejících se v čase v jiných uměleckých druzích (multimédia, divadlo, film, balet atd.).Anotace: V tomto předmětu je pozornost upřena především na samotné umělecké dílo (s akcentací díla hudebního), proces jeho vzniku od primárního nápadu přes jeho rozpracování, (vč. alternativy týmových projektů), strukturu, řád díla a obecné principy jeho výstavby (selekce, restrikce a hierarchizace výstavbových prvků díla, principy vztahu, koexistence, oscilace, multivariace, latence atd.), procesy – jejich stavbu, typologii a dramaturgii v soudobém díle. Jedná se o atributy, které jsou v mnohém společné pro všechna umělecká díla jdoucí v čase.To vše je doplněno vhledem do specifických oblastí hudební kompozice (hlavní a vedlejší hudební parametry, kompoziční proces, transference a transcendence a další přístupy při tvorbě díla, některé současné kompoziční metody a přístupy) i možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučuje se kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice I.

Osnova

Obsah předmětu:Tvorba díla, některé současné kompoziční metody a přístupy s možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla.Osnova přednášek:Zimní semestr (ZS):1. Umělecké dílo, jeho struktura, proces a prvky jeho výstavby. Možnosti parametrizace v různých uměleckých druzích. Formotvorné možnosti parametrů.2. Řád, princip, forma, prvek. Specifika strukturace hudebního díla. Hierarchie prvků a její pohyblivost. Faktor kvantity a kvality prvků.3. Obecné výstavbové principy díla a jejich hierarchie: Vymezení terénu a rolí, posloupností a klíčů. Obecné výstavbové principy: Principy selekce a restrikce prvků.4. Obecné výstavbové principy: Principy hierarchizace a vyvažování a princip vztahu.5. Obecné výstavbové principy: Princip koexistence a návaznosti a podoby jeho aplikace.6. Obecné výstavbové principy: Multivariační a zcelovací principy.7. – 8. Organizace a náhodnost. Obecné výstavbové principy: Principy náhodnosti, neurčitosti a alternativnosti.9. Obecné výstavbové principy: Principy neurčitosti, oscilace, kontrapozice a latence.10. Minimalizace a maximalizace. Aplikace obecných principů v praxi.11. Principy týmové kooperace. Kompozice multimediálních děl.12. Kompozice a improvizace.13. Zápočet.Letní semestr (LS):1. Uspořádání hudby v čase. Uspořádání zvukových barev (hierarchie, vyváženost, formotvornost, průběh hustot atd.) a prostoru.2. Tektonika. Výběr a dramaturgie vrstev a ploch, stanovení proporcí, vztahů a hierarchií. Mikro versus makrosvět díla.3. Statičnost, evolučnost, konstantnost a variabilnost prvků a celků.4. Elementární svébytný proces, struktura, vlastnosti, třídění.5. Procesy v jednotlivých parametrech díla a procesy ovlivňující jeho formu.6. Obecná typologie procesů a jejich dramaturgie.7. Aplikace procesuality v současných kompozičních směrech.8. Transference a transcendence.9. – 11. K některým současným přístupům ke kompozici12. Závěrečné shrnutí.13. Zkouška.

Literatura

MEDEK, I.: Úvod do procesuality jako komplexní kompoziční metody, JAMU, Brno 1996VIOLA, B.: Reasons for Knocking at an Empty House, in: Writings 1973–1984RUZICKA, P.: Erfundene und Gefundene MusikVOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Philipp Reclam jun., Stuttgart 1982PARSCH, A., PIŇOS, A., ŠŤASTNÝ, J.: Transference hudebních elementů v~kompozicích současných skladatelů, JAMU, Brno 2004MEDEK, I., PIŇOS., A.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby, JAMU, Brno 2004IŠTVAN, M.: Jednohlas v~soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd edition, London 2001The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York 2005SUTHERLAND, R.: New Perspectives in Music, sun tavern fields, London 1994

Požadavky

Předpoklady:Zájem o vhled do oblasti výstavby uměleckého díla odvíjejícího se v čase. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby (Základy hudební kompozice I. a II.) a předmětem (Základy teorie kompozice I.).

Garant

doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Martin Flašar, Ph.D.