Předmět Kurátor jako/a médium (IM095)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM095 - Kurátor jako/a médium, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Po ukončení předmětu by student měl být schopen rozlišit jednotlivé typy výstavních institucí a charakterizovat jejích specifika, měl by se orientovat v brněnských a galeriích a být schopen je zařadit do výše zmíněné typologie; dokáže charakterizovat fungování dalších subjektů podílejících se na galerijním provozu, jako jsou sběratelé, některé nadace a obecně prospěšné společnosti; bude obeznámen s možnostmi mediální propagace výstavní činnosti; dokáže zhodnotit dopad činnosti odborných a školských institucí na provoz výtvarného umění. Na konci kurzu bude student schopen charakterizovat a zhodnotit roli kurátora v rámci galerijního provozu, bude znát významné české a světové kurátory; bude se orientovat v současných periodicích zabývajících se kritikou umění; bude schopen identifikovat specifika umělecké kritické kritiky jako žánru. Student bude dále schopen formulovat koncepci vlastního kurátorského projektu včetně doprovodného kulturního programu; bude schopen recenzovat výstavní projekty.
Osnova
1. Institucionální rámec galerijního provozu. Typologie galerijních institucí: muzea umění (sbírkotvorné instituce), galerie typu Kunsthalle, soukromé galerie, nezávislé galerie.2. Struktura muzeí umění a galerií v České republice po roce 1989 s důrazem na brněnskou scénu. Sběratelé umění. Jednotlivé role v galerijních institucích: ředitelé, kurátoři, galerijní lektoři. Občanská sdružení, nadace a obecně prospěšné společnosti na poli sbírání a prezentace současného umění.3. Kurátor a proměny pojetí jeho role s důrazem na aktuální stav. Kurátoři specialisté – kurátorská studia. Významné postavy světového a českého kurátorství.4. Kurátoři jako umělci. Umělci v roli kurátorů.5. Umělecká kritika, její tradice a současný stav. Umělecká kritika v České republice po roce 1989 – významná periodika a kritici umění.6. Vysoké umělecké školství v České republice. Formy socializace umění (role masmédií a internetu). Veletrhy umění, umělecké soutěže a ceny jako další formy prezentace, propagace a reflexe výtvarného umění.
Literatura
Michal Koleček (ed.), Framing of art. Ústí nad Labem : Fakulta umění a designu Univerzity Jan Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2007. ISBN 978-80-7044-730-7.Jeřábková, Edith – Vítková, Lenka, Plán B. Umělec, 2006, č. 3, s. 16 – 22. Helguera, Pablo, Jak se pohybovat ve světě umění. Umělec, 2008, č. 1, 28 – 38. Jeppesen, Travis, Hledají se ambiciózní kurátoři, nástup ihned. Umělec, 2004, č. 1, s. 23. Pokorný, Marek, Kritika, kritika. Umělec, 1998, č. 5, s. 11. Pospiszyl, Tomáš, Kritika a laureát. Umělec, 1998, č. 4, s. 11 – 12. Lahoda, Tomáš, Pusťte mě k tomu. Umělec, 2001, č. 1, s. 48 – 55. Magid, Václav – Boika, Alena, Interview s Viktorem Miziano. Umělec, 2007, č. 1, s. 10 – 19. Elkins, James (ed.), The State of Art Criticism. New York and Oxon : Routledge, 2008. ISBN 0-415-97787-8.Pospiszyl, Tomáš, Nezahojené křivdy Stanislava Kolíbala. Ateliér, 2004, č. 2, s. 2. Hlaváček, Josef, Tak to nebylo... Umělecké dílo a jeho interpretace. Ateliér, 2004, č. 20, s. 2. Médium kurátor :role kurátora v současném českém umění. Edited by David Korecký. 1. vyd. Praha: Agite/Fra, 2009. 276 s. ISBN 978-80-86863-34-4. infoOBRIST, Hans Ulrich. A brief history of curating. [Dijon]: Presses du réel, 2008. 243 s. ISBN 978-2-84066-287-7. infoKESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době :vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. V Praze: Argo, 2000. 259 s., 8. ISBN 80-7035-155-1. infoBENNETT, Tony. The birth of the museum :history, theory, politics. New York: Routledge, 1995. x, 278 s. ISBN 0-415-05388-9. info
Garant
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Marika Kupkovádoc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.