Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Umění nových médií: umění a technika I (IM124)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IM124 - Umění nových médií: umění a technika I, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci kurzu bude student schopen:Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro další vývoj.

Osnova

Co je umění nových médií: definice, časové vymezení a rozdíly mezi pojmy.Co jsou „nová média“: genealogie: výpočetní aparáty + technické obrazy.Moderní umění: fotografie jako katalyzátor změny: P. Weibel, W. Benjamin.Remediace: od fotografie k digitálnímu obrazu: Bolter a Grusin, Benjaminiana.Avantgardní film jako předchůdce mediálního umění: L. Manovich: D. Vertov, koláž, montáž.Předchůdci mediálního umění: Umělecké manifesty, utopie: futurismus, konstruktivismus, abstrakce, Bauhaus, M. Duchamp.Formování tří strategií mediálního umění.

Literatura

Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999MÍČOVÁ, Pavlína: Video. Artlist.cz: http://artlist.cz/index.php?id=120LANDOW, Georgie P.: Hypertext as Collage-Writing. The Digital Dialectic. New Essays on New Media. Peter Lunenfeld (ed.). Cambridge – London: MIT Press, s. 150 – 170.GREENBERG, Clement: Collage. Art News, September, 1958. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/collage.htmlBENJAMIN, Walter: Malé dějiny fotografie. Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999, s. 160 – 174.MANOVICH, Lev: Avant Garde as Software. Lev Manovich Official Website. 1999. Dostupné on-line: www.manovich.net/DOCS/avantgarde_as_software.docFOSTER, H.; KRAUSS, R.; BOIS, Y. A.; BUCHLOH, B.: Umění po roce 1900. Praha: Slovart. 2007.BATCHEN, Geoffrey: Zviditelnění elektřiny. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 215 – 232.DAVIS, Douglas: The Work of Art in the Age of Digital Reproduction (An Evolving Thesis: 1991-1995). Leonardo, Vol. 28, No. 5, Third Annual New York Digital Salon, pp. 381–386. Dostupné on-line:http://classes.dma.ucla.edu/Winter09/9-1/_pdf/3-Davis_Work_ofREENA, Jana –TRIBE, Mark: New Media Art. Taschen, 2009.Horáková, Jana: Umělecké dílo v době své digitální reprodukovatelnosti. FF MU, 2010. Dostupné on-line: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps10/dilo/web/pages/literatura.htmlKITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, psací stroj. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 51 – 67.BOLTER, Jay – GRUSIN, Richard: Imediace, hypermediace, remediace. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, s. 69 – 93.GREENBERG, Clement: Avant-guard and kitch. Partisan Review 6:5 (1939), s. 34 – 49. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/kitsch.htmlPAUL, Christiane: Digital art. Kapitola: Introduction: A short history of technology and art; The presentation, collection, and preservation of digital art, Thames&Hudson, 2003, s. 8 – 23.MANOVICH, Lev: The Language of New Media. Kapitola: How New Media Became New. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, s. 45 – 48.MALINA, Frank: Digital Image: Digital Cinema: The Work of Art in the Age of Post-Mechanical Reproduction. Leonardo. Supplemental Issue, Vol. 3, Digital Image, Digital Cinema: SIGGRAPH '90 Art Show Catalog, MIT Press 1990, pp. 33–38. Dostupné on-line: htKERA, Denisa: Nová media. Artlist.cz: http://artlist.cz/index.php?id=149BOLTER, Jay – GRUSIN, Richard: Remediation: understanding new media. Kapitola: Digital Photography. Cambridge Mass.: MIT Press, 2000, s. 105 – 112.

Požadavky

NOW ( IM124cv Umění nových médií I )

Garant

doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.