Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Státní závěrečná zkouška bakalářská (IMBc001)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IMBc001 - Státní závěrečná zkouška bakalářská, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Obecná charakteristika:Státní závěrečná bakalářská/oborová zkouška ukončuje tříleté bakalářské studium teorie interaktivních médií. Při zkoušce má student prokázat ucelené znalosti a orientaci v oboru umění nových médií, v rozsahu definovaném tématickými okruhy SZZ, které zahrnují historii umění nových médií ve světovém a českém kontextu, základy teorie umění nových médií a hlavní myšlenkové trendy a fenomény tzv. kyberkultury. Okruhy otázek k Bc.zkoušce jsou zahrnuty v osnově.

Osnova

Státní bakalářská(oborová) zkouška je ústní komisionální zkouška, sestávající ze dvou odděleně klasifikovaných částí:a. Obhajoba bakalářské diplomové práce v rozsahu nejméně 50 000 znaků (povinnou součástí předkládané práce je resumé v češtině a jednom světovém jazyku).b. Zkouška z oborových předmětů:1. Archeologie umění interaktivních médií2. Historie kyberkultury3. Teorie umění interaktivních médiíAd 1) Archeologie umění interaktivních médií1. Předchůdci mediálního umění.Média nahrazují umění - W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií a strojovou estetiku). M. Duchamp.2. Konflikt a spolupráce avantgardy a masmédií v 60. a 70. letech 20. století. Televize - médium bez umění. Počátky mediálního umění.T. Adorno, M. McLuhan – o televizi. Tři strategie mediálního umění a jejich reprezentanti: Nam June Paik, Wolf Vostell, Chris Burden.3. Pionýři elektronického umění: video art a umění video instalaceForma a smysl videa, zpětná vazba, uzavřený okruh. Video jako zrcadlo a nástroj kontroly. Film vs. syntetický obraz.Nam June Paik a Shuya Abe, Vasulkas, The Kitchen a další.4. Audio art (hudba - sound art – audio art) a intermedia1.fáze (19.stol.) – dadaisté a futuristé, 2.fáze: polovina 20. století: intermedia a sound art, 3. fáze: audio art (jako sub-disciplína sound artu). Zvukové instalace a ambientní hudba. Virtualizace hudby.5. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem – procesuální mediální umění a performance artPerformance art, happening, event. Expanded cinema. Tělo, tělesnost a nová média. Feminismus a video.E.A.T. (Experiments in Art and Technology), Laurie Anderson, Carolee Schneemann, Pipilotti Rist, Orlan, Stelarc.6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce – od video artu k virtuální realitěAbstraktní a experimentální film (20.léta 20.stol.). Experimentální, strukturální film (70.léta 20.stol.). 80.léta 20. stol.– zájem o narativní formy a subjektivní výraz. Fyziologické efekty a extenze (Granular Synthesis), prostory percepce (Jeffrey Shaw).7. Virtuální vyprávění: od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti. Virtuální renesance vyprávění (konec 20. stol.)Může jednoduchý příběh reprezentovat složitost naší reality? vs. simultaneita, detail, perspektivizace, proud myšlenek. Narativní princip sítě - hypertextové vyprávění. Kybernetika jako narativní princip. Od kinoautomatu ke kolektivnímu autorství. Generovaná realita.8. Imerze a interakce: od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům.Digitální umění.Umění a obrazové světy. Panorama - imerze jako koncept. Iluze vs. distance. Virtuální umění: telematické, genetické a imersivně-interaktivní umění. CAVE vs. HMD.Jeffrey Shaw, Roy Ascott, Myron Krueger, Charlotte Davies, Knowbotic Research, Eduardo Kac, Ken Goldberg, Thomas Ray, Christa Sommerer, Laurent Mignonneau, Karl Sims. A-Volve.9. Sociální technologie: dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické (vs. utopické) strategie mediálního umění.Politizace umění od 70. let: Situacionisté (Guy Debord), William Burroughs a Brion Gysin, Fluxus (viz W.Vostell, Nam June Paik).70. léta: Dekonstrukce masmédia televize: Dan Graham, Dara Birnbaum, Klaus vom Bruch, Marcel Odenbach. Subverzivní strategie (Paul Garrin, Brian Springer). Vlastní produkce (Rabotnik TV, TVTV, Kanal X).90.léta: Sociálněutopické představy spojené s internetem a digitálními médii.Net aktivismus.Kyber-feminismus: Donna Haraway, Sadie Plant, Guerilla Girls, VNS Matrix.10. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace.60.léta: „Otevřené dílo“ v happeningu a Fluxu (John Cage, Allan Kaprow, Nam June Paik). 70.léta: Interaktivní instalace a performance (Dan Graham, Peter Campus, Peter Weibel, Bruce Nauman).80.-90.léta: Interaktivní média: zaměření na interakci uživatel – počítač: interakce s video-příběhem, interakce mezi tělem a datovým prostředím.The world first collaborative sentence (Douglas Davis, 1994).Mail art, e-mail art (ARTEX).11. Kybernetické skulptury -inscenování technologie – robotické umění.Inscenovaná technologie: automaty, androidy, roboty.Počátky robotického umění - 60. léta: Tři základní strategie: ovládání na dálku (Nam June Paik a Shuya Abe- Robot K-456 (1964)); kybernetické entity (Tom Shannon - Squat (1966)) a autonomní chování (Edward Ihnatowicz - The Senster (1969-1970)).Robotické umění dnes: Margo Apostolos, SRL, Louis-Philippe Demers a Bill Vorn.1.1) Umění nových médií v bývalém Československu a v České republice po roce 19891. Předchůdci mediálního umění v ČRZdeněk Pešánek, Zdeněk Sýkora, Alexander Hackenschmied (Hamid).2. Od Theatergraphu k Laterně magice. KinoautomatMiroslav Kouřil, Emil František Burian. Alfréd Radok, Emil Radok a Josef Svoboda. Radúz Činčera.3. Video a experimentální film v bývalém Československu.4. Čeští mediální umělci na mezinárodní scéněWoody Vasulka, Michael Bielický, Frank Malina.5. Media art v ČR dnes.Školství, umělci.Silver, PetraVargová, FedericoDíaz, Tomáš Dvořák, Anetta Mona Chisa, Markéta Baňková…Ad 2) Historie kyberkultury1. Kybernetický obrat(Kybernetické pojetí informace, dopad kybernetiky a jejího jazyka na společenské vědy, posthumanismus)2. Co je to kyberkultura? Vymezení a periodizace.(40.-90.léta 20.stol. Od zrodu výpočetních technologií a kontextu zrodu jejich raného vývoje po kyberpunk, kriminalizaci hackerského hnutí.)3. Koncepty kyberkultury.(Utopické koncepty k.; informační koncepty k.; antropologické koncepty k.; epistemologické koncepty k.)4. Co jsou to tzv. nová média?Definice. Fenomén novosti. Stará vs. nová/digitální/interaktivní média.5. Sociální a politické využívání nových médií a nové komunikace. World Wide Web jako médium svobody.Subkultury kyberprostoru, kontrakultura a fenomén hackers. (Počáteční fáze kyberkultury.)6. Identita on line, počítačové hry a prožitkové vyprávění.7. Kyborg - rod, identita, tělo a „decentralizovaný subjekt“.8. Festivaly a instituce zaměřené na media-art u nás a v zahraničí.Ad 3) Teorie umění interaktivních médií1. Elektronické umění, kybernetické umění, mediální umění, digitální umění.(materiál, kontext)2. Intermedia a multimedia, happening, event, akce(aspekty mediálního umění jako procesuálního umění)3. Vývoj a definice konceptu interaktivity:(člověk-médium-člověk, člověk-stroj, Jaká interakce? L. Manovich)4. Vývoj a definice konceptu hypertextu.5. Vývoj a definice konceptu kybernetického prostoru(Metafora prostoru a počítačová síť.)6. Vývoj a definice konceptu virtuální reality(virtuální realita vs. rozšířená (augmented) realita, telepresence)7. Analogový vs. digitální(ideologie a technické fakty)8. Vizuální kultura a nová estetika digitálních médií9. Remediace(podle McLuhana, Listera, Boltera a Grusina)10. Autopoiesis, emergence(umělá inteligence, umělý život).Myšlení o nových médiíchT. AdornoJ. BaudrillardW. BenjaminG. Deleuze, F. GuattariV. FlusserM. FoucaultJ.-F. LyotardL. ManovichM. McLuhanP. Virilio

Požadavky

Podmínky opravňující studenta přistoupit k SZZ:Splnění celofakultních požadavků (TV, filozofie, cizí jazyk), úspěšné absolvování povinných oborových kurzů a získání požadovaného počtu kreditů (jednooborové studium Bc.180 kreditů/dvouoborové studium Bc. 98/85 kreditů).Uzavření studia + odevzdání písemné přihlášky k SZZ viz aktuální informace o termínu uzavírání studia TIM na vývěsce ústavu.Podmínkou přístupu k obhajobě bakalářské diplomové práce je její předchozí zveřejnění v IS MU, viz "závazné termíny studia" TIM na stránkách ústavu a čl. 38 odst. 2 studijního řádu MU http://www.rect.muni.cz/statut/studrad_new.htm

Garant

doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.PhDr. Petr Macek, Ph.D.