Předmět Latinský proseminář (Cicero) I (LJBcA11)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LJBcA11 - Latinský proseminář (Cicero) I, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je naučit studenty číst a interpretovat vybrané úseky Ciceronových řečnických i filozofických textů (popř. některé teoretické práce o rétorice).Student by měl být na konci kurzu schopen analyzovat jednotlivé formální prostředky, jimiž Cicero umocňoval význam svého textu, a adekvátně je překládat; rozlišit základní rysy výstavby řeči (gradace a zdůraznění významu pomocí změn slovosledu, řecnických otázek, odmlk a opakování) a filozofického dialogu (způsob definice pojmu, argumentace); sumarizovat názory na postavení a dílo autora; informovat o hlavních řeckých vzorech (stoikové: Panaitios a Poseidónios zejména, Platón a Aristotelés, kritika epikureismu; řečtí rétoři); rozumět společensko-kulturnímu kontextu Ciceronovy tvorby.
Osnova
1. Uvedení do problematiky překladu Ciceronových textů, seznámení s jednotlivými edicemi.2. Seznámení s postavou zřejmě nejvýznamějšího římského řečníka a filozofa své doby.3.-4. M. TVLLI CICERONIS IN L. CATILINAM PRIMA ORATIO (Typy vedlejších vět a způsob jejich vzájemného zapojení. Části řeči.)5.-6. M. TVLLI CICERONIS PRO A. LICINIO ARCHIA POETA ORATIO (Ciceronovo využívání různých stylů (genera dicendi). Naplňování zásady: movere / docere / delectare. Zvukomalba, rytmus řeči, tropy a figury.)7.-8. M. TVLLI CICERONIS TUSCULANAE DISPUTATIONES (1,1-4; 1,5-6; 1,42-49): Skladba periody, způsob její analýzy. Sledování závislostí VV a jim odpovídajících modů a časů.9.-10. M. TVLLI CICERONIS TUSCULANAE DISPUTATIONES (1,1; 1,7: axioma = pronuntiatum; 1,8-9: animus / anima; 1,10: harmonia, entelechia = continuata et perenna motio; 1,23-25; 1,41): Způsob argumentace, způsob definice pojmů.11.-12. M. TVLLI CICERONIS CATO MAIOR DE SENECTUTE: Interpretace textu s ohledem na kulturní kontext, v němž dílo vznikalo. Typické římské hodnoty, úcta ke stáří, úcta k předkům, smysl pro povinnost, moralizování. Srovnání antické morální doktríny s moderním životním stylem.13. Shrnutí získaných poznatků formou písemného rozboru jednoho delšího souvětí (periody).
Literatura
In Catilinam (Unif.) : Ciceros Reden gegen L. Sergius Catilina, für P. Cornelius Sulla und für den Dichter Archias (Přív.). infoCICERO, Marcus Tullius. M.T. Ciceronis Oratio pro Archia poeta : Pro Archia poeta (Unif.). Edited by M. D. Marie. Paris: Librairie classique d'Eugene Belin,. infoCICERO, Marcus Tullius. Pro Archia. Edited by Albertina Riboldi. 1a ed. Milano: Carlo Signorelli, 1995. 92 s. ISBN 88-434-0166-1. infoCICERO, Marcus Tullius. Tuskulské hovory : Cato starší o stáří : Laelius o přátelství : Tusculanae disputationes : Cato Maior de senectute : Laelius de amicitia (Orig.). Translated by Václav Bahník. 1. souborné vyd. Praha: Svoboda, 1976. 433 s. infoCICERO, Marcus Tullius. Ciceros Reden gegen L. Sergius Catilina, für P. Cornelius Sulla und für den Dichter Archias (Přív.) : Ciceros Reden für Sex. Roscius aus Ameria und über das Imperium des Cn. Pompeius (ZPřív.) : In Catilinam (Unif.) : Pro Archia poeta (Unif.) : Pro Sulla. Edited by Karl Halm. Berlin: Weidmannsche Buchhandlung, 1859. info
Požadavky
LJBcA02a Latinská mluvnice III
Garant
prof. PhDr. Jana Nechutová, CSc.
Vyučující
doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.