Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekfráze (LMKB406)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LMKB406 - Ekfráze, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Ekfráze jako intermediální žánrSeminář seznamuje se základními obrysy tradice a podoby žánru ekfráze od jejích počátků k současné době, metodologicky je ukotven především v intermediálních studiích. V interpretacích bude usilovat o hledání a pojmenovávání jednotlivých ekfrastických postupů a gest, například: Jak se může akt vnímání, pozorování vizuální reprezentace propisovat do strukturace její verbální reprezentace. Jak se statický popis dynamizuje rozehráním do události a zapojením do vyprávění, a to nejen do mikrostruktury situace, ale i makrostruktury celku textu. Jaká je role a funkce ekfrastické pasáže v rámci celku textu – ekfráze nemusí být jen pauzou ve vyprávění, kterou lze snadno eliminovat. Anebo jak může verbální médium svými vlastními prostředky imitovat či simulovat mediálně specifické techniky vlastní jinému uměleckému druhu.Interpretačně se budeme věnovat jak ustavujícím, klasickým textům tohoto žánru (Homér, Vergilius, Filostratos, John Keats), tak vybraným ekfrastickým textům české (např. Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer, Jiří Karásek ze Lvovic, Alois Jirásek, Jaroslav Durych, Bohumil Hrabal, Miloš Urban) i světové (Vladimir Nabokov, John Fowles, John Bannville) literatury.Po absolvování kurzu bude student schopen:- základní orientace v dějinách žánru i v současné mezinárodní literárněvědné diskusi o ekfrázi- samostatně interpretovat ekfrastické texty- porozumět intermediálním vazbám mezi literaturou a výtvarným uměním- využít získané poznatky v navazujících disciplínách

Osnova

1. Úvodem k tradici rétorické kategorie i žánru a také k ekfrázi jako předmětu vědeckého zájmu2. Achilleův štít z různých úhlů pohledu: kouzlo popisu3. Filostratos a zrod ekfráze jako žánru4. Koncept zastaveného času a překonání propasti času uměním aneb Od anglických romantiků přes Vrchlického k Wislawě Szymborské5. Pohled, zírání, pozorování aneb Kdo je tady pozorovatel?6. Nehybné obrazy okamžiku a/versus (jejich?) narativní sukcesivita aneb O hranicích popisu a vyprávěnívybraná literatura k tématuBOEHM, Gottfried – PFOTENHAUER, Helmut (eds.), 1995, Beschreibungkunst – Kunstbeschreibung. Ekphrasis von der Antike bis zur Gegenwart, München: Wilhelm FinkFEDROVÁ, Stanislava – JEDLIČKOVÁ, Alice, 2010, „Narativní scénáře a piktoriální modely“, World Literature Studies 2 (19), č. 2, s. 20–41FEDROVÁ, Stanislava – JEDLIČKOVÁ, Alice, 2010 Obraz v příběhu – ekfráze ve vyprávění. Předběžné návrhy k rozlišení popisnosti a vizuality, Slovenská literatúra 57, č. 1, s. 29–59HALL, James, 1991, 2008 [1974], Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha: Mladá fronta / PasekaHEFFERNAN, James, 1993, Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery, Chicago – London: University of Chicago PressHOLLANDER, John, 1995, The Gazer’s Spirirt. Poems Speaking to Silent Works of Art, Chicago–London: University of Chicago PressLESSING, Gotthold Ephraim, 1960 [1766], Láokoón čili o hranicích malířství a poezie, Praha: SNKLHU; též in: Hamburská dramaturgie. Láokoón. Stati, Praha: Odeon 1980MITCHELL, William J. T., 1994, Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation (Chicago: University of Chicago Press)RAJEWSKY, Irina O., 2002, Intermedialität, Tübingen – Basel: FranckeRobillard, Valerie – Jongeneel, Els (eds.), 1998, Pictures into Words. Theoretical and Descriptive Approaches to Ekphrasis, Amsterdam: VU University PressSAGER EIDT, Laura M., 2008, Writing and Filming the Painting. Ekphrasis in Literature and Film, Amsterdam: RodopiSCHAEFER, Christina – RENTSCH, Stefanie, 2004, „Ekphrais: zur Begriffsbestimmung in der neueren Forschung“, Zeitschrift für französische Sprache und Literatur 114, č. 2, s. 132–165SPITZER, Leo, ,1955 „The Ode on a Grecian Urn or content vs. metagrammar“, Comparative Literature 7, č, 3, s. 203–225THEIN, Karel, 2006, „Filostratos Starší a zrození dějin umění z ducha ekfrasis“, in: Pictura verba cupit. Sborník příspěvků pro Lubomíra Konečného, eds. Beket Bukovinská – Lubomír Slavíček, Praha: Artefactum, s. 23–29YACOBI, Tamar, 1995, „Pictorial Models and Narrative Ekphrasis“, Poetics Today 16, č. 4, s. 599–649WOLF, Werner – BERNHART, Walter (eds.), 2007: Description in Literature and Other Media. Studies in Intermediality 2, Amsterdam: Rodopi; úvodní studie č. 2013, Praha: ÚČL AV ČR

Garant

doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Stanislava Fedrová, Ph.D.