Předmět Andragogika I (PAN001)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PAN001 - Andragogika I, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Kurz představuje vstup do problematiky reflexe celoživotního učení v andragogickém myšlení. Studenti se obeznámí s východisky andragogiky, s hlavními mysliteli v andragogice a tezemi. Budou znát hlavní evropské a české dokumenty ošetřující oblast vzdělávání dospělých a celoživotního učení. Dále se zvládnou principy vzdělávání dospělých, naučí se uvažovat o dospělém jako učícím se jedinci a porozumí procesům učení se dospělých.
Osnova
1. Andragogika jako obor, charakteristika. Andragogika jako vědní a praktický obor. Struktura andragogických disciplín. Pojmová struktura andragogiky. Předmět andragogiky.2. Vzdělávání dospělých a celoživotní učení, rozvoj lidských zdrojů.3. Andragogika a další disciplíny: sociologie, psychologie, politická ekonomie atd.4. Historie andragogického uvažování.5. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Sociální a ekonomické trendy spojené s globalizací. Výzvy pro pedagogiku a andragogiku a dopady do vzdělávacích systémů. Decentralizace, evropeizace, „recentralizace“.6. Vzdělávání dospělých v národní a mezinárodní perspektivě, základní dokumenty ČR a EU.7. Současná paradigmata andragogického myšlení.8. Významní myslitelé 20. století - Knowles, Gagné, Jarvis.9. Významní myslitelé 20. století – Rogers, Freire, Mezirow.10. Srovnávací andragogika. Mezinárodní srovnávací výzkumy.
Literatura
povinná literaturaNOVOTNÝ, Petr . Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5. infoNOVOTNÝ, Petr . Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. infoneurčenoRABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC . Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2. infoJARVIS, Peter. Towards a comprehensive theory of human learning. 1st pub. New York: Routledge, 2006. xiii, 218. ISBN 0-415-35541-9. infoPRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X. infoBENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. 216 s. ISBN 80-86432-23-8. infoPALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje :výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002. 280 s. ISBN 80-200-0950-7. infoBERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.