Předmět Osobnostně sociální výchova (PAN117)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PAN117 - Osobnostně sociální výchova, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět Osobnostně sociální výchova navazuje na časově předcházející kurzy a předměty rozvíjející osobnostní a sociálních charakteristiky studenta. Využívá už existující porozumění studentů otázkám sebereflexe a sebepoznání, komunikace, tvořivosti a kooperace. Na tomto základě rozvíjí metodické a realizační dovednosti studentů a připravuje je na realizaci osobnostního a sociálního rozvoje v jejich profesní praxi v pomáhajících profesích (v širším slova smyslu) po absolvování studia oboru Andragogika. V předmětu Osobnostně sociální výchova jsou základní metodou modelové aktivity a jejich reflexe, která je vedena k pojmenování možností a limitů osobnostního a sociálního rozvoje v praxi, k utřídění metod OSV a k pojmenování potřebných charakteristik lektora OSV.
Osnova
Úvod do teorie osobnostního a sociálního rozvoje. Konstruktivistické a humanistické teorie jako rámec osobnostního a sociálního rozvoje.Předmět a metody, hra jako hlavní metoda.Rozvoj klíčových kompetencí v osobnostně sociálním rozvoji. Reflexe jako nástroj osobnostně sociálního rozvoje.Hlavní témata: sebepoznání, komunikace, spolupráce a další.Osobnostně sociální rozvoj jako součást kurikula.Osobnost, vztah a skupina v osobnostně sociálním rozvoji.Učitel jako lektor osobnostně sociálního rozvoje, principy lektorské práce.Zmapování rizik a výběr vhodných aktivit v rámci osobnostně sociálního rozvoje.
Literatura
doporučená literaturaBELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. infoneurčenoUčime (se) spolupráci spoluprací :náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007. 181 s. ISBN 80-239-6770-3. infoVALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat :metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005. 207 s. ISBN 80-239-4514-9. infoBAKALÁŘ, Eduard. Dospělí si mohou stále hrát. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2004. 198 s. ISBN 80-86851-05-2. infoGLEGG, Brian a Paul BIRCH. Teamwork :budování týmu a zvedání jeho výkonu. Translated by Vilém Jungmann. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2002. x, 104 s. ISBN 80-7226-670-5. infoVALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999. 79 s. ISBN 80-85866-40-4. infoVALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 135 s. ISBN 80-7184-624-4. infoSILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X. infoSVATOŠ, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. 173 s. ISBN 80-7041-301-8. infoHERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. I., Interakční programy, interakční hry a tematická interakce. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1988. 160 s. info
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.