Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Andragogika (PAN301)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PAN301 - Andragogika, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Studenti se obeznámí s východisky andragogiky, s teoretickými proudy v andragogice a jejich důsledky. Budou znát hlavní evropské a české dokumenty ošetřující oblast vzdělávání dospělých a celoživotního učení. Dále se zvládnou principy vzdělávání dospělých, naučí se uvažovat o dospělém jako učícím se jedinci a porozumí procesům učení se dospělých.

Osnova

1. Andragogika jako obor, charakteristika.2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Základní dokumenty pro ČR, EU.3. Teorie vzdělávání dospělých, základní proudy.4. Dospělý z pohledu andragogiky.5. Vzdělávání dospělých v národní a mezinárodní perspektivě. Vzdělávací politika ČR a EU.6. Instituce vzdělávání dospělých. Profese ve vzdělávání dospělých, financování vzdělávání dospělých.7. Didaktika vzdělávání dospělých.8. Soudobé koncepty vzdělávání dospělých. Celoživotní učení. Formální, neformální a informální učení a vzdělávání.9. Podnikové vzdělávání. Individuální rozvoj a organizační rozvoj.10. Koncepty sebevzdělávání (reflektivní praxe, Kolbův učební cyklus ad.). Podpora sebevzdělávání.

Literatura

povinná literaturaRABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC . Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 339 s. ISBN 978-80-210-5859-0. infoNOVOTNÝ, Petr . Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5. infoNOVOTNÝ, Petr . Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. infoneurčenoBílá kniha : národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Variant.) : Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. infoFIELD, John. Social capital and lifelong learning. 1st pub. Bristol: Policy Press, 2005. vii, 176 s. ISBN 1-86134-655-7. infoJARVIS, Peter. Adult education and lifelong learning :theory and practice. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004. xvii, 382. ISBN 0415314933. infoBENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. 216 s. ISBN 80-86432-23-8. infoStrategy of human resources development for the Czech Republic. Praha: Úřad vlády ČR, 2003. 64, 72 s. ISBN 80-86734-02-1. infoRABUŠICOVÁ, Milada . Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown, 2002. 199 s. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. infoBENEŠ, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2002. 110 s. ISBN 80-86432-40-8. infoROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001. 225 s. ISBN 0-335-20677-8. infoČeské vzdělání a Evropa :strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie : Program Phare, projekt č. CZ 9405-01-03-01. Edited by Ladislav Černych. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. 88 s. ISBN 80-211-0312-4. infoBENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999. 129 s. ISBN 80-7184-381-4. infoPRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 319 s. ISBN 80-7178-290-4. infoMUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. [Praha]: DAHA, 1998. 55 s. ISBN 80-902232-2-2. infoBELCOURT, Monica a Phillip C. WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Translated by Petr Trmač. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998. 243 s. ISBN 80-7169-459-2. infoVyučování a učení : cesta k učící se společnosti : (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě) : Teaching and learning : towards the learning society : White Paper on education and training (Orig.). Edited by Květa Goulliová, Translated by Antonín Mikeš. Praha: Učitelské noviny - Gnosis, 1997. 96 s. infoPAVLÍK, Oldřich, Luboš CHALOUPKA a Karel KOHOUT. Vzdělávání dospělých : výtah z dokumentů a publikací. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997. 111 s. infoLEIRMAN, Walter a Jiří VYMAZAL. Čtyři kultury ve vzdělávání :expert, inženýr, prorok, komunikátor. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. 157 s. ISBN 80-7184-168-4. infoPROKOPENKO, Joseph a Milan KUBR. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Translated by Stanislav Jurnečka - Stanislav Spanilý - Jiří Vejdělek. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996. 631 s. ISBN 80-7169-250-6. infoDOLAN, Shimon L. a Randall S. SCHULER. Human resource management :the Canadian dynamic. Scarborough: Nelson Canada, 1994. xvii, 620. ISBN 0-17-603541-9. infoJARVIS, Peter. Paradoxes of learning :on becoming an individual in society. 1st ed. San Francisco, Calif.: Jossey-Bass Publishers, 1992. xviii, 272. ISBN 1-55542-448-1. info

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.Mgr. Lucie Chaloupková