Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná pedagogika (PB11PA3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PB11PA3 - Obecná pedagogika, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Uvádí studenty do základních pojmů a vztahů pedagogiky jako vědy o výchově. Jde především o předmět pedagogiky, její strukturu a vztahy k ostatním vědám, dále o vymezení základních kategorií, s nimiž pedagogika pracuje: cíle, obsah, formy, prostředky, činitele a principy výchovy a jejich vzájemné vztahy. K dalším tématům přednášek a seminářů patří rovněž možnosti výchovy, vztahy výchovy, dědičnosti a prostředí, hlavní pedagogické směry a ideje 19. a 20. století.

Osnova

1. Pedagogika jako věda.2. Systém pedagogických disciplín. Funkce a charakteristika základních pedagogických disciplín a aplikovaných pedagogických disciplíny. Hraniční pedagogické disciplíny.3. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, forma, metoda, činitelé výchovy.4. Cíle a obsah výchovy. Základní charakteristika těchto kategorií. Způsoby stanovování cílů výchovy v pedagogice. Příklady cílů výchovy: obecné – specifické, teoretické – praktické, adaptační – anticipační, materiální – formální apod.5. Kurikulum, klíčové kompetence, Bílá kniha, RVP, ŠVP.6. Činitelé výchovy, pedagog, rodinná výchova, socializace.7. Dědičnost – prostředí – výchova. Základní charakteristika vztahů, představitelé jednotlivých přístupů: pedagogiky zdůrazňující dědičnost, pedagogiky zdůrazňující vliv prostředí. Pedagogický optimismus a pesimismus.8. Pedagogické principy.9. Subjekt a objekt výchovy a jejich vztah.10. Formy výchovy. Vzdělávací soustava a výchovné instituce v ČR. Formální a neformální vzdělávání, informální učení. Školská soustava – základní charakteristika. Systém výchovných institucí a jejich zaměření, funkce.11. Alternativní koncepce, antipedagogika

Literatura

povinná literaturaPRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. 481 s. ISBN 978-80-7367-503-5. infoHENDRICH, Josef. Úvod do obecné pedagogiky [Hendrich, 1946]. 3. vyd. Praha: Nákladem Profesorského nakladatelství a knihkupectví, 1946. 156 s. infoCHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia [Chlup, 1933]. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1933. 280 s. infodoporučená literaturaPELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8. infoCHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. 3. dopl. vyd. V Praze: Státní nakladatelství, 1948. 310 s. infoVORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 115 s. ISBN 80-7066-982-8. infoneurčenoJŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA . Úvod do pedagogiky. In Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1997. 3.dopl.vyd. ISBN 80-85931-39-7. infoVýchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. ISBN 9788089055982. infoŠEĎOVÁ, Klára , Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ . Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. infoVzdělanostní společnost? :chrám, výtah a pojišťovna. Edited by Jan Keller - Lubor Tvrdý. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 183 s. ISBN 978-80-86429-78-6. info

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.