Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická diagnostika (PB22JA30)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PB22JA30 - Pedagogická diagnostika, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je rozebrání teorie a praxe edukativní diagnostiky.Na konci kurzu student porozumí různým uchopením pedagogické diagnostiky, jejím vymezením;rozezná různé druhy diagnóz;porozumí kvalitativnímu přístupu v pedagogické diagnostice (osvojí si jeho vývoj, porozumí koncepcím školského hodnocení, podstatě školského hodnocení);porozumí smyslu diagnostickému měření ve vzdělávání a porozumí kvantitativním přístupům v pedagogické diagnostice (dokáže pracovat se škálami a škálováním, druhy škál, osvojí si požadavky na jejich konstrukci);osvojí si metody pedagogické diagnostiky. Rozezná (orientačně) dítě zralé pro školní docházku;zvolí vhodné diagnostické prostředky v typických výchovných situacích;analyzuje a interpretuje data získaná metodami pedagogické diagnostiky.

Osnova

Pojmy diagnostika, diagnostikování, diagnóza.Diagnostikování v oblasti vzdělávání.Pedagogická diagnostika - konstituovaná disciplína v souboru pedagogických věd.Stručná historie pedagogické diagnostiky.Kvalitativní přístupy v pedagogické diagnostice (jeho vývoj, koncepce školského hodnocení, podstata školského hodnocení).Měření a kvantitativní přístupy v pedagogické diagnostice, pojem "edukometrie".Metody pedagogické diagnostiky a jejich klasifikace.Jednotlivé metody pedagogické diagnostiky: pozorování (jeho druhy a předmět, organizaci a vlastnosti), explorační metody (jejich vlastnosti), dotazník (jeho vlastnosti), didaktické testy (druhy didaktických testů, druhy testových úloh, vlastnosti standardizovaných didaktických testů) a metody zkoušení žáků (kritika tradičních metod zkoušení, druhy tradičních zkoušek a jejich vlastnosti) a další metody.Diagnostika vyučovacího a výchovného stylu učitele a dalších pedagogických pracovníků.Diagnostika příčin neprospěchu žáka.Diagnostiku vztahů a výchovné situace ve třídě.Základy z diagnostiky rodiny ve vztahu k jejím vzdělávacím úkolůmŠkolní zralost.Role speciální diagnostiky.

Literatura

Čadilová, Věra - Žampachová, Zuzana. Edukačně-hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra : (do 7 let). Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN: 978-80-86856-32-2Ingenkamp, K.. Diagnostik in der Schule. Beitraege zu Schluesselfragen der Schuelerbeurteilung. Weinheim: Beltz 1989HRABAL, Vladimír ml a Vladimír st HRABAL. Diagnostika :pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. infoŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001. 27 s. +. ISBN 80-7183-221-9. infoČÍHALOVÁ, Eva a Ivo MAYER. Klasifikace a slovní hodnocení :zkušenosti z praxe na ZŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997. 63 s. ISBN 80-901954-6-6. infoŠIMONÍK, Oldřich . Hodnocení žáků. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. s. 57-61. Učební texty 8. ISBN 80-210-1308-7. infoMAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. infoSCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995. 54 s. ISBN 80-85282-91-7. infoDITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993. 121 s. ISBN 80-85467-06-2. infoKŘIVOHLAVÝ, Jaro a Jiří MAREŠ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-21854-7. infoHRABAL, Vladimír st. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 198 s. ISBN 80-04-22149-1. infoHRABAL, Vladimír, František MAN a Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 232 s. ISBN 80-04-23487-9. infoMUŽIĆ, Vladimír. Testy vědomostí. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971. 130 s. info

Požadavky

Kurz využívá základní poznatky studenta v pedagogické metodologii eventuálně předpokládá jejich dodatečné osvojení v patřičném samostatném kurzu.

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.