Předmět Česko-německé vztahy ve vzdělávání (PB22PB22)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PB22PB22 - Česko-německé vztahy ve vzdělávání, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmětem tohoto kurzu je studium vývoje česko-německých vztahů v oblasti pedagogiky a školství od vydání Všeobecného školního řádu v období vlády Marie Terezie do období vydání Košického vládního programu ke konci druhé světové války. Základní formou výuky jsou přednášky doplněné studentskými výzkumnými projekty. Studenti získají nejenom základní přehled o problematice, ale budou po metodologické průpravě schopni realizovat vlastní výzkum v oblasti česko-německých vztahů v dějinách pedagogiky a školství.
Osnova
1. Metodologické otázky historicko-pedagogického výzkumu. 2. Všeobecný školský řád Marie Terezie a jeho důsledky na školní výuku v českých zemích. 3. Vývoj školství v první polovině 19. století - první snahy o zavedení českého jazyka jako jazyka vyučovacího. 4. Hasnerův zákon a jeho důsledky pro rozvoj českého školství v pohraničních oblastech. 5. Obranné vzdělávací spolky - Ústřední matice školská, Deutsche Schulverein, Národní jednoty. 6. Vznik Československa a otázka směrování československého školství. 7. Metelkův zákon - univerzální školský zákon nebo snaha o "Schuldrosselungen"? 8. Obraz menšinového školství v Čechách. 9. Obraz menšinového školství na Moravě a ve Slezsku. 10. České školy v období protektorátu Čechy a Morava. 11. Německé školství v ČSR po druhé světové válce.
Literatura
povinná literaturaSborník k problematice multietnicity :české země jako multietnická společnost: Češi, Němci a Židé ve společenském životě českých zemí, 1848-1918. Edited by Zdeněk Kárník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1996. 130 s. ISBN 80-85899-17-5. infoČeské národní aktivity v pohraničních oblastech první Československé republiky. Vyd. 1. Šenov u Ostravy: Tilia, 2003. 287 s. ISBN 80-86101. infoŠIMÁNĚ, Michal . Učitelé menšinových škol pohledem dějin každodennosti. Studia paedagogica, Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 19, č. 3, s. 89-122. ISSN 1803-7437. doi:10.5817/SP2014-3-6. Digitální knihovna FF MU infoŠIMÁNĚ, Michal . K problematice zřizování českých menšinových obecných škol na Ústecku v letech 1867-1918. E-Pedagogium, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, roč. 2010, č. 4, s. 83-92. ISSN 1213-7499. infodoporučená literaturaKÁDNER, Otakar. Vývoj a dnešní soustava školství. 2. díl. V Praze: Sfinx, 1931. 651 s. infoThe lost childrenreconstructing Europe's families after World War II. Edited by Tara Zahra. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2011. xi, 308 p. ISBN 9780674061378. infoKidnapped soulsnational indifference and the battle for children in the Bohemian Lands, 1900-1948. Edited by Tara Zahra. Ithaca: Cornell University Press, 2008. xvii, 279. ISBN 9780801461910. info
Požadavky
PB22PA29 Dějiny sociální pedagogiky
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Michal Šimánědoc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.