Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Česko-německé vztahy ve vzdělávání (PB22PB22)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PB22PB22 - Česko-německé vztahy ve vzdělávání, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmětem tohoto kurzu je studium vývoje česko-německých vztahů v oblasti pedagogiky a školství od vydání Všeobecného školního řádu v období vlády Marie Terezie do období vydání Košického vládního programu ke konci druhé světové války. Základní formou výuky jsou přednášky doplněné studentskými výzkumnými projekty. Studenti získají nejenom základní přehled o problematice, ale budou po metodologické průpravě schopni realizovat vlastní výzkum v oblasti česko-německých vztahů v dějinách pedagogiky a školství.

Osnova

1. Metodologické otázky historicko-pedagogického výzkumu. 2. Všeobecný školský řád Marie Terezie a jeho důsledky na školní výuku v českých zemích. 3. Vývoj školství v první polovině 19. století - první snahy o zavedení českého jazyka jako jazyka vyučovacího. 4. Hasnerův zákon a jeho důsledky pro rozvoj českého školství v pohraničních oblastech. 5. Obranné vzdělávací spolky - Ústřední matice školská, Deutsche Schulverein, Národní jednoty. 6. Vznik Československa a otázka směrování československého školství. 7. Metelkův zákon - univerzální školský zákon nebo snaha o "Schuldrosselungen"? 8. Obraz menšinového školství v Čechách. 9. Obraz menšinového školství na Moravě a ve Slezsku. 10. České školy v období protektorátu Čechy a Morava. 11. Německé školství v ČSR po druhé světové válce.

Literatura

povinná literaturaSborník k problematice multietnicity :české země jako multietnická společnost: Češi, Němci a Židé ve společenském životě českých zemí, 1848-1918. Edited by Zdeněk Kárník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1996. 130 s. ISBN 80-85899-17-5. infoČeské národní aktivity v pohraničních oblastech první Československé republiky. Vyd. 1. Šenov u Ostravy: Tilia, 2003. 287 s. ISBN 80-86101. infoŠIMÁNĚ, Michal . Učitelé menšinových škol pohledem dějin každodennosti. Studia paedagogica, Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 19, č. 3, s. 89-122. ISSN 1803-7437. doi:10.5817/SP2014-3-6. Digitální knihovna FF MU infoŠIMÁNĚ, Michal . K problematice zřizování českých menšinových obecných škol na Ústecku v letech 1867-1918. E-Pedagogium, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, roč. 2010, č. 4, s. 83-92. ISSN 1213-7499. infodoporučená literaturaKÁDNER, Otakar. Vývoj a dnešní soustava školství. 2. díl. V Praze: Sfinx, 1931. 651 s. infoThe lost childrenreconstructing Europe's families after World War II. Edited by Tara Zahra. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2011. xi, 308 p. ISBN 9780674061378. infoKidnapped soulsnational indifference and the battle for children in the Bohemian Lands, 1900-1948. Edited by Tara Zahra. Ithaca: Cornell University Press, 2008. xvii, 279. ISBN 9780801461910. info

Požadavky

PB22PA29 Dějiny sociální pedagogiky

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Michal Šimánědoc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.