Předmět Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II (PB32JB52)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PB32JB52 - Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět se zaměřuje primárně na internet, který díky svým rozličným službám nachází stále větší využití ve školách různých typů, ale i ve vzdělávání mimoškolním včetně celoživotního učení. V rámci semináře se proto zkoumají meze a možnosti využití internetu (webové stránky, e-mail, wiki, podcast, weblog aj.) ve vzdělávání, v práci učitelů, ředitelů škol, stranou pozornosti nezůstávají ani otázky využití internetu v oblasti sociální pedagogiky a poradenství. Stěžejní část semináře se věnuje využití internetu ve vzdělávání a to jak v rovině teoretické, tak v rovině konkrétních projektů, v rámci nichž studenti na základě svých teoretických znalostí vyhledávají vzdělávací projekty (weby, programy apod.) na internetu a navrhují jejich možná využití v různých formách vyučování a učení. Seminární projekty pak mají charakter menších výzkumných projektů, které mají za cíl odhalit či identifikovat – možné – role internetu v různých formách vzdělávání nebo také to, jak může pomoci internet různým aktérům vzdělávání.Na konci tohoto kurzu by měli mít studenti přehled o obecných otázkách implementace internetu a jeho služeb do vzdělávání a možnostech zkoumání dané problematiky. Účastníci kurzu budou využívat nejen svoje znalosti a dovednosti v práci s počítačem, internetem apod., ale především svoje znalosti načerpané ze studijních materiálů, z obecné didaktiky a z rozličných pedagogických disciplín.
Osnova
Web 2.0 či internet II. generace – fenomén budoucnosti?Výukové technologie současnosti nebo budoucnosti? Podcasting, webquest, wikipedia, blog a další nástroje. Teorie, nástroje, technologie z pohledu uživatelů a možnosti pro vzděláváníVíceuživatelské virtuální prostředí (Multi User Virtual Environment) a jeho využití ve vzdělávání.Analýza webových stránek středních a základních škol.České školské portály.Analýza evropských projektů určených pro základní a střední školy (účel, financování, formy spolupráce, výsledky, význam pro školy aj.) založených na internetu.Internet v sociální pedagogice a poradenství.Webové projekty zaměřené na pedagogiku (pedagogický výzkum) u nás a ve světě.Internet (a síťové služby) ve vzdělávání dospělých.Přístupnost internetu různým skupinám hendikepovaných lidí (standardy W3C, WAI) + weby pro tyto skupiny lidí.
Literatura
povinná literaturaZOUNEK, Jiří . E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. infoZOUNEK, Jiří . ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton, 2006. 160 s. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. infoZOUNEK, Jiří . E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. s. 223-228, 6 s. ISBN 80-210-3699-0. infoZOUNEK, Jiří a Rostislav KŘÍŽ. Internet pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2001. 128 s. Internet pro ... ISBN 80-247-0044-1. infodoporučená literaturaŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK . ICT v rukou českých učitelů. Pedagogika, Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2009, roč. 2009, č. 1, s. 54 - 70. ISSN 0031-3815. infoZOUNEK, Jiří . Život a vzdělávání dospělých v éře informačních a komunikačních technologií. In RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC . Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 2008. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. s. 143-167, 24 s. sv. 1. ISBN 978-80-210-4779-2. infoCASTELLS, Manuel. The internet galaxy :reflections on the internet, business, and society. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 2003. xi, 292 s. ISBN 0-19-925577-6. infoneurčenoSTRACH, Jiří . Sociální sítě a jejich vliv na změny použití Internetu ve škole. In 5.Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVI 21. 2009. ISBN 978-80-7392-098-2. infoŠTĚTKA, Václav a David ŠMAHEL . Attributes of Participation in Online Communities among Czech Internet Users. Observatorio, Lisbon: The Observatory for Media, 2008, roč. 2, č. 3, s. 39-52. ISSN 1646-5954. URL infoŠEVČÍKOVÁ, Anna a David ŠMAHEL . Cyberbullying among Czech Internet users : preliminary results. Brno, 2008. konference Cyberspace 2008. URL infoLUPAČ, Petr a David ŠMAHEL . World Internet Project - The Czech Republic: The Internet in the Czech Republic 2006. 2007. URL infoŠMAHEL, David . Czech Internet Report: The Rise of the Internet Generation? In Cyberspace 2005. Brno: Masaryk University, 2006. s. 261-268, 8 s. ISBN 80-210-4060-2. infoZOUNEK, Jiří . ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005. s. 362-365, 4 s. ISBN 80-244-1079-6. infoBAKARDJIEVA, Maria. Internet society :the Internet in everyday life. London: SAGE, 2005. xi, 220 s. ISBN 0-7619-4339-0. infoŠMAHEL, David . World Internet Project in the Czech Republic: The rise of the Internet generation? Brno: Prezentace na konferenci Kyberprostor 2005 - 7.11.2005, 2005. URL infoZOUNEK, Jiří . K problematice konvergence informačních a komunikačních technologií a školy. SPFFBU, Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, roč. 2004, U 9, s. 111-126. ISSN 1211-6971. infoBRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media :from Gutenberg to the Internet. Reprint. Cambridge: Polity, 2003. viii, 374. ISBN 0-7456-2375-1. infoKUROSE, James F. Computer networking :a top-down approach featuring the Internet. Boston: Addison-Wesley, 2001. xxiv, 712. ISBN 0-201-47711-4. infoSZCZEPANIK, Petr . The Fan-Subculture Identity on the Czech Internet. How Czech Net-Citizens Reflect Their Experience with Popular Culture on the Internet. Bergen: CD-ROM konference ISSEI 2000., 2000. infoHLAVENKA, Jiří. Dělejte byznys na Internetu :jak využít Internet k prospěchu firmy i jednotlivce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999. ix, 205 s. ISBN 80-7226-182-7. infoSMEJKAL, Vladimír. Internet @ §§§. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999. 166 s. ISBN 80-7169-765-6. infoTURZIK, Igor. Bezpečnost v síti Internet, realita a trendy. Brno, 1998. 49 s. infoROSENOER, Jonathan. Cyberlaw :the law of the Internet. New York: Springer, 1997. xiv, 362 s. ISBN 0-387-94832-5. infoInternet :[potřebné informace v kostce]. Vyd. 1. Praha: Ikar, 1997. 72 s. ISBN 80-7202-197-4. infoVOJÁČEK, Josef . Internet ve vzdělávání. In Medacta 97. Nitra, SR: Ústav didaktickej technológie, 1997. s. 1126-1129. Zborník. ISBN 80-967339-9-0. infoCultures of Internet :virtual spaces, real histories, living bodies. Edited by Rob Shields. London: SAGE Publications, 1996. viii, 196. ISBN 0-8039-7519-8. infoŘÍHA, Petr. Internet :anglicko-český výkladový slovník. Ostrava: Montanex, 1996. 110 s. ISBN 80-85780-75-5. info
Požadavky
Předpokládá se pokročilá znalost práce s počítačem.
Garant
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.Mgr. Bc. Libor JuhaňákMgr. Hana StaudkováIng. Lucie Klimentová