Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II (PB32JB52)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PB32JB52 - Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět se zaměřuje primárně na internet, který díky svým rozličným službám nachází stále větší využití ve školách různých typů, ale i ve vzdělávání mimoškolním včetně celoživotního učení. V rámci semináře se proto zkoumají meze a možnosti využití internetu (webové stránky, e-mail, wiki, podcast, weblog aj.) ve vzdělávání, v práci učitelů, ředitelů škol, stranou pozornosti nezůstávají ani otázky využití internetu v oblasti sociální pedagogiky a poradenství. Stěžejní část semináře se věnuje využití internetu ve vzdělávání a to jak v rovině teoretické, tak v rovině konkrétních projektů, v rámci nichž studenti na základě svých teoretických znalostí vyhledávají vzdělávací projekty (weby, programy apod.) na internetu a navrhují jejich možná využití v různých formách vyučování a učení. Seminární projekty pak mají charakter menších výzkumných projektů, které mají za cíl odhalit či identifikovat – možné – role internetu v různých formách vzdělávání nebo také to, jak může pomoci internet různým aktérům vzdělávání.Na konci tohoto kurzu by měli mít studenti přehled o obecných otázkách implementace internetu a jeho služeb do vzdělávání a možnostech zkoumání dané problematiky. Účastníci kurzu budou využívat nejen svoje znalosti a dovednosti v práci s počítačem, internetem apod., ale především svoje znalosti načerpané ze studijních materiálů, z obecné didaktiky a z rozličných pedagogických disciplín.

Osnova

Web 2.0 či internet II. generace – fenomén budoucnosti?Výukové technologie současnosti nebo budoucnosti? Podcasting, webquest, wikipedia, blog a další nástroje. Teorie, nástroje, technologie z pohledu uživatelů a možnosti pro vzděláváníVíceuživatelské virtuální prostředí (Multi User Virtual Environment) a jeho využití ve vzdělávání.Analýza webových stránek středních a základních škol.České školské portály.Analýza evropských projektů určených pro základní a střední školy (účel, financování, formy spolupráce, výsledky, význam pro školy aj.) založených na internetu.Internet v sociální pedagogice a poradenství.Webové projekty zaměřené na pedagogiku (pedagogický výzkum) u nás a ve světě.Internet (a síťové služby) ve vzdělávání dospělých.Přístupnost internetu různým skupinám hendikepovaných lidí (standardy W3C, WAI) + weby pro tyto skupiny lidí.

Literatura

povinná literaturaZOUNEK, Jiří . E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. infoZOUNEK, Jiří . ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton, 2006. 160 s. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. infoZOUNEK, Jiří . E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. s. 223-228, 6 s. ISBN 80-210-3699-0. infoZOUNEK, Jiří a Rostislav KŘÍŽ. Internet pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2001. 128 s. Internet pro ... ISBN 80-247-0044-1. infodoporučená literaturaŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK . ICT v rukou českých učitelů. Pedagogika, Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2009, roč. 2009, č. 1, s. 54 - 70. ISSN 0031-3815. infoZOUNEK, Jiří . Život a vzdělávání dospělých v éře informačních a komunikačních technologií. In RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC . Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 2008. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. s. 143-167, 24 s. sv. 1. ISBN 978-80-210-4779-2. infoCASTELLS, Manuel. The internet galaxy :reflections on the internet, business, and society. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 2003. xi, 292 s. ISBN 0-19-925577-6. infoneurčenoSTRACH, Jiří . Sociální sítě a jejich vliv na změny použití Internetu ve škole. In 5.Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVI 21. 2009. ISBN 978-80-7392-098-2. infoŠTĚTKA, Václav a David ŠMAHEL . Attributes of Participation in Online Communities among Czech Internet Users. Observatorio, Lisbon: The Observatory for Media, 2008, roč. 2, č. 3, s. 39-52. ISSN 1646-5954. URL infoŠEVČÍKOVÁ, Anna a David ŠMAHEL . Cyberbullying among Czech Internet users : preliminary results. Brno, 2008. konference Cyberspace 2008. URL infoLUPAČ, Petr a David ŠMAHEL . World Internet Project - The Czech Republic: The Internet in the Czech Republic 2006. 2007. URL infoŠMAHEL, David . Czech Internet Report: The Rise of the Internet Generation? In Cyberspace 2005. Brno: Masaryk University, 2006. s. 261-268, 8 s. ISBN 80-210-4060-2. infoZOUNEK, Jiří . ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005. s. 362-365, 4 s. ISBN 80-244-1079-6. infoBAKARDJIEVA, Maria. Internet society :the Internet in everyday life. London: SAGE, 2005. xi, 220 s. ISBN 0-7619-4339-0. infoŠMAHEL, David . World Internet Project in the Czech Republic: The rise of the Internet generation? Brno: Prezentace na konferenci Kyberprostor 2005 - 7.11.2005, 2005. URL infoZOUNEK, Jiří . K problematice konvergence informačních a komunikačních technologií a školy. SPFFBU, Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, roč. 2004, U 9, s. 111-126. ISSN 1211-6971. infoBRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media :from Gutenberg to the Internet. Reprint. Cambridge: Polity, 2003. viii, 374. ISBN 0-7456-2375-1. infoKUROSE, James F. Computer networking :a top-down approach featuring the Internet. Boston: Addison-Wesley, 2001. xxiv, 712. ISBN 0-201-47711-4. infoSZCZEPANIK, Petr . The Fan-Subculture Identity on the Czech Internet. How Czech Net-Citizens Reflect Their Experience with Popular Culture on the Internet. Bergen: CD-ROM konference ISSEI 2000., 2000. infoHLAVENKA, Jiří. Dělejte byznys na Internetu :jak využít Internet k prospěchu firmy i jednotlivce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999. ix, 205 s. ISBN 80-7226-182-7. infoSMEJKAL, Vladimír. Internet @ §§§. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999. 166 s. ISBN 80-7169-765-6. infoTURZIK, Igor. Bezpečnost v síti Internet, realita a trendy. Brno, 1998. 49 s. infoROSENOER, Jonathan. Cyberlaw :the law of the Internet. New York: Springer, 1997. xiv, 362 s. ISBN 0-387-94832-5. infoInternet :[potřebné informace v kostce]. Vyd. 1. Praha: Ikar, 1997. 72 s. ISBN 80-7202-197-4. infoVOJÁČEK, Josef . Internet ve vzdělávání. In Medacta 97. Nitra, SR: Ústav didaktickej technológie, 1997. s. 1126-1129. Zborník. ISBN 80-967339-9-0. infoCultures of Internet :virtual spaces, real histories, living bodies. Edited by Rob Shields. London: SAGE Publications, 1996. viii, 196. ISBN 0-8039-7519-8. infoŘÍHA, Petr. Internet :anglicko-český výkladový slovník. Ostrava: Montanex, 1996. 110 s. ISBN 80-85780-75-5. info

Požadavky

Předpokládá se pokročilá znalost práce s počítačem.

Garant

prof. PhDr. Milan Pol, CSc.

Vyučující

doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.Mgr. Bc. Libor JuhaňákMgr. Hana StaudkováIng. Lucie Klimentová