Předmět Praktika ekologické a globální výchovy (PB32JB83)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PB32JB83 - Praktika ekologické a globální výchovy, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Studenti se seznámí se současnou situací ekologické/environmentální výchovy(EV) v České republice. Kurz je zaměřen na cíle, tématizaci, metody a institucionální zabezpečení EV, nikoliv na ekovýchovná témata jako taková. Navazuje tak na kurz Soudobá témata ekologické výchovy. Výuka sestává ze tří bloků, samostatného náslechu a jednodenní exkurze. Bloky jsou věnovány školní a mimoškolní ekologické výchově dětí a mládeže, střediskům EV, nevládním organizacím a ekovýchovným projektům. Exkurze a náslech umožňují seznámení studentů s praktickou činností EV institucí.Na konci kurzu se studenti budou orientovat v nabídce programů na poli ekologické výchovy a budou umět spolupřipravovat a realizovat projekty a programy ekologické výchovy.
Osnova
0 - 18/02 Informace o kurzu a podmínkách ukončení. Očekávaný konec v 10:001 - 04/03 Úvod do environmentální výchovy, environmentální výchova v předškolním věku - cíle a kompetence nabyté v rámci kurzu, požadavky k zápočtu; - cíle a obsahy environmentální výchovy (EV); - didaktické zvláštnosti EV - zakotvení EV v oficiálních dokumentech ČR; - EV dětí předškolního věku: vybraná teoretická východiska, ukázky a hodnocení výukových programů.2 - 18/03 Environmentální výchova na základní a střední škole - EV v předškolním věku – lesní MŠ, EV na ZŠ a SŠ – možnosti a role v rámci kurikulární reformy;duben - vlastní návštěva a hodnocení ekologického výukového programu3 - 01/04 NNO v environmentální výchově, - střediska ekologické výchovy, ČSOP a Pavučina; - školní ekologické projekty; - ekologické výukové programy jednodenní a pobytové; - didaktické zásady tvorby ekologických výukových programů; - projektová výuka v EV; badatelsky orientované vyučování, Real World Learning;4 - 15/04 mimoškolní EV - historie, vývoj a současnost; - ukázka tvorby plánu EV pro mimoškolní výchovu a příkladů dobré praxe; - zadání témat závěrečných prací.5- 29/04 představení hodnocení náslechů programů EV, EV v informálním vzdělávání (metodiky interpretace přírodního a kulturního dědictví), konzultace závěrečných prací veřejnosti.6 - 13/05 celodenní terénní exkurze - využití chráněných území v EV; ekopedagogické využití školních pozemků a budov; - prezentace seminárních prací.
Literatura
povinná literaturaKrajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z http://www.vztahkprirode.cz/soubory/evyvoj.pdfPASTOROVÁ, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavanedoporučená literaturaonline zdroj časopis Bedrník: http://www.pavucina-sev.cz/b_bedrnik.htmonline zdroj: Envigogika http://www.envigogika.cuni.cz/Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.Environmentální výchova :od cílů k prostředkům. Edited by Jan Činčera. Brno: Paido, 2007. 116 s. ISBN 978-80-7315-147-8. infoneurčenoMáchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al (2011) Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000. 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.Mgr. et Mgr. Michal MedekMgr. Lenka Hloušková, Ph.D.