Předmět Teorie zkušenostně reflektivního učení (PG_ZRU2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG_ZRU2 - Teorie zkušenostně reflektivního učení, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty se základním teoretickým rámcem zkušenostně reflektivního učení, který je nezbytný pro následné využití v praxi. Kurz bude probíhat částečně kontaktním a částečně distančním způsobem. Studenti budou postupně seznámeni s různými osobnostmi a s různými teoriemi z oblasti pedagogiky, psychologie, sociologie a filosofie, které se významnou měrou podíleli a podílí na formování koncepce zkušenostně reflektivního učení (J. Dewey, K. Lewin, D. Kolb) a jejich pozdější aplikace (A. Brockbank, D. Sugerman, J. Moon, D. Schön aj.).
Osnova
• Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech ve zkušenostně reflektivním učení (přednášející: Jan Kolář/Jan Nehyba)• Humanistický přístup a jeho role ve zkušenostně reflektivním učení (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi) (přednášející: O. Tegze)• Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost (přednášející: Z. Macek)• K. Lewin a jeho význam pro zkušenostně reflektivní učení – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny (přednášející: V. Bareš)• Pragmatická pedagogika a psychologie jako východisko zkušenostně reflektivního učení (Mead, Dewey) (přednášející: R. Šíp)• Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro zkušenostně reflektivní učení (přednášející: J. Kolář)• Současné zdroje zkušenostně reflektivního učení (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon) (přednášející: J. Nehyba)
Literatura
DEWEY, John. How we think. Champaign, IL: Book Jungle,. vi, 224 s. ISBN 1-59462-754-1. infoHROCH, Jaroslav , Radim ŠÍP , Roman MADZIA a Ondřej FUNDA . Pragmatismus a dekonstrukce v anglo-americké filozofii. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 328 s. sv. 315. ISBN 978-80-7315-205-5. infoJARVIS, Peter. Adult education and lifelong learning :theory and practice. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004. xvii, 382. ISBN 0415314933. infoARGYRIS, Chris a Donald A. SCHÖN. Organizational learning. Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co., 1996. xxix, 305. ISBN 0-201-62983-6. infoSCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner :[toward a new design for teaching and learning in the professions]. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 1987. xvii, 355. ISBN 1-55542-220-9. infoKOLB, David A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice-Hall, 1984. infoDEWEY, John. Demokracie a výchova. V Praze: Jan Laichter, 1932. infoDEWEY, John. Rekonstrukce ve filosofii : autorisovaný překlad s dodatky o pragmatismu [2371]. Praha: Sfinx Bohumil Janda, 1929. info
Požadavky
TYP_STUDIA ( C )&& SEMESTR ( 1 )Kurz je určen výhradně pro studenty vzdělávacího modulu ZRU.Kurz se pokouší zmapovat prostřednictvím různorodých odborníků z celé České republiky teoretické podhoubí zkušenostně reflektivního učení jako jedné z mnoha součástí osobnostně sociálního rozvoje. Kurz rovněž usiluje o přehledné propojení jednotlivých přístupů pracujících s konceptem zkušenostně reflektivního učení do komplexního a významově ohraničeného celku. Jedním z důležitých východisek kurzu je předpoklad, že teprve na základě dobré teorie se dá vystavět kvalitní praxe a že nutným předpokladem aplikace je porozumění. Kurz je pomyslným startovním polem pro celý studijní modul Zkušenostního a reflektivního učení (ZRU) a při dalším studiu se bude na poznatky z něj často odkazovat a navazovat
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.Mgr. Klára ZáleskáMgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.Mgr. Klára Záleskádoc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.