Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie zkušenostně reflektivního učení (PG_ZRU2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG_ZRU2 - Teorie zkušenostně reflektivního učení, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty se základním teoretickým rámcem zkušenostně reflektivního učení, který je nezbytný pro následné využití v praxi. Kurz bude probíhat částečně kontaktním a částečně distančním způsobem. Studenti budou postupně seznámeni s různými osobnostmi a s různými teoriemi z oblasti pedagogiky, psychologie, sociologie a filosofie, které se významnou měrou podíleli a podílí na formování koncepce zkušenostně reflektivního učení (J. Dewey, K. Lewin, D. Kolb) a jejich pozdější aplikace (A. Brockbank, D. Sugerman, J. Moon, D. Schön aj.).

Osnova

• Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech ve zkušenostně reflektivním učení (přednášející: Jan Kolář/Jan Nehyba)• Humanistický přístup a jeho role ve zkušenostně reflektivním učení (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi) (přednášející: O. Tegze)• Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost (přednášející: Z. Macek)• K. Lewin a jeho význam pro zkušenostně reflektivní učení – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny (přednášející: V. Bareš)• Pragmatická pedagogika a psychologie jako východisko zkušenostně reflektivního učení (Mead, Dewey) (přednášející: R. Šíp)• Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro zkušenostně reflektivní učení (přednášející: J. Kolář)• Současné zdroje zkušenostně reflektivního učení (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon) (přednášející: J. Nehyba)

Literatura

DEWEY, John. How we think. Champaign, IL: Book Jungle,. vi, 224 s. ISBN 1-59462-754-1. infoHROCH, Jaroslav , Radim ŠÍP , Roman MADZIA a Ondřej FUNDA . Pragmatismus a dekonstrukce v anglo-americké filozofii. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 328 s. sv. 315. ISBN 978-80-7315-205-5. infoJARVIS, Peter. Adult education and lifelong learning :theory and practice. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004. xvii, 382. ISBN 0415314933. infoARGYRIS, Chris a Donald A. SCHÖN. Organizational learning. Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co., 1996. xxix, 305. ISBN 0-201-62983-6. infoSCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner :[toward a new design for teaching and learning in the professions]. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 1987. xvii, 355. ISBN 1-55542-220-9. infoKOLB, David A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice-Hall, 1984. infoDEWEY, John. Demokracie a výchova. V Praze: Jan Laichter, 1932. infoDEWEY, John. Rekonstrukce ve filosofii : autorisovaný překlad s dodatky o pragmatismu [2371]. Praha: Sfinx Bohumil Janda, 1929. info

Požadavky

TYP_STUDIA ( C )&& SEMESTR ( 1 )Kurz je určen výhradně pro studenty vzdělávacího modulu ZRU.Kurz se pokouší zmapovat prostřednictvím různorodých odborníků z celé České republiky teoretické podhoubí zkušenostně reflektivního učení jako jedné z mnoha součástí osobnostně sociálního rozvoje. Kurz rovněž usiluje o přehledné propojení jednotlivých přístupů pracujících s konceptem zkušenostně reflektivního učení do komplexního a významově ohraničeného celku. Jedním z důležitých východisek kurzu je předpoklad, že teprve na základě dobré teorie se dá vystavět kvalitní praxe a že nutným předpokladem aplikace je porozumění. Kurz je pomyslným startovním polem pro celý studijní modul Zkušenostního a reflektivního učení (ZRU) a při dalším studiu se bude na poznatky z něj často odkazovat a navazovat

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.Mgr. Klára ZáleskáMgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.Mgr. Klára Záleskádoc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.