Předmět Úvod do studia dějin pedagogiky (PG11A11)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG11A11 - Úvod do studia dějin pedagogiky, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Tento kurz je zaměřen na metodologickou přípravu studentů pro výzkum v oblasti dějin školství a pedagogiky. Základní problémy, které jsou řešeny v rámci úvodní části kurzu: prameny a pramenná základna, primární a sekundární literatura, metody historického výzkumu, prezentace výsledků výzkumu, vědecké instituce. V návaznosti na tuto první část se studenti seznámí s různými výchovnými systémy a vzdělávacími institucemi od starověku po novověk. Na těchto otázkách je rovněž dokumentován postup práce historika s prameny, s literaturou a dalšími zdroji. Studenti by měli mít přehled o práci historika, měli by být schopni aplikovat postup práce historika při zpracovávání vlastních témat, měli by mít rovněž základní přehled o dějinách školských institucí od starověku po novověk. Studenti budou znát základní terminologii a pojmy, které jsou klíčové pro další studium nejenom dějin pedagogiky a školství.
Osnova
Dějiny pedagogiky jako vědecké disciplína, její pojetí a členění.Historický výzkum v Dějinách pedagogiky, jeho metody, fáze, interpretace výsledků. Etapy historikovy výzkumné práce.Základní rysy antické výchovy a vzdělávání.Základní rysy středověkého školství. Vznik a rozvoj univerzit.Odraz renesance a humanismu ve školství.Školy, školství, školské reformy, školská legislativa, vzdělávání učitelů od 18. století do poloviny 20. století.
Literatura
povinná literaturaZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ . Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 89 s. ISBN 978-80-210-6944-2. Digitální knihovna FF MU infoZWETTLER, Otto, Jaroslav VACULÍK a František ČAPKA. Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 119 s. ISBN 80-210-1366-4. infoHROCH, Miroslav. Úvod do studia dějepisu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 304 s. infodoporučená literaturaCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1998. 636 s. ISBN 80-238-2214-4. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. IV, 20. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1995. 567 s. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Svazek třetí, IX. a XX. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1993. 600 s. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Svazek první, Starověk, středověk, XVI. a XVII. století. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991. 568 s. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. Svazek druhý, XVIII. a XIX. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991. 598 s. infoJŮVA, Vladimír a Zdenka VESELÁ. Dějiny pedagogiky [Jůva, 1985]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 147 s. infoPETRÁŇ, Josef. Úvod do studia dějepisu. 3, Nauka o historických pramenech [Petráň, 1983]. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 207 s. infoHAVRÁNEK, Jan. Úvod do studia dějepisu [Havránek, 1961]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1961. infoVýchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. 2. Edited by Otokar Chlup - Josef Novotný. Praha: Dědictví Komenského, 1950. infoCHLUP, Otokar. Výchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. V Praze: Dědictví Komenského, 1948. infoPedagogická encyklopedie. D. 3. Edited by J. Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1940. 528 s. infoPedagogická encyklopedie. D. 2. Edited by J. Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1939. 640 s. infoPedagogická encyklopedie. D. 1. Edited by J. Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1938. 640 s. infoBERNHEIM, Arnošt. Úvod do studia dějepisu [Bernheim, 1931]. Translated by Václav Líva. Praha: Jan Laichter, 1931. 190 s. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 1, Do konce středověku. Vyd. 2., oprav. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické Unie v Praze, 1923. 280 s. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1 [Kádner, 1923]. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické Unie v Praze, 1923. 350 s. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 3, Vývoj theorií pedagogických od konce století osmnáctého. Sv. 1 [Kádner, 1912]. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1912. 426 s. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Do konce století osmnáctého. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1910. 653 s. infoneurčenoKASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. ;. ISBN 978-80-247-2429-4. infoVýchova či politika? :úskalí německého reformně pedagogického hnutí v Československu v letech 1918-1933. Edited by Tomáš Kasper. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2007. 270 s. ISBN 978-80-246-1410-6. infoJŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 4. rozš. vyd. Brno: Paido, 1997. 76 s. ISBN 80-85931-43-5. info
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Michal Šimánědoc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.