Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny českého školství a pedagogiky (PG21B30)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG21B30 - Dějiny českého školství a pedagogiky, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmětem tohoto kurzu je studium novodobých dějin českého školství a pedagogiky. Ke stěžejním tématům patří: vývoj a proměny vzdělávacích institucí, vzdělávání učitelů, školského zákonodárství apod. Zvláštní důraz je kladen na dějiny české pedagogiky jako samostatné vědecké disciplíny a její hlavní představitele od druhé poloviny 19. století do poloviny století dvacátého. Studium dané problematiky je založeno zejména na literatuře a na dostupných autentických pramenech. Základní formou (metodou) výuky jsou studentské výzkumné projekty.Studenti aplikují svoje poznatky o práci historika při řešení konkrétních výzkumných projektů. Budou schopni realizovat malý výzkum v oblasti dějiny pedagogiky a školství. Měli by mít rovněž základní přehled o dějinách školských institucí i pedagogické teorii v období novověku (až po současnost) na našem území. Studenti budou znát základní terminologii, pojmy a vývojové trendy, které jsou klíčové pro další studium českých dějin pedagogiky a školství. Podstatnou částí poznatkové báze tvoří problematika české pedagogiky ve 20. století.

Osnova

Dějiny české pedagogiky jako vědecké disciplína, její pojetí a členění.Historický výzkum v Dějinách pedagogiky, jeho metody, fáze, interpretace výsledků. Etapy historikovy výzkumné práce.České školy, školství, školské reformy, školská legislativa, vzdělávání učitelů od 18. století do r. 1989.

Literatura

KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 2 (Obsaž.) : Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1. infoKASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. ;. ISBN 978-80-247-2429-4. infoJŮVA, Vladimír. Dějiny pedagogiky [Jůva, 1981] a. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 193 s. infoMEDYNSKIJ, J. N. Dějiny pedagogiky [Medynskij, 1953]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1953. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 1, Do konce středověku. Vyd. 2., oprav. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické Unie v Praze, 1923. 280 s. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1 : Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 2 (Obsaž.). Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické Unie v Praze, 1923. 350 s. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1 [Kádner, 1923]. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické Unie v Praze, 1923. 350 s. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Do konce století osmnáctého. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1910. 653 s. info

Požadavky

PG11A11 Úvod do studia dějin ped. || PB12PA14 Úvod do studia děj. ped.

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.Mgr. Michal Šimáně