Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Česko-německé vztahy v oblasti školství a vzdělávání (PG22B22)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG22B22 - Česko-německé vztahy v oblasti školství a vzdělávání, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmětem tohoto kurzu je studium vývoje česko-německých vztahů v oblasti pedagogiky a školství od vydání Všeobecného školního řádu v období vlády Marie Terezie do období vydání Košického vládního programu ke konci druhé světové války. Základní formou výuky jsou přednášky doplněné studentskými výzkumnými projekty. Studenti získají nejenom základní přehled o problematice, ale budou po metodologické průpravě schopni realizovat vlastní výzkum v oblasti česko-německých vztahů v dějinách pedagogiky a školství.

Osnova

1. Metodologické otázky historicko-pedagogického výzkumu. 2. Všeobecný školský řád Marie Terezie a jeho důsledky na školní výuku v českých zemích. 3. Vývoj školství v první polovině 19. století - první snahy o zavedení českého jazyka jako jazyka vyučovacího. 4. Hasnerův zákon a jeho důsledky pro rozvoj českého školství v pohraničních oblastech. 5. Obranné vzdělávací spolky - Ústřední matice školská, Deutsche Schulverein, Národní jednoty. 6. Vznik Československa a otázka směrování československého školství. 7. Metelkův zákon - univerzální školský zákon nebo snaha o "Schuldrosselungen"? 8. Obraz menšinového školství v Čechách. 9. Obraz menšinového školství na Moravě a ve Slezsku. 10. České školy v období protektorátu Čechy a Morava. 11. Německé školství v ČSR po druhé světové válce.

Literatura

povinná literaturaŠIMÁNĚ, Michal . Učitelé menšinových škol pohledem dějin každodennosti. Studia paedagogica, Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 19, č. 3, s. 89-122. ISSN 1803-7437. doi:10.5817/SP2014-3-6. Digitální knihovna FF MU infoŠIMÁNĚ, Michal . K problematice zřizování českých menšinových obecných škol na Ústecku v letech 1867-1918. E-Pedagogium, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, roč. 2010, č. 4, s. 83-92. ISSN 1213-7499. infoČeské národní aktivity v pohraničních oblastech první Československé republiky. Vyd. 1. Šenov u Ostravy: Tilia, 2003. 287 s. ISBN 80-86101. infoSborník k problematice multietnicity :české země jako multietnická společnost: Češi, Němci a Židé ve společenském životě českých zemí, 1848-1918. Edited by Zdeněk Kárník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1996. 130 s. ISBN 80-85899-17-5. infodoporučená literaturaThe lost childrenreconstructing Europe's families after World War II. Edited by Tara Zahra. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2011. xi, 308 p. ISBN 9780674061378. infoKidnapped soulsnational indifference and the battle for children in the Bohemian Lands, 1900-1948. Edited by Tara Zahra. Ithaca: Cornell University Press, 2008. xvii, 279. ISBN 9780801461910. infoKÁDNER, Otakar. Vývoj a dnešní soustava školství. 2. díl. V Praze: Sfinx, 1931. 651 s. infoŠAFRÁNEK, Jan. Školy české : obraz jejich vývoje a osudů. Sv. II, R. 1848-1913. V Praze: nákladem Matice české, 1918. info

Požadavky

PG11A11 Úvod do studia dějin ped. && PG12A20 Dějiny ped. a vzdělávání

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Michal Šimánědoc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.