Předmět Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II (PG22B38)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG22B38 - Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět se zaměřuje primárně na internet, který díky svým rozličným službám nachází stále větší využití ve školách různých typů, ale i ve vzdělávání mimoškolním včetně celoživotního učení. V rámci semináře se proto zkoumají meze a možnosti využití internetu (webové stránky, e-mail, wiki, podcast, weblog, sociální sítě aj.) ve vzdělávání, v práci učitelů, ředitelů škol, stranou pozornosti nezůstávají ani otázky využití internetu v oblasti sociální pedagogiky a poradenství. Stěžejní část semináře se věnuje využití internetu ve vzdělávání a to jak v rovině teoretické, tak v rovině konkrétních projektů, v rámci nichž studenti na základě svých teoretických znalostí vyhledávají vzdělávací projekty (weby, programy apod.) na internetu a navrhují jejich možná využití v různých formách vyučování a učení. Seminární projekty pak mají charakter menších výzkumných projektů, které mají za cíl odhalit či identifikovat – možné – role internetu v různých formách vzdělávání nebo také to, jak může pomoci internet různým aktérům vzdělávání.Na konci tohoto kurzu by měli mít studenti přehled o obecných otázkách implementace internetu a jeho služeb do vzdělávání a možnostech zkoumání dané problematiky. Účastníci kurzu budou využívat nejen svoje znalosti a dovednosti v práci s počítačem, internetem apod., ale především svoje znalosti načerpané ze studijních materiálů, z obecné didaktiky a z rozličných pedagogických disciplín.
Osnova
Web 2.0 či internet II. generace – fenomén budoucnosti?Výukové technologie současnosti nebo budoucnosti? Podcasting, webquest, wikipedia, blog a další nástroje. Teorie, nástroje, technologie z pohledu uživatelů a možnosti pro vzděláváníVíceuživatelské virtuální prostředí (Multi User Virtual Environment) a jeho využití ve vzdělávání.Analýza webových stránek středních a základních škol.České školské portály.Analýza evropských projektů určených pro základní a střední školy (účel, financování, formy spolupráce, výsledky, význam pro školy aj.) založených na internetu.Internet v sociální pedagogice a poradenství.Webové projekty zaměřené na pedagogiku (pedagogický výzkum) u nás a ve světě.Internet (a síťové služby) ve vzdělávání dospělých.Přístupnost internetu různým skupinám hendikepovaných lidí (standardy W3C, WAI) + weby pro tyto skupiny lidí.
Literatura
povinná literaturaZOUNEK, Jiří . E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. infoZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ . Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4. infoneurčenoHow the Internet works (Orig.) : Jak pracuje Internet. infoŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK . E-learning ve vysokoškolské výuce pohledem empirického výzkumu. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13, Brno: Masarykova univerzita, 2008, roč. 13, č. 1, s. 101-126. ISSN 1211-6971. Fulltext infoŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK . Jak pracují dnešní učitelé s ICT? Učitelské listy, Praha: Agentura Strom, 2007, roč. 15, č. 3, s. 2-4. ISSN 1210-6313. infoŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK . Přesvědčení učitele jako klíčový faktor e-learningu. Kvalitativní výzkum vysokoškolské e-learningové výuky. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2007. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. s. 454-460, 7 s. ISBN 978-80-7041-573-3. infoZOUNEK, Jiří . E-learning a vzdělávání. Několik pohledů na problematiku e-learningu. Pedagogika, Praha: PedF UK, 2006, LVI, č. 4, s. 335-347. ISSN 0031-3815. infoZOUNEK, Jiří . E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. s. 223-228, 6 s. ISBN 80-210-3699-0. infoRENDA, Miroslav. Český Internet a MS Internet Explorer 5 :podrobný průvodce začínajícího uživatele. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999. 260 s. ISBN 80-7169-846-6. infoRENDA, Miroslav. Český Internet Explorer 5. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. 125 s. ISBN 80-7169-845-8. infoHLAVENKA, Jiří. Dělejte byznys na Internetu :jak využít Internet k prospěchu firmy i jednotlivce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999. ix, 205 s. ISBN 80-7226-182-7. infoSMEJKAL, Vladimír. Internet @ §§§. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999. 166 s. ISBN 80-7169-765-6. infoPŘÍHODA, Petr a Jiří ZACPAL. Internet pro začátečníky. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 1999. 193 s. : i. ISBN 80-85389-17-2. infoTURZIK, Igor. Bezpečnost v síti Internet, realita a trendy. Brno, 1998. 49 s. infoKASTNER, Aleš. Internet a intranet v prostředí Windows NT. [Praha]: GComp, 1998. 400 s. ISBN 80-85649-69-1. infoROSENOER, Jonathan. Cyberlaw :the law of the Internet. New York: Springer, 1997. xiv, 362 s. ISBN 0-387-94832-5. infoKUBICA, Jan. Internet :efektivně. 1. vyd. Brno: CCB, 1997. 188 s. ISBN 80-85825-20-1. infoInternet :[potřebné informace v kostce]. Vyd. 1. Praha: Ikar, 1997. 72 s. ISBN 80-7202-197-4. infoVOJÁČEK, Josef . Internet ve vzdělávání. In Medacta 97. Nitra, SR: Ústav didaktickej technológie, 1997. s. 1126-1129. Zborník. ISBN 80-967339-9-0. infoBRÁZA, Jiří. Internet.cz :jak hledat a najít. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997. 125 s. ISBN 80-7169-515-7. infoŘÍHA, Petr. Internet :anglicko-český výkladový slovník. Ostrava: Montanex, 1996. 110 s. ISBN 80-85780-75-5. infoInternet :první kroky českého uživatele. Edited by Jiří Kosek - Veronika Janíková. 1. vyd. Praha: Grada, 1996. 125 s. ISBN 80-7169-421-5. info
Požadavky
PG12A20 Dějiny ped. a vzdělávání
Garant
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.Mgr. Bc. Libor JuhaňákMgr. Hana StaudkováIng. Lucie Klimentová