Předmět Metody a techniky pedagogického výzkumu (PG31A39)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG31A39 - Metody a techniky pedagogického výzkumu, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Kurz je orientován tématicky, postupně budou diskutovány možnosti zjišťovat a měřit interakci, postoje, interpersonální a skupinové vztahy, vědomosti, dovednosti a znalosti a širší kontext výchovy a vzdělávání (za porozumění sociologickému a demografickému výzkumu). Zvláštní pozornost bude věnována metodám dotazování, longitudinálnímu a akčnímu výzkumu a kvalitativnímu výzkumu.Na konci kurzu jsou studenti schopni: popsat silné a slabé stránky metod a technik pedagogického výzkumu; posoudit adekvátnost metodologického postupu výzkumu; poučeně vybrat a použít adekvátní metodu či techniku pedagogického výzkumu.
Osnova
Věda, vědecký výzkum, fáze empirického výzkumu: výzkumný problém, teoretická příprava na výzkum, zmapování tématuHypotézy (formulace a obecně testování), falzifikace a verifikace, operacionalizace, měření, validita, reliabilita, proměnnéTechnický projekt, výběr výzkumného souboru, ekonomické a personální limity výzkumu, kritéria rozhodování pro výběr metod a technikExperiment v pedagogickém výzkumuMetody a techniky dotazování (dotazník, interview)Metody a techniky zkoumání postojů (sémantický diferenciál, postojové škály, Q metodologie, projektivní techniky)Metody a techniky zkoumání pedagogické a sociální interakce (pozorování, interakční analýza, situacionismus)Metody a techniky zkoumání interindividuálních a skupinových vztahů (měření školního klimatu, sociometrie, sociálně-kognitivní mapování)Obsahová analýza, analýza dokumentů, sekundární analýza datKvalitativní výzkum, případové studieLongitudinální výzkum, akční výzkum, srovnávací výzkumZobecnění závěrů, interpretace dat, výzkumná zpráva
Literatura
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. 130 s. : o. ISBN 80-85931-15-X. infoPELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8. infoCOHEN, Louis, Lawrence MANION a Keith MORRISON. Research methods in education. 5th ed. London: RoutledgeFalmer, 2000. xvi, 446 s. ISBN 0-415-19541-1. infoMORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001. 99 s. ISBN 80-85834-77-4. infoÚvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 255 s. ISBN 80-7178-367-6. infoSTRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. ISBN 80-85834-60-X. infoCHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 257 s. ISBN 80-7067-798-8. infoCHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1995. 48 s. ISBN 80-7067-469-5. infoDISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993. 374 s. ISBN 80-7184-141-2. infoDITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993. 121 s. ISBN 80-85467-06-2. infoRYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi [Rys, 1988]. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. infoKERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972. 705 s. info
Požadavky
PG21A32 Metodologie pedagogiky
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D.