Předmět Osobnostně sociální výchova (PG31B90)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG31B90 - Osobnostně sociální výchova, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět Osobnostně sociální výchova navazuje na časově předcházející kurzy a předměty rozvíjející osobnostní a sociálních charakteristiky studenta. Využívá už existující porozumění studentů otázkám sebereflexe a sebepoznání, komunikace, tvořivosti a kooperace. Na tomto základě rozvíjí metodické a realizační dovednosti studentů a připravuje je na realizaci osobnostního a sociálního rozvoje v jejich profesní praxi v pomáhajících profesích (v širším slova smyslu) po absolvování studia oborů Sociální pedagogiky a poradenství nebo Pedagogiky. V předmětu Osobnostně sociální výchova jsou základní metodou modelové aktivity a jejich reflexe, která je vedena k pojmenování možností a limitů osobnostního a sociálního rozvoje v pedagogické praxi, k utřídění metod OSV a k pojmenování potřebných charakteristik lektora OSV.
Osnova
Akademický rámec:Východiska osobnostně sociální výchovy. Konstruktivistické a humanistické teorie jako konceptuální rámec OSV.Cíle a metody OSV, hra jako klíčová metoda. Rozvoj klíčových kompetencí v OSV. Reflexe jako nástroj OSV. Struktura lekce OSV.Témata OSV. Sebepoznání, komunikace, kooperace a další témata OSV.OSV jako průřezové téma Rámcového vzdělávacího programu.Osobnost, vztahy a skupina v OSV.Učitel v roli lektora OSV, úloha lektora, zásady práce lektora.Posuzování míry rizikovosti aktivit a vhodnosti aktivit pro rozmanitá výchovná prostředí.Dovednostní část:Skupinová práce na přípravě a realizaci lekcí OSV.Reflexe průběhu lekce podle cílů lekce.Reflexe role lektora.
Literatura
VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom & Aisis, 2000. 95 s. ISBN 80-86106-08-X. infoHERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. 174 s. ISBN 80-85282-79-8. infoBELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. infoUčime (se) spolupráci spoluprací :náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007. 181 s. ISBN 80-239-6770-3. infoKŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem :aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005. 132 s. ISBN 80-239-4669-2. infoHERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005. 169 s. ISBN 80-239-5612-4. infoKASÍKOVÁ, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005. 141 s. ISBN 80-239-4668-4. infoGLEGG, Brian a Paul BIRCH. Teamwork :budování týmu a zvedání jeho výkonu. Translated by Vilém Jungmann. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2002. x, 104 s. ISBN 80-7226-670-5. infoJAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press, 2001. 221 s. ISBN 80-7261-048-1. infoBAY, Rolf H. Účinné vedení týmů. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. 152 s. ISBN 80-247-9068-8. infoVALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999. 79 s. ISBN 80-85866-40-4. infoVALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 135 s. ISBN 80-7184-624-4. infoBAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 223 s. ISBN 80-7178-235-1. infoKASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3. infoSILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X. infoPřipravit, pozor, učíme se! :jak vzbudit zájem žáků o učení. Edited by Kathy Patersonová, Translated by Jiří Foltýn. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 103 s. ISBN 80-7178-102-9. infoSVATOŠ, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. 173 s. ISBN 80-7041-301-8. infoHERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. 146 s. ISBN 80-85282-80-1. infoHERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1, Interakční programy, interakční hry a tematická interakce. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1989. 160 s. infoBAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1976]. Vyd. 1. Praha: Pressfoto, 1976. 194 s. : i. info
Požadavky
Obecná ochota účastnit se aktivně her a dalších aktivit v zájmu prožitku a následné reflexe. Dále je nezbytně nutné dostavit se na první hodinu a být zde připraven hovořit o svých očekáváních od tohoto kurzu.
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.