Předmět Pedagogika rodiny (PG32B58)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG32B58 - Pedagogika rodiny, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Pedagogika rodiny vychází z charakteristik současné rodiny v moderní společnosti a z jejích základních funkcí, z nichž se soustřeďuje především na funkci výchovnou – socializační. Zajímá se o takové uspořádání a atmosféru rodiny, které jsou z hlediska možnosti naplňování její výchovné funkce optimální a současně o ty okolnosti, které plnění této funkce znesnadňují nebo přímo znemožňují. Jedná se především o známé fenomény, jako je rozvod, neúplná rodina, zaměstnanost rodičů, rodičovství mladistvých, alkoholismus, nejednotné výchovné působení ve vícegeneračních rodinách apod. Pozornost je věnována rodině s dětmi všech věkových skupin, stejně jako rodině dospělých členů. Dalšími tématy jsou seznámení s některými z možných modelů rodinné výchovy, s otázkami komunikace a spolupráce mezi rodinou a školou a konečně také s postavením státu ve vztahu k rodině: k povinnosti rodičů pečovat o děti a k povinnosti dětí pečovat v dospělosti o rodiče.Student by měl v tomto kurzu získat přehled o aktuálních teoretických a empirických přístupech k otázkám současné rodiny a formou panelových diskusí se k nim poučeně vyjádřit a uplatnit svůj názor.
Osnova
(1) Základní pojmy ve vztahu k rodině, současný kontext rodinného života, proměny funkcí rodiny.(2) Rodina našich předků (pohled na rodinu v tzv. tradiční společnosti).(3) Podpora současné rodiny. Otázky prorodinné a pronatalitní politiky (trendy a změny v postavení rodiny ve společnosti, argumenty srovnávací a historické).(4) Současné a perspektivní proměny rodiny, manželství a rodičovství (z výsledků výzkumů o rodině od 90. let do současnosti u nás).(5) Pohled na rodinu na základě vybraných teorií (sociologických, sociobiologických a psychologických).(6) Socializace a výchova v rodině (obecná východiska, základní podmínky, principy, rodičovství jako celoživotní učení).(7) Vybraný model rodinné výchovy (specifické výchovné přístupy podle adlerovské koncepce rodinné výchovy, sourozenecké konstelace).(8) Výchovné problémy v rodině v souvislosti s tzv. atypickými rodinami (vymezení a charakteristika atypických rodin, vztahy v atypických rodinách, důsledky pro výchovu dětí, konkrétní příklady)(9) Rodina s dítětem školního věku (komplementárnost rodinné a školní výchovy a vzdělávání, rodičovská podpora dítěte školního věku v plnění jeho školních povinností, odkaz na teorii kulturního kapitálu a teorii řečových vzorů, spolupráce rodiny a školy).(10) Rodina s dospívajícím (stereotypy v pohledu dospívajících na rodiče, stereotypy v pohledu rodičů na dospívající, vzájemná komunikace, otázky autority v rodině).(11) Rodina dospělých členů (odchod dospělých dětí z rodiny, srovnávací pohled na vztahy v rodině s dospělými dětmi, povinnost dospělých dětí vůči rodičům, ženská a mužská role v rodině a v rodinné výchově).(12) Význam rodinných tradic a rituálů.
Literatura
povinná literaturaAlan, J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989. Campbell, R.: Potřebuji tvou lásku. Návrat, Praha 1992. Campbell, R.: Hledám svou cestu. Návrat, Praha 1993. Demografie (nejen) pro demografy. SLON, Praha 1993. De Singly, F.: Sociologie součRABUŠICOVÁ, Milada . Rodiče a škola. In Průcha, J.. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. s. 319-323, 5 s. ISBN 978-80-7367-546-2. infoRABUŠICOVÁ, Milada . Postavení rodičů jako výchovných a sociálních partnerů školy. Pedagogika, Praha: PedF UK, 2004, LIV, 2004, č. 4, s. 326-341. ISSN 0031-3815. infoMOŽNÝ, Ivo . Sociologie rodiny: její vývoj, teorie a základní problémy. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 250 s. ISBN 80-85850-75-3. infodoporučená literaturaRABUŠICOVÁ, Milada , Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ . Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica, Brno: Masarykova univerzita, 2009, roč. 14, č. 2, s. 131-153. ISSN 1803-7437. infoneurčenoRABUŠICOVÁ, Milada , Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ . Učení v rodině v mezigeneračním pohledu. Pedagogická orientace, Brno: ČPdS, 2010, roč. 20, č. 4, s. 92-111. ISSN 1211-4669. infoRABUŠICOVÁ, Milada , Vlastimil ČIHÁČEK , Kateřina EMMEROVÁ a Klára ŠEĎOVÁ . Role rodičů ve vztahu ke škole - empirická zjištění. Pedagogika, Praha: PedF UK, 2003, roč. 2003, č. 3, s. 309 - 320. ISSN 0031-3815. infoRABUŠICOVÁ, Milada . Možnosti spolupráce školy a rodiny. In Sborník příspěvků z 5. pedagogického semináře organizovanéhe Ústavem celoživotního vzdělávání při PdF OU v Ostravě. Ostrava: Ústav celoživotního vzdělávání při PdF OU v Ostravě, 1999. s. 21-31. ISBN 80-7042-149-5. infoMOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 251 s. ISBN 80-85850-75-3. infoRABUŠICOVÁ, Milada . Influence of the Family on Educational Achievement. In Developing Schools for Democracy in Europe, an example of trans-European cooperation in education. Oxford Studies in Comparative Education. United Kingdom: Triangle Books, 1995. s. 125-133. ISBN 1-873927-13-4. infoMOŽNÝ, Ivo. Kapitoly ze sociologie rodiny. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987. 143 s. info
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.