Předmět Vzdělávací politika (PG51A80)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG51A80 - Vzdělávací politika, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Kurz poskytuje základní vhled do české vzdělávací politiky a situace českého vzdělávacího systému v kontextu evropských vzdělávacích strategií. Měl by přispět k porozumění změnám, k nimž dochází a jež lze v oblasti vzdělávání a školství očekávat v blízké budoucnosti. Obsahem kurzu jsou tematické okruhy, které poskytují informaci o vývoji a stávající situaci v oblasti české vzdělávací politiky a českého vzdělávacího systému. Konkrétní témata jsou zvolena a řazena podle principu od obecnějšího ke konkrétnímu, takže nejprve je student obeznámen s diachronním a synchronním kontextem současné české vzdělávací politiky, následně potom s tématy vycházejícími z klíčových principů vzdělávací politiky, jež jsou deklarovány v evropských demokraciích a jež jsou východiskem evropské vzdělávací politiky, stejně jako české vzdělávací politiky.
Osnova
(1) Co je vzdělávací politika (definice, aktéři, principy, procesy a mechanismy změny)(2) Vzdělávací politika jako součást širšího konceptu veřejné politiky v rámci různých typů sociálního státu (vývoj, činitelé, principy, oblasti).(3) Vývoj českého vzdělávacího systému ve 2. polovině 20. století a důsledky pro současnost.(4) Vývoj a analýza vzdělávací politiky v ČR od 90. let 20. století po současnost, konkrétní změny, které nastaly, a jejich hodnocení. Periodizace vzdělávacích reforem u nás.(5) Vzdělávací strategie Evropské unie jako kontext pro vzdělávací politiku ČR. Akcenty vzdělávací strategie Evropské unie.(6) Aktivity a vzdělávací strategie členských zemí OECD jako kontext pro vzdělávací politiku ČR. Akcenty vzdělávací strategie OECD.(7) Věda (pedagogický výzkum) a vzdělávací politika.(8) Veřejné mínění o škole a vzdělávání v souvislosti se vzdělávací politikou.(9) Princip celoživotního učení pro všechny – koncept, problémy, příklady řešení.(10) Princip rovných vzdělávacích příležitostí – koncept, problémy, příklady řešení.(11) Princip zaměstnatelnosti – koncept, problémy, příklady řešení.(12) Princip internacionalizace ve vzdělávání – koncept, problémy, příklady řešení.(13) Diskuse o aktuálních otázkách vzdělávací politiky.
Literatura
RABUŠICOVÁ, Milada . Public policies for Early Childhood Education in the Czech Republic. In Early Childhood Education, An International Encyclopedia. 1. vyd. Westport, Connecticut, London: Praeger Publishers, 2007. s. 1031-1034, 4 s. 4. Vol. ISBN 0-313-34143-5. infoPRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.