Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět E-learning (PG51B101)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG51B101 - E-learning, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět se zaměřuje na relativně nový fenomén v současném vzdělávání. V rámci předmětu se studenti seznámí s teoretickými přístupy a pohledy na problematiku e-learningu. Součástí bude rovněž studium strategických dokumentů školské politiky na úrovni národní i evropské (dokumenty eEurope, E-learning. The Partnership Challenge aj.). Další část kurzu se zaměřuje na praktické aplikace e-learningu na různých typech škol i v rámci celoživotního učení. Kurz bude využívat jako podporu výuky on-line výukové prostředí Moodle, studenti si tedy budou moci vyzkoušet jednu z variant e-learningu přímo v reálné výuce.

Osnova

1. Úvod do problematiky e-learningu2. Vymezení základních pojmů (e-learning, blended learning, e-learning 2.0, e-learning 3.0, web 2.0)3. Historie začleňování ICT do vzdělávání (CAL, WBT, LMS).4. E-learning v dokumentech školské politiky EU a ČR5. Pedagogicko-didaktické teorie a e-learning (konstruktivismus, behaviorismus, kognitivismus).Psychologické a sociologické otázky e-learningu6. Meze a možnosti e-learningu7. Standardy a evaluace e-learningu8. Role učitele a studenta v e-learningu9. Osobní učební prostředí a digitální technologie.10. Sociální sítě a e-learning11. Základní přehled o prostředcích ICT využívaných v e-learningu (wiki, podcast, hry aj.)

Literatura

povinná literaturaZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning :učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. xix, 226 s. ISBN 9788073579043. infoZOUNEK, Jiří . E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. infoŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK . E-learning ve vysokoškolské výuce pohledem empirického výzkumu. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13, Brno: Masarykova univerzita, 2008, roč. 13, č. 1, s. 101-126. ISSN 1211-6971. Fulltext infoThe SAGE handbook of e-learning research. Edited by Richard Andrews - Caroline Haythornthwaite. 1st pub. Los Angeles: SAGE Publications, 2007. xix, 539 s. ISBN 978-1-4129-1938-8. infoZOUNEK, Jiří . E-learning a vzdělávání. Několik pohledů na problematiku e-learningu. Pedagogika, Praha: PedF UK, 2006, LVI, č. 4, s. 335-347. ISSN 0031-3815. infoMASON, Robin a Frank RENNIE. Elearning :the key concepts. 1st pub. London: Routledge, 2006. xxxviii, 1. ISBN 0-415-37307-7. infoZOUNEK, Jiří . K problematice konvergence informačních a komunikačních technologií a školy. SPFFBU, Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, roč. 2004, U 9, s. 111-126. ISSN 1211-6971. infodoporučená literaturaROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole :praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 281 s. ISBN 9788024741529. infoWHITTON, Nicola. Learning with digital games :a practical guide to engaging students in higher education. 1st pub. New York: Routledge, 2010. xiv, 214 s. ISBN 9780415997751. infoDistanční vzdělávání a eLearning :učební text pro distanční studium. Edited by Helena Zlámalová. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. 144 s. ISBN 978-80-86723-56-3. infoŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK . Jak pracují dnešní učitelé s ICT? Učitelské listy, Praha: Agentura Strom, 2007, roč. 15, č. 3, s. 2-4. ISSN 1210-6313. infoRethinking pedagogy for a digital age :designing and delivering e-learning. Edited by Rhona Sharpe - Helen Beetham. 1st pub. London: Routledge, 2007. xx, 260 s. ISBN 978-0-415-40874-5. infoZOUNEK, Jiří . ICT, digitální propast a vzdělávání dospělých: socioekonomické a vzdělávací aspekty digitální propasti v České republice. SPFFBU, Brno: Masarykova univerzita, 2006, roč. 2006, U11, s. 101-118. ISSN 1211-6971. infoBIELAWSKI, Larry. Blended eLearning :integrating knowledge, performance, support, and online learning. 2nd ed., enterprise-class ed. Amherst: HRD Press, 2005. xx, 326 s. ISBN 0-87425-717-4. infoZOUNEK, Jiří a Martin SEBERA . Budoucí učitelé a inovace v oblasti informačních a komunikačních technologií. SPFFBU, Brno: Masarykova univerzita, 2005, roč. 2005, č. 10, s. 95-108. ISSN 1211-6971. infoZOUNEK, Jiří . E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. s. 223-228, 6 s. ISBN 80-210-3699-0. infoZOUNEK, Jiří a Rostislav KŘÍŽ. Internet pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2001. 128 s. Internet pro ... ISBN 80-247-0044-1. infoneurčenoŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK . Od tabule k monitoru. E-learning na Filozofické fakultě MU v roce 2007 pohledem empirického výzkumu. In SCO 2008, Sharable Content Objects, 5. ročník konference o elektronické podpoře výuky. Brno: Masaryk University, 2008. s. 43-48, 5 s. ISBN 978-80-210-4613-9. infoZOUNEK, Jiří . El-dům - portál pro podporu e-learningu (nejenom v systému Moodle). In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2007. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. s. 454-460, 7 s. ISBN 978-80-7041-573-3. infoZOUNEK, Jiří . ICT v životě dnešních základních škol (očima jejich ředitelů). Metodické rozhľady, Banská Bystrica, Slovensko: Edičné stredisko Metodického centra, 2007, roč. 16, č. 2, s. 22-25. ISSN 1335-0404. infoŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK . Přesvědčení učitele jako klíčový faktor e-learningu. Kvalitativní výzkum vysokoškolské e-learningové výuky. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2007. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. s. 454-460, 7 s. ISBN 978-80-7041-573-3. infoŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK . V tahu nebo pod tlakem? Motivy vedoucí k užívání ICT v práci učitele. In Fórum o premenách školy v 21. storočí. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2007. s. 99 - 106, 8 s. ISBN 978-80-969146-7-8. infoSborník příspěvků ze semináře a soutěže eLearning 2006 :7.-9. listopadu 2006 Hradec Králové. Edited by Jan Sedláček. Vyd. 1. s přílohou CD. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. 377 s. +. ISBN 80-7041-416-2. infoZOUNEK, Jiří . ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005. s. 362-365, 4 s. ISBN 80-244-1079-6. infoZOUNEK, Jiří . ICT and learning/teaching-friendly environment in Czech primary schools. In Education-line. Velká Británie: Brotherton Library, University of Leeds, 2005. s. 1-7, 7 s. URL infoZOUNEK, Jiří . ICT and the Czech School Culture: on the Preliminary Stage of a Research Project. In Education-line. Velká Británie: Brotherton Library, University of Leeds, 2005. s. 1-7, 7 s. URL infoZOUNEK, Jiří . ICT in management of Czech primary schools from point of view of heads. In Dealing with Diversity: a Key Issue for Educational Management. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. s. 62-63, 2 s. ISBN 80-210-3821-7. infoZOUNEK, Jiří . Vývoj a proměna školy a ICT. In Poškole 2005. Sborník národní konference o počítačích ve škole. Monínec u Sedlce - Prčice: Mezinárodní organizační výbor Poškole, Jednota školských informatiků, 2005. s. 290-299, 10 s. ISBN 80-239-4633-1. infoZOUNEK, Jiří . E-learningová podpora výuky jako možná cesta rozvoje pregraduálního učitelského studia. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. s. 1-6, 6 s. ISBN 80-210-3474-2. URL infoZOUNEK, Jiří . ICT a kultura české školy: k předvýzkumné fázi výzkumného projektu. In Profese učitele a současná společnost. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2004. s. 1-6, 6 s. ISBN 80-7044-571-8. URL infoZOUNEK, Jiří . ICT v současné české škole pohledem vybraných médií. In Poškole 2004. 2004. vyd. Lázně Sedmihorky: Mezinárodní organizační výbor Poškole, Jednota školských informatiků, 2004. s. 28-35, 8 s. ISBN 80-239-2598-9. URL infoZOUNEK, Jiří . K možnostem použití redakčního systému při vytváření (nejenom) webových stránek školy. In Počítač ve škole. Nové Město na Moravě: Gymnázium Vincence Makovského, 2004. s. 1-4, 4 s. infoKonference eLearning ve vysokoškolském vzdělávání 2004 :sborník příspěvků. Edited by Bedřich Zimola. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2004. 172 s. +. ISBN 80-7318-190-8. infoGRIMUS, Margarete. eLearning, eTeaching, eEducation :an aspect of a new learning culture : study texts for European masters degrees. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2003. 205 s. ISBN 80-7315-052-2. infoZOUNEK, Jiří . Internet nejen pro studenty. Praha: Grada, 2003. 104 s. Internet pro... ISBN 80-247-0570-2. infoZOUNEK, Jiří . K roli ICT v klíčových oblastech fungování školy a její kultury. In 11. konference ČAPV: Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání: Sborník referátů. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. s. 1-7, 8 s. URL infoZOUNEK, Jiří . Využití internetu v učitelské praxi. In Raadce učitele. Praha: Raabe, 2003. s. 1-26, 28 s. Raadce učitele. ISBN 80-86307-04-2. infoZOUNEK, Jiří . Počítač, Internet a multimédia v práci učitele. In POL, Milan a Petr NOVOTNÝ . Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2002. s. 61-73, 12 s. Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. ISBN 80-210-3020-8. infoThe Internet in everyday life. Edited by Barry Wellman - Caroline A. Haythornthwaite. Malden, MA, USA: Blackwell Pub., 2002. xxxi, 588. ISBN 0-631-23508-6. info

Požadavky

SOUHLAS

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.Mgr. Bc. Libor JuhaňákMgr. Hana Staudková