Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika vzdělávání dospělých (PG51B102)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG51B102 - Didaktika vzdělávání dospělých, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Studenti se v rámci vyučovaného kurzu seznámí se základními teoretickými východisky andragogické didaktiky a s principy vzdělávání dospělých vůbec. Dílčím cílem předmětu je porozumění způsobům výstavby vzdělávacích programů ve všech jeho fázích od analýzy vzdělávacích potřeb po samotnou evaluaci vzdělávání. Získané informace budou studenti moci využít prostřednictvím zpracování vlastního skupinového vzdělávacího projektu a dále aplikovat získané znalosti a dovednosti v samotné praxi. Další témata, kterým bude během realizace kurzu věnována pozornost, jsou: vzdělavatel dospělých, styly učení dospělých a firemní vzdělávání. Mezi metody používané v průběhu kurzu patří především přednáška a následující diskuse nad tématy. Studenti budou moci vzájemně diskutovat rovněž prostřednictvím fóra v e-learningu.

Osnova

Osnova (ve vyučovacím jazyce):1. Andragogická didaktika jako obor, charakteristika.2. Specifika vzdělávání dospělých, vzdělávání dospělých v současnosti.3. Základní činitelé didaktického procesu: principy, metody, formy.4. Metody vzdělávání dospělých: Storytelling jako metoda ve vzdělávání dospělých5. Metody vzdělávání dospělých: Mentoring (mentor, mentee). O mentoringu v procesu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.6. Výstavba vzdělávacího programu a jeho jednotlivé fáze. Struktura, cíle, procesy.7. Analýza vzdělávacích potřeb. Evaluace a vyhodnocení efektivity vzdělávacího programu.8. Vzdělavatel dospělých jako jeden z významných faktorů didaktického procesu.9. Transfer naučeného do životních a pracovních situací. Učení se v praxi, reflektivní praxe.10. Příprava a realizace vzdělávacích projektů. Cíle, obsah, realizační tým, finanční rámec.11. Výstupy seminárních projektů.

Literatura

PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje :výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002. 280 s. ISBN 80-200-0950-7. infoROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001. 225 s. ISBN 0-335-20677-8. infoBELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. infoJAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press, 2001. 221 s. ISBN 80-7261-048-1. infoPLAMÍNEK, Jiří. Synergický management :vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000. 328 s. ISBN 80-7203-258-5. infoMUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999. 200 s. ISBN 80-85963-93-0. infoMUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998. 271 s. ISBN 80-85963-52-3. infoBELCOURT, Monica a Phillip C. WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Translated by Petr Trmač. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998. 243 s. ISBN 80-7169-459-2. infoSILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X. infoLEIRMAN, Walter a Jiří VYMAZAL. Čtyři kultury ve vzdělávání :expert, inženýr, prorok, komunikátor. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. 157 s. ISBN 80-7184-168-4. infoPRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace :hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 166 s. ISBN 80-210-1333-8. infoPROKOPENKO, Joseph a Milan KUBR. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Translated by Stanislav Jurnečka - Stanislav Spanilý - Jiří Vejdělek. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996. 631 s. ISBN 80-7169-250-6. info

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Veronika Oplockádoc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.