Předmět Didaktické otázky e-learningu (vyučování a učení on-line) (PG51B73)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PG51B73 - Didaktické otázky e-learningu (vyučování a učení on-line), Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět navazuje na kurz E-learning. Kurz je orientován na pedagogické a didaktické otázky e-learningu, kdy se studenti budou věnovat praktickým aplikacím prostředků ICT do vyučování a učení. Na základě svých znalostí a dovedností z předchozího kurzu budou společně (ve spolupráci s vyučujícím) vytvářet vlastní kurz o e-learningu, který bude využívat adekvátní prostředky ICT (např. elektronické výukové prostředí Moodle, Informační systém Masarykovy univerzity, webové stránky, datové sklady na internetu, výukové objekty apod.). Studenti se tak budou učit „o e-learningu e-learningem“. Studenti tedy budou schopni navrhnout a strukturovat obsah kurzu, dále naplánovat učební aktivity, vytvořit jednoduchý e-learningový kurz a provést základní evaluaci kurzu.
Osnova
1. Pedagogicko-didaktické teorie a jejich aplikace v e-learningu. Psychologické a sociologické otázky e-learningu2. Meze a možnosti e-learningu3. Standardy a evaluace e-learningu4. Role učitele a studenta v e-learningu5. Základní přehled o prostředcích ICT využívaných v e-learningu (internet, webquest, wiki, podcast aj.)6. Technické prostředky pro tvorbu digitálních výukových obsahů (digitální kamera, fotoaparát digitální, mobilní technologie – přenosné a kapesní počítače, specializované počítačové programy na úpravu a střih video i audio nahrávek)7. Digitální vzdělávací objekty a digitální knihovny8. Tvorba studentského e-learningového kurzu (projektová výuka, týmová práce)9. Prezentace a interní obhajoba studentského kurzu.
Literatura
povinná literaturaZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning :učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. xix, 226 s. ISBN 9788073579043. infoROHLÍKOVÁ, Lucie. Vyučovací metody na vysoké škole. Edited by Jana Vejvodová. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 104 s. ISBN 9788070439678. infoZOUNEK, Jiří . E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. infoZOUNEK, Jiří . Elearning ve školním vzdělávání. In PRŮCHA, Jan . Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. s. 277-281, 5 s. ISBN 978-80-7367-546-2. infoZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ . Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4. infoHORTON, William K. E-learning by design. San Francisco: Pfeiffer, 2006. xxxvi, 596. ISBN 0-7879-8425-6. infoMASON, Robin a Frank RENNIE. Elearning :the key concepts. 1st pub. London: Routledge, 2006. xxxviii, 1. ISBN 0-415-37307-7. infoPALLOFF, Rena M. a Keith PRATT. The virtual student :a profile and guide to working with online learners. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2003. xxii, 191. ISBN 0-7879-6474-3. infoHORTON, William. Designing web-based training : how to teach anyone anything anywhere anytime. New York: John Wiley & Sons, 2000. xxv, 607 s. ISBN 0-471-35614-X. infodoporučená literaturaPALLOFF, Rena M. a Keith PRATT. Assessing the online learner :resources and strategies for faculty. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2009. xviii, 153. ISBN 9780470283868. infoDistanční vzdělávání a eLearning :učební text pro distanční studium. Edited by Helena Zlámalová. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. 144 s. ISBN 978-80-86723-56-3. infoŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK . Přesvědčení učitele jako klíčový faktor e-learningu. Kvalitativní výzkum vysokoškolské e-learningové výuky. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2007. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. s. 454-460, 7 s. ISBN 978-80-7041-573-3. infoThe SAGE handbook of e-learning research. Edited by Richard Andrews - Caroline Haythornthwaite. 1st pub. Los Angeles: SAGE Publications, 2007. xix, 539 s. ISBN 978-1-4129-1938-8. infoZOUNEK, Jiří . ICT, digitální propast a vzdělávání dospělých: socioekonomické a vzdělávací aspekty digitální propasti v České republice. SPFFBU, Brno: Masarykova univerzita, 2006, roč. 2006, U11, s. 101-118. ISSN 1211-6971. infoBIELAWSKI, Larry. Blended eLearning :integrating knowledge, performance, support, and online learning. 2nd ed., enterprise-class ed. Amherst: HRD Press, 2005. xx, 326 s. ISBN 0-87425-717-4. infoZOUNEK, Jiří a Martin SEBERA . Budoucí učitelé a inovace v oblasti informačních a komunikačních technologií. SPFFBU, Brno: Masarykova univerzita, 2005, roč. 2005, č. 10, s. 95-108. ISSN 1211-6971. infoneurčenoŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK . E-learning ve vysokoškolské výuce pohledem empirického výzkumu. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13, Brno: Masarykova univerzita, 2008, roč. 13, č. 1, s. 101-126. ISSN 1211-6971. Fulltext infoVLČKOVÁ, Kateřina . Vliv používání e-materiálů a snížení kontaktní výuky na studijní úspěšnost. Evaluace e-materiálů a předmětu podporovaného e-learningovým prostředím is.muni (zpráva z výzkumu, evaluační případová studie). In Sco 2007. Sborník z konference SCO, Brno 30.-31.5.2007. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. s. 1-6, 6 s. ISBN 978-80-210-4296-4. sborník, © Masarykova univerzita v Brně infoZOUNEK, Jiří . E-learning a vzdělávání. Několik pohledů na problematiku e-learningu. Pedagogika, Praha: PedF UK, 2006, LVI, č. 4, s. 335-347. ISSN 0031-3815. infoSborník příspěvků ze semináře a soutěže eLearning 2006 :7.-9. listopadu 2006 Hradec Králové. Edited by Jan Sedláček. Vyd. 1. s přílohou CD. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. 377 s. +. ISBN 80-7041-416-2. infoZOUNEK, Jiří . E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. s. 223-228, 6 s. ISBN 80-210-3699-0. infoZOUNEK, Jiří . ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005. s. 362-365, 4 s. ISBN 80-244-1079-6. infoKonference eLearning ve vysokoškolském vzdělávání 2004 :sborník příspěvků. Edited by Bedřich Zimola. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2004. 172 s. +. ISBN 80-7318-190-8. infoGRIMUS, Margarete. eLearning, eTeaching, eEducation :an aspect of a new learning culture : study texts for European masters degrees. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2003. 205 s. ISBN 80-7315-052-2. infoHORTON, William K. a Katherine HORTON. E-learning tools and technologies :a consumer's guide for trainers, teachers, educators, and instructional designers. Indianapolis, Ind.: Wiley, 2003. xii, 574 p. ISBN 0-471-44458-8. infoZOUNEK, Jiří . Internet nejen pro studenty. Praha: Grada, 2003. 104 s. Internet pro... ISBN 80-247-0570-2. infoThe Internet in everyday life. Edited by Barry Wellman - Caroline A. Haythornthwaite. Malden, MA, USA: Blackwell Pub., 2002. xxxi, 588. ISBN 0-631-23508-6. infoZOUNEK, Jiří a Rostislav KŘÍŽ. Internet pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2001. 128 s. Internet pro ... ISBN 80-247-0044-1. info
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.Mgr. Bc. Libor JuhaňákMgr. Hana Staudková