Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie andragogického výzkumu (PGDS001PAN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PGDS001PAN - Metodologie andragogického výzkumu, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz dává přehled o problematice pedagogického výzkumu. Umožňuje porozumět procesu empirického vědeckého přístupu k realitě. Ukazuje rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem ve všech jejich variantách a poskytuje porozumění přednostem a slabinám různých metodologických postupů ve výzkum, jejich validitě a reliabilitě.

Osnova

Základní okruhy ke zkoušce:1. Pedagogika jako sociální věda2. Současné trendy v pedagogickém výzkumu ve světě a v ČR3. Model empirické vědy4. Fáze empirického výzkumu5. Hypotézy, verifikace a falzifikace6. Operacionalizace7. Měření, validita, reliabilita8. Experiment v pedagogickém výzkumu9. Postup testování hypotéz (užití testů a koeficientů)10. Zobecnění závěrů a výzkumná zpráva11. Přehled metod a technik pedagogického výzkumu, přednosti a slabiny vybraných metod a technik12. Longitudinální výzkum13. Kvalitativní výzkum a případové studie14. Akční výzkum15. Teoretické metody výzkumu

Literatura

DE VAUS, D. A. 1990. Surveys in Social Research, 2nd edn. London: Unwin Hyman.Blahuš, P. (2000). Statistická významnost proti vědecké průkaznosti výsledků výzkumu. Česká kinantropologie, 4(2): 53-72.Bergman, Manfred Max. O nezbytnosti třetí generace ve smíšeném designu, teorii a výzkumu: o překonávání nekompatibility kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 4, s. 457–473.Soukup, Petr. (2006). Proč užívat hierarchické lineární modely?. Sociologický časopis, roč. 42, č. 5, s. 987-1012.HENDL, Jan. Přehled statistických metod :analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. 695 s. ISBN 978-80-7367-482-3. infoCRESWELL, John W. Research design :qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2009. xxviii, 26. ISBN 978-1-4129-6557-6. infoHENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4. infoŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ . Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL infoSOUKUP, Petr a Ladislav RABUŠIC . Několik poznámek k jedné obsesi českých sociálních věd, statistické významnosti. Sociologický časopis/ Czech Sociological Review, Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2007, roč. 43, č. 2, s. 379-395. ISSN 0038-0288. infoMIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4. infoBABBIE, Earl. The practice of social research. 11th ed. Belmont: Thomson/Wadsworth, 2006. xxiv, 511. ISBN 0-495-09325-4. infoSILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum :praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005. 327 s. ISBN 80-551-0904-4. infoBLAIKIE, Norman. Analyzing quantitative data :from description to explanation. 1st pub. London: SAGE Publications, 2003. xx, 352 s. ISBN 0-7619-6759-1. infoCRESWELL, John W. Research design :qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003. xxvi, 246. ISBN 0-7619-2442-6. infoPATTON, Michael Quinn. Qualitative research and evaluation methods. 3 ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2002. xxiv, 598,. ISBN 0-7619-1971-6. infoCOHEN, Louis, Lawrence MANION a Keith MORRISON. Research methods in education. 5th ed. London: RoutledgeFalmer, 2000. xvi, 446 s. ISBN 0-415-19541-1. infoÚvod do pedagogického výzkumu. Edited by Peter Gavora. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6. infoSTRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. ISBN 80-85834-60-X. infoPELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8. infoCHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 257 s. ISBN 80-7067-798-8. infoGAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. 130 s. : o. ISBN 80-85931-15-X. infoSTAKE, Robert E. The art of case study research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1995. xv, 175 s. ISBN 0-8039-5767-X. infoDISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993. 374 s. ISBN 80-7184-141-2. infoDITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993. 121 s. ISBN 80-85467-06-2. infoPETRUSEK, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 204 s. ISBN 80-7066-799-0. infoRYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi [Rys, 1988]. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. infoKERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972. 705 s. info

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.prof. PhDr. Milan Pol, CSc.prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.