Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do studia dějin pedagogiky (PGK11A11)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PGK11A11 - Úvod do studia dějin pedagogiky, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Tento kurz je zaměřen na metodologickou přípravu studentů pro výzkum v oblasti dějin školství a pedagogiky. Základní problémy, které jsou řešeny v rámci úvodní části kurzu: prameny a pramenná základna, primární a sekundární literatura, metody historického výzkumu, prezentace výsledků výzkumu, vědecké instituce. V návaznosti na tuto první část se studenti seznámí s různými výchovnými systémy a vzdělávacími institucemi od starověku po novověk. Na těchto otázkách je rovněž dokumentován postup práce historika s prameny, s literaturou a dalšími zdroji. Studenti by měli mít přehled o práci historika, měli by být schopni aplikovat postup práce historika při zpracovávání vlastních témat, měli by mít rovněž základní přehled o dějinách školských institucí od starověku po novověk. Studenti budou znát základní terminologii a pojmy, které jsou klíčové pro další studium nejenom dějin pedagogiky a školství.

Osnova

Dějiny pedagogiky jako vědecké disciplína, její pojetí a členění.Historický výzkum v Dějinách pedagogiky, jeho metody, fáze, interpretace výsledků. Etapy historikovy výzkumné práce.Základní rysy antické výchovy a vzdělávání.Základní rysy středověkého školství. Vznik a rozvoj univerzit.Odraz renesance a humanismu ve školství.Školy, školství, školské reformy, školská legislativa, vzdělávání učitelů od 18. století do poloviny 20. století.

Literatura

povinná literaturaZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ . Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 89 s. ISBN 978-80-210-6944-2. Digitální knihovna FF MU infoZWETTLER, Otto, Jaroslav VACULÍK a František ČAPKA. Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 119 s. ISBN 80-210-1366-4. infoHROCH, Miroslav. Úvod do studia dějepisu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 304 s. infodoporučená literaturaKASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. ;. ISBN 978-80-247-2429-4. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1998. 636 s. ISBN 80-238-2214-4. infoJŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 4. rozš. vyd. Brno: Paido, 1997. 76 s. ISBN 80-85931-43-5. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. IV, 20. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1995. 567 s. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Svazek třetí, IX. a XX. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1993. 600 s. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Svazek první, Starověk, středověk, XVI. a XVII. století. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991. 568 s. infoJŮVA, Vladimír a Zdenka VESELÁ. Dějiny pedagogiky [Jůva, 1985]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 147 s. infoPETRÁŇ, Josef. Úvod do studia dějepisu. 3, Nauka o historických pramenech [Petráň, 1983]. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 207 s. infoHAVRÁNEK, Jan. Úvod do studia dějepisu [Havránek, 1961]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1961. infoVýchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. 2. Edited by Otokar Chlup - Josef Novotný. Praha: Dědictví Komenského, 1950. infoCHLUP, Otokar. Výchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. V Praze: Dědictví Komenského, 1948. infoPedagogická encyklopedie. D. 3. Edited by J. Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1940. 528 s. infoPedagogická encyklopedie. D. 2. Edited by J. Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1939. 640 s. infoBERNHEIM, Arnošt. Úvod do studia dějepisu [Bernheim, 1931]. Translated by Václav Líva. Praha: Jan Laichter, 1931. 190 s. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1 [Kádner, 1923]. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické Unie v Praze, 1923. 350 s. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 3, Vývoj theorií pedagogických od konce století osmnáctého. Sv. 1 [Kádner, 1912]. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1912. 426 s. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Do konce století osmnáctého. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1910. 653 s. infoneurčenoVýchova či politika? :úskalí německého reformně pedagogického hnutí v Československu v letech 1918-1933. Edited by Tomáš Kasper. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2007. 270 s. ISBN 978-80-246-1410-6. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. Svazek druhý, XVIII. a XIX. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991. 598 s. infoPedagogická encyklopedie. D. 1. Edited by J. Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1938. 640 s. infoKÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 1, Do konce středověku. Vyd. 2., oprav. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické Unie v Praze, 1923. 280 s. info

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.prof. PhDr. Milan Pol, CSc.prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.Mgr. Petr SucháčekMgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.doc. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.Mgr. Michal ŠimáněMgr. Roman Švaříček, Ph.D.Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D.doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.