Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná pedagogika (PGK11A12)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PGK11A12 - Obecná pedagogika, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Uvádí studenty do základních pojmů a vztahů pedagogiky jako vědy o výchově. Jde především o předmět pedagogiky, její strukturu a vztahy k ostatním vědám, dále o vymezení základních kategorií, s nimiž pedagogika pracuje: cíle, obsah, formy, prostředky, činitele a principy výchovy a jejich vzájemné vztahy. K dalším tématům přednášek a seminářů patří rovněž možnosti výchovy, vztahy výchovy, dědičnosti a prostředí, hlavní pedagogické směry a ideje 19. a 20. století.

Osnova

1. Pedagogika jako věda.2. Systém pedagogických disciplín. Funkce a charakteristika základních pedagogických disciplín a aplikovaných pedagogických disciplíny. Hraniční pedagogické disciplíny.3. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, forma, metoda, činitelé výchovy.4. Cíle a obsah výchovy. Základní charakteristika těchto kategorií. Způsoby stanovování cílů výchovy v pedagogice. Příklady cílů výchovy: obecné – specifické, teoretické – praktické, adaptační – anticipační, materiální – formální apod.5. Kurikulum, klíčové kompetence, Bílá kniha, RVP, ŠVP.6. Činitelé výchovy, pedagog, rodinná výchova, socializace.7. Dědičnost – prostředí – výchova. Základní charakteristika vztahů, představitelé jednotlivých přístupů: pedagogiky zdůrazňující dědičnost, pedagogiky zdůrazňující vliv prostředí. Pedagogický optimismus a pesimismus.8. Pedagogické principy.9. Subjekt a objekt výchovy a jejich vztah.10. Formy výchovy. Vzdělávací soustava a výchovné instituce v ČR. Formální a neformální vzdělávání, informální učení. Školská soustava – základní charakteristika. Systém výchovných institucí a jejich zaměření, funkce.11. Alternativní koncepce, antipedagogika

Literatura

povinná literaturaPRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. 481 s. ISBN 978-80-7367-503-5. infoHENDRICH, Josef. Úvod do obecné pedagogiky [Hendrich, 1946]. 3. vyd. Praha: Nákladem Profesorského nakladatelství a knihkupectví, 1946. 156 s. infoCHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia [Chlup, 1933]. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1933. 280 s. infodoporučená literaturaPELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8. infoCHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. 3. dopl. vyd. V Praze: Státní nakladatelství, 1948. 310 s. infoVORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 115 s. ISBN 80-7066-982-8. infoneurčenoJŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA . Úvod do pedagogiky. In Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1997. 3.dopl.vyd. ISBN 80-85931-39-7. infoVýchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. ISBN 9788089055982. infoŠEĎOVÁ, Klára , Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ . Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. infoVzdělanostní společnost? :chrám, výtah a pojišťovna. Edited by Jan Keller - Lubor Tvrdý. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 183 s. ISBN 978-80-86429-78-6. info

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.prof. PhDr. Milan Pol, CSc.Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.Mgr. Petr SucháčekMgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.doc. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.Mgr. Michal ŠimáněMgr. Roman Švaříček, Ph.D.Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D.doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.